Nödbelysning???

09 okt 2012 18:47 #1 av hannamastad
Satt och filosoferade och kom att tänka på en sak. När man installerar ex såna gröna nödutgångsskyltar ovanför dörrar exempelvis, är det något särskilt som gäller då? Jag menar om det brinner och lampor och sånt smäller så är väl ändå tanken att de fortfarande ska lysa? Hur kopplar man dem egentligen, ska de lysa jämt eller ska de tändas med en strömbrytare? Någon som känner för att utbilda mig lite i ämnet?:tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 19:20 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Nödbelysning???
Skönt att du sitter och filosoferar om nödbelysning :stubben:

Jag är ingen expert i ämnet, men utrymningsskyltar brukar gå att koppla på två sätt. Antingen så att de alltid lyser, eller så att de bara lyser vid strömavbrott. Första alternativet är mig veterligen mest vanligt.

Bifogar en bra guide kring nödbelysning. Så har du nåt att läsa som kvällslitteratur :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: hannamastad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 19:27 - 09 okt 2012 19:34 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Nödbelysning???
Mindre lokaler brukar ha separata skyltar med batteri i. Dessa ligger vanligtvis över vanliga belysningen (ej styrd)

Lite större ställen brukar som regel ha en Central som har batteri som skyltarna går över.

Batteri översyn mm bör göras en gång om året (Om det ens görs en gång på 5-10år så kan man nog vara glad).


Och jag varnar er alla att montera upp Sac Electronic's Grejor. Idiot lösningar och det känns som de ska trilla ner. Ryser varje gång jag se någon produkt från de faktiskt.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 19:47 #4 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Nödbelysning???
Det framgår av brandskyddsdokumentationen hur utgånsskyltarnaska placeras.
Det brukar vara så att de ska klara 1h efterlystid om strömmen går och de ska lysa alltid.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 20:10 #5 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Nödbelysning???
I vissa fall används brandresistent kabel och metalldosor för att säkerställa driften av skyltar och nödbelysning vid brand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 05:19 #6 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Nödbelysning???
Det är bara om skyltarna drivs av ett separat spänningsaggregat med batteri backup. Är det inbyggda batterier i skyltarna finns ingen större anledning att använda brandresident kabel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 06:14 #7 av David R
Svar från David R i ämnet Nödbelysning???
Finns som nämnts lite olika sätt. Centralmatat med UPS, Centralmatat med reservkraft, Batteri i skylten, med eller utan övervakning via överlagrad signal eller egen bus osv
I de två första alternativen med centralmatat skall du ha brandsäker kabel och allt därtill, alternativt brandsäkert förlagd kabel. Finns en hel skrift om detta. Har man batteribackup klarar man sig med vanlig kabel 230V eller 12-24V.
Sen behöver vi inte komma in på storlekar, lux-tal mm
Vanligaste tekniken idag är LED-skyltar, vilket också är att föredra då underhållet blir minimalt, sådant gillar kunden, men kan också göra att man helt glömmer underhåll.
Sen skall man ju inte glömma belysningen på utsidan en nöddörr som rymmer ut i det fria, då reglerna även säger att man får inte utrymma ut i mörker.

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 07:32 #8 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Nödbelysning???

Martin skrev: Mindre lokaler brukar ha separata skyltar med batteri i. Dessa ligger vanligtvis över vanliga belysningen (ej styrd)

Lite större ställen brukar som regel ha en Central som har batteri som skyltarna går över.

Batteri översyn mm bör göras en gång om året (Om det ens görs en gång på 5-10år så kan man nog vara glad).


Och jag varnar er alla att montera upp Sac Electronic's Grejor. Idiot lösningar och det känns som de ska trilla ner. Ryser varje gång jag se någon produkt från de faktiskt.


Har en kund, som precis har köpt in såna skyltar själv, som han vill att jag skall sätta upp...
Vad är det som brukar vara fel på dom?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 09:29 #9 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Nödbelysning???
Betjänar skyltarna nödutgångar som bara används ibland (låsta dörrar när de inte används) får skylten INTE lysa när det är låst!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 10:30 #10 av David R
Svar från David R i ämnet Nödbelysning???

