Förvirrande kabelfärger

20 aug 2012 19:57 #1 av Anonym Gäst
Hej - jag håller på och totalrenoverar en kåk sedan två år. Då jag köpte kåken stängde jag av all el helt via elbolaget. Nu är det snart dags att koppla in elen igen för nu är huset klart renoverat. Vad gäller elen har jag inte gjort något alls med den gamla installationen, utan bara lossat på en del ledningar från väggen för att kunna åtgärda tapeter och målning mm. Nu till mitt småfåniga problem:

Det finns ett antal gamla elradiatorer i kåken och en av dem är direktkopplade till kraften via en kopplingsplint. Det elementet har jag demonterat för att komma åt väggen bakom, och när jag nu tänkte montera tillbaka det upptäckte jag att kablarna inte alls stämmer överens i färgerna med kablarna som ger radiatorn ström. Eftersom elen är bortkopplad kan jag heller inte mäta något. Finns det något sätt att få kablarna på rätt plats igen utan att anlita elektriker, och innan strömmen kopplas på igen?

Om jag minns rätt så fanns det bland annat en lila kabel in i elementet, och en metallkabel utan hölje (nån sorts jord?). Alla kablar ska tryckas fast på utskjutande metallflänsar i den där plinten sitter monterad på själva stallaget där även radiatorn hänger.

Mer info kommer om det behövs - jag la inte detaljerna på minnet men nu när jag hittat detta forum ska jag kolla bättre...tänkte ändå jag kunde skriva ett inlägg om saken.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 08:44 - 21 aug 2012 08:46 #2 av Krille
Svar från Krille i ämnet Förvirrande kabelfärger
Hej! ja det är lätt...

Om elcentralen är bortkopplad från nätet så kopplar du bara in ett batteri ena polen på fasen och lämpligen (-) på nollan sen är det lätt o kolla vad som är fas o nolla framme vid förbrukaren.. Men gör endast detta om du är säker på att anläggningen är spänningslös. Sen får man iof vara säker på att inte annat är inkopplat så man mäter spänningen genom en annan belastning... (då kan det bli helt fel)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 09:06 #3 av Svenne Eriksson
Du kan aldrig lite på ledarnas färger i äldre installationer. Kan vara hur som helst. Det är bara att mäta som gäller!

Dessutom måste radiatorn anslutas till rätt fas annars riskerar du att överbelasta säkringen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg