Tycker inte elen var så farlig. Var ju redan fult med vattenledningarna. Man får väl anta att de har tänkt bygga nån låda för eller att detta är i nån garderob som normalt inte är öppen?
Naturligtvis.
Utfört av röris i samband med installation av kylanläggning.
Matningen har dock lagts in av elektrker. Men röris har kopplat in belastningen. Hoppas elis kollade. Måste nog kolla själv så man är säker.
Är väl ingen farlig installation men ser ju ut som fan själv.
Jag är ju förvisso emot att lägga kabel på det sättet. lägger hälre ett rör/slang och kabel i isf så det finns lite möjlighet att byta. Tycker det borde byggas in iaf.
fast har sett betydligt värre saker ska jag säga. Vet att det finns en liknande lösning på ett par kylrör
Men han hade ju hela väggen att klamra på. Men nu var han ju inte elektriker. Nä, rörisar ska nog sköta sitt och ge fan i elen. Det är förvisso i en garderob, men ändå. Man funderar ju hur avslutet på kablarna ser ut.
Tack för bilden, men jag måste nog instämma i att det inte ser så farligt ut. I vissa utrymmen där kraven på estetik är låg kan man ju strippa kabeln som på bilden. Dock skulle jag använt något fler strippor.
Ett alternativ hade varit slang så att man sedan kunnat byggt in det hela eller sätta ett smalt strippjärn bredvid och strippat kabeln på.
Visst, det finns värre exempel. Men själv skulle jag inte vilja lämna över ett sånt här jobb. Jobbar inte som installatör men skulle ni som gör det vara nöjda med detta? Dolt utrymme förvisso, men jag tycker det handlar om principer.
Det handlar även om en kund som ska stå för kalaset. Man kan ha som princip att alltid lägga ner sin själ och göra så absolut snyggt man kan, men det är inte alltid säkert att kunden vill pröjsa för att ha det skitsnyggt där det ändå inte syns.
Men däremot att rörmokaren har gjort elinstallationen, det är ju inge vidare!
Patrik Hedlund skrev: Det handlar även om en kund som ska stå för kalaset. Man kan ha som princip att alltid lägga ner sin själ och göra så absolut snyggt man kan, men det är inte alltid säkert att kunden vill pröjsa för att ha det skitsnyggt där det ändå inte syns.
//Patrik
Hur mycket extratid hade det tagit att åtmunstonde fått kablarna hyfsat raka? Man behöver väl lägga ned överdrivet med jobb men lite känsla kan man väl begära.
Nu utfördes som sagt detta av en rörmontör så då kanske man kan ha viss förståelse. Men ska dessa verkligen hålla på med installationer?
Men ni behöriga installatörer tycker alltså det här är helt ok?
Nej, som sagt så skulle jag personligen ha strippat med mindre mellanrum och givetvis rättat till det lite. Men jag skulle inte chockats nämnvärt heller om jag såg någon annan elektriker göra så där.
Skulle tro att 90% av alla värmepumpsinstallationer med utedel ser ut så här med kabel strapsad runt rören.
Kanske inte MVG men tycker inte det är något speciellt att böla över om man jämför med mycket annat man stöter på.
Dessutom...
Varför väljer man att gå med 3G + 4G.
Det matar en fläkt från källaren och via termostat i den en cirkulationspump i källaren.
Hade ju räckt med en 4G upp. Eller hur hade ni gjort?
Patrik Hedlund skrev: Det glänser lite på kabeln så att man kan tro att det är en EKRK. Vilket dåligt kabelval i såfall. Men det var ju röris, som sagt.