Installation bubbelbadkar.

16 jan 2013 16:54 #1 av Erik
Tänkte höra med er hur ni gör era bubbelbadkars installationer. Ansluter ni matningen direkt eller kör ni en tvåpolig brytare? Vart sätter ni den tvåpoliga brytaren isf? För vissa kommer ju med en anslutningskabel som är typ 2 m man vill ju helst ha anslutningen utanför zon 1.
Släng på lite tips hur ni brukar göra nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 18:43 - 16 jan 2013 18:44 #2 av Rikard Ågren
Vad säger monteringsanvisningen?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 18:53 #3 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Vad säger monteringsanvisningen?

Nu har jag aldrig kopplat in ett bubbelbadkar, men jag kan anta att TS är i stadiet att dra slangar och sätta dosor och kunden har troligtvis inte ens valt ut ett badkar ännu så finns troligtvis ingen installationsmanual.
Därför kan det vara smart för TS att ställa frågan här hur det brukar göras. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 19:00 #4 av Mats Persson
En "tvättmaskinsbrytare" i kombination med övriga strömbrytare innanför dörren har jag satt upp någon gång.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2013 22:53 #5 av Claes Börjesson
Enligt elinstallationsreglerna v2 701.30.3 så tillhör utrymmet under badkarskanten område 1.

Vad jag själv gjort.

Man placerat VP-rören minst 50 mm djup.

Dosa med lock för utgående kabel

IP-klass 44

Dragavlastning av gummi-kabeln.

Dubbelpolig strömbrytare minst 60 cm bortanför badkarskanten.

Naturligtvis jordfelsbrytare

När jag installerade bubbelbadkaret i mitt eget badrum bytte jag gummikabeln till en längre. Drog gummikabeln i VP-röret , satte dragavlastning i dosan med strömbrytaren.

Ett annat tillfälle satte jag ingen dosa (det är besvärligt att få till våtrums-tätningen runt dosan) utan VP-röret fick sticka ut. Man kan då ta bort badkaret och ha en dusch i stället, utan att bryta våtrumsbarriären.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2013 21:59 #6 av Thomas Hausel
Är det öppna väggar och fritt val med grundinstallationen så,
2-polig brytare 150cm över golv ovan strömbrytare, blir ofta ihop med termostat för golvvärmen.
Apparatdosa anpassas efter karet, 35 cm över golv. Vid hörnbadkar blir dosan ca 1 meter ut från hörnet om karet är 140x140.
Sedan ansluts karet i tm-dosa med IP44 tätning.
Är det i befintlig anläggning med ny matning, får man göra det bästa av det hela.
Dra fram styrd tråd från bef. Brytare till centralen och sätta kontaktor.
Byta brytaren till kombinerad 1-polig/2-polig, som en kron men med 1/0 läge på ena vippan.
Är det badkarsinstallationer så finner jag sällan någon anledning att skippa apparatdosa i väggen, däremot vid installationer av ångduschar och liknande cabiner är det lite knöligare.
Då väljer jag hellre att dra ut rör ovanför (ca 2oocm ö golv)
I övrigt lika som BBK installationen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2013 07:56 #7 av Janne Larsson

Thomas Hausel skrev: Är det öppna väggar och fritt val med grundinstallationen så,
2-polig brytare 150cm över golv ovan strömbrytare, blir ofta ihop med termostat för golvvärmen.
Apparatdosa anpassas efter karet, 35 cm över golv. Vid hörnbadkar blir dosan ca 1 meter ut från hörnet om karet är 140x140.
Sedan ansluts karet i tm-dosa med IP44 tätning.
Är det i befintlig anläggning med ny matning, får man göra det bästa av det hela.
Dra fram styrd tråd från bef. Brytare till centralen och sätta kontaktor.
Byta brytaren till kombinerad 1-polig/2-polig, som en kron men med 1/0 läge på ena vippan.
Är det badkarsinstallationer så finner jag sällan någon anledning att skippa apparatdosa i väggen, däremot vid installationer av ångduschar och liknande cabiner är det lite knöligare.
Då väljer jag hellre att dra ut rör ovanför (ca 2oocm ö golv)
I övrigt lika som BBK installationen.


Har aldrig tänkt på det tidigare men vad förvirrande det blir när någon använder sig av cm istället för mm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2013 09:42 #8 av Ronnie Lidström
Vi brukar sätta en två-polig brytare vid övriga strömbrytare (antingen i kombination eller en bit ovanför, vad nu kunden föredrar) och ett rörutlopp vid badkaret sen en ip44 ansl. dosa där.

Lättare att få tätt i väggen med rörutlopp än med en infälld apparatdosa.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 19:37 #9 av elutanfel
Jag har precis kollat ett badrum under renovering som kommer att utrustas med bubbel badkar. Kunden vill ha den i en hörna ca. 1,5 m från dörren och strömbrytare kan monteras på andra sidan av dörren dvs. klart utanför zon 1. I så fall kan tvåpolig brytare kan monteras bredvid strömställare i två infällda dosor. Jag undrar om man kan placera uttag ca. 50 cm från golvet bredvid badkaret. Det måste vara tätt naturligtvis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2013 11:55 #10 av Michell Martic
Vägguttag och brytare är inte tillåtet i område 2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jun 2013 12:08 #11 av elutanfel
Anslutningsdosa i så fall IP 44.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 18:13 #12 av elutanfel
Använder ni strömställare som exempelvis den här:
www.elko.se/snabbanslutning/2-pol-inf-sn...article2075-562.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg