Ska koppla in en motorgrind som är CE märkt.
Men ser att kabelgenomföring saknas. Jag anser att dem inte skyddat kablarna mot mekanisk påverkan.
Iofs så är det SELV. Men forfarande ska man ju följa Elsäk FS..
Största problemet är att grinden är tillverkad i Tjeckoslovakien.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag ska maila foton till Svenska leverantören och framföra mina åsikter.
kopplat bort sladden, tagit konborre och gjort större hål, tryckt dit en TET, så var det I-lands problemet löst.
Skulle tagit lika länge som att skriva och ta kort om dilemmat.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Magnus H skrev: kopplat bort sladden, tagit konborre och gjort större hål, tryckt dit en TET, så var det I-lands problemet löst.
Skulle tagit lika länge som att skriva och ta kort om dilemmat.
Varför köper man ens skit för? Jag har sedan många år totalvägrat skruvat upp taklampor mm just pga att det är endast design och att de inte går koppla/montera smidigt. Har säkert förlorat en del jobb på det men om alla bara totalvägrade så hade vi haft mycket smidigare och bättre produkter på marknaden idag,
Planen är ju att sätta dit en TET eller motsvarande, men sådär ser det ut på 8 ställen!
Tycker inte att återförsäljaren ska komma undan med detta, när det är säkerhetsdetaljer som nödstopp , klämskydd och fotoceller som är så dåligt inkopplade.
Dessutom är all installation i grinden utförd med Rkk 2x1... eller 3g1 där det krävs.
Tror tyvärr inte du kommer åt återförsäljaren om grinden är CE-märkt. Då är den förmodligen godkänd som en enhet enligt en herrejösses massa EU-direktiv och den ende som måste följa ELSÄK är den som kopplar in matningen. Dvs du
Men det skadar ju inte att påpeka det för åf ändå.
Kan undra om de lämnar ut testprotokollet. Man har i alla fall rätt att se CE-intyget som talar om vilken standard de följer, om det är maskindirektivet eller någon annan.