Christer Djerf skrev: Betjänar skyltarna nödutgångar som bara används ibland (låsta dörrar när de inte används) får skylten INTE lysa när det är låst!


Kan inte se vad det skulle vara för dörrar, då reglerna är sådana att om du vistas i lokalen skall dörren vara öppningsbar och då skall skylt lysa. Är dörren låst skall ingen vara i lokalen.
Kan inte påminna mig att en brandkonsult ens skulle godkänna någon sådan lösning, speciallt inte med lysande skyltar.
Efterlysande är en annan femma.

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 12:36 #11 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Nödbelysning???
Finns stora lokaler som ställs om utifrån olika evenemang med mobila väggar etc..
Olika evenemang med olika mycket folk med ingångar/utgångar åt olika håll utifrån hur evenemanget är uppbygt/sålt.
Då måste även utrymningsvägarna anpassas så att man kommer ut rätt och så snabbt som möjligt anpassat efter hur mycket folk det kan bli.

Även om inte du kan se det så kan man behöva "Tänka utanför boxen" ibland då världen inte alltid är svart eller vit utifrån ett regelverk, det måste ju vara praktiskt också + att man inte får skapa en farlig situation.

I det aktuella fallet säger brandskyddsdocken att funktionen skall vara så att Nödutskylt lyser endast då dörren är upplåst, annars är det ingen nödutrymningsväg (därmed INTE sagt att det inte finns någon utrymningsväg alls!).

Att ha en skylt tänd mot en låst dörr innebär ju katastrof om det skulle hända något!

Men du får väl inte ha en efterlysande skylt som hänvisar till en låst dörr heller (eftersom du skriver: "Efterlysande är en annan femma.")?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 14:24 #12 av David R
Svar från David R i ämnet Nödbelysning???
Då skulle det vara intressant och veta hur man då tänker om någon på något sätt kommer fel, och kommer in i fel utrymme och det råkar vara ett utrymme med en låst dörr och släckt skylt.

Men oavsett så känns ditt exempel som tämligen meningslöst då det handlar om specialfall som hanteras på ett helt annat sätt en normalt, exempelvis genom tekniska byten av olika de slag
Evenemangssäkerhet är en helt eget kapitel som inte är i närheten av normal verksamhet.

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 19:32 #13 av Martin
Svar från Martin i ämnet Nödbelysning???

J-Rock skrev:

Martin skrev: Mindre lokaler brukar ha separata skyltar med batteri i. Dessa ligger vanligtvis över vanliga belysningen (ej styrd)

Lite större ställen brukar som regel ha en Central som har batteri som skyltarna går över.

Batteri översyn mm bör göras en gång om året (Om det ens görs en gång på 5-10år så kan man nog vara glad).


Och jag varnar er alla att montera upp Sac Electronic's Grejor. Idiot lösningar och det känns som de ska trilla ner. Ryser varje gång jag se någon produkt från de faktiskt.


Har en kund, som precis har köpt in såna skyltar själv, som han vill att jag skall sätta upp...
Vad är det som brukar vara fel på dom?


Har inte E nummret framför mig. Men vad jag vill minnas så är det idiotisk genomföring med hängd skylt i tak. Den ligger inte bra till och armaturen snäpps bara fast från sidan med två metalclips som när som känns som att den ska trilla ner. Det går inte häller göra någon som helst justering hur den hänger. Vet flera på jobbet som även talar illa om dessa.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 21:11 #14 av hannamastad
Svar från hannamastad i ämnet Nödbelysning???
haha ja det kanske inte är ngt man brukar tänka på ^^ Har satt i system att titta på all el som är dragen i de lokaler jag är i för tillf'ället, därför jag kom att tänka på det :) Kanonschysst iaf med bifogade filen där!:tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2012 18:48 #15 av Martin
Svar från Martin i ämnet Nödbelysning???
Det är aldrig fel att gå och titta lite hur andra har löst saker och ting. Man ska gärna försöka se saken från bägge sidor av myntet dessutom.













Ett par jag plockade ner för lite mer än ett år sedan. Ingen ville kännas vid de så de åkte ut på ett forum för en skitsumma. En person nyttjade det som det var och den andra var bara ute efter skåpet. Surt att slänga fullt fungerande grejor även om de hade ett par år på nacken.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder

Senaste foruminlägg