Märkligt, har elinstallation blivit likställt med KNX-installation, på varenda bild du tog med Ronnie, där det syns någon form av apparat ser man KNX-deltagare, är det verkligen ett bra "test" på elinstallationsarbete? Det är väl fortfarande en ganska liten del av jobben som är KNX-relaterade för den stora massan av installatörer? borde inte detta vara ett test på "typiska" uppgifter, och hur man så hantverksmässigt som möjligt kan utföra dessa?
Absolut, och jag gillar KNX, men jag tyckte det kändes som mer KNX-SM än installationsdito. Jag vet ju dock inte vilka moment som ingår och säger du att det är mer klassiska installationsbitar är väl det toppen. Kanske är det helt enkelt mer lättfotograferat med KNX prylar, så fotografen har kanske gett en skev bild (eller så var han i elinstallationsmontern i 5 min, precis då pillade alla med KNX...)
Har utbildat och därmed förberett 3 st av de tävlande i yrkes sm. (de från tyresö)
Tyvär kan man säga att det är kommande yrkes vm som sätter ribban för ved den svenska tävlingen skall innehålla.
1.5 dagar Knx med lite snabb övningar insprängt samt ca 1 dag med felsök samt en klassisk kulo installation med switchdim samt en sparkopplad trapp variant.
Dock kan sägas att de tre på pallen var de ända som klarade knx delen vilket gjorde att det kanske var lite missvisande.
Den nya ets programvaran ser inte alls ut som den vi har undervisat i utan det kan förekomma egna plug in varianter och undermenyer från tillverkarna. Detta verkar ha satt griller i huvudet på ett antal av de tävlande.
Men håller med er, kommer vi ut på en arbetsplats och ber abetsgivaren skicka fram de 5 vassaste elektrikerna så är nog chansen inte stor att de kan knx.
Har själv då jag har firma vid sidan av lärarjobbet gjort ett antal lutron anläggningar då dessa är betydligt billigare och enklare för de applikationer en kund är ute efter.
Men självklart måste vi i dessa tävlingssammanhang rätta oss efter vad som komma skall på det stundande yrkes vm i Leipzig