Belysning i garderob

13 maj 2012 17:14 #1 av Farre
Haloj!

Behöver hjälp från er, kära e(pi)lektriker :P

Har en skjutdörrsgarderob med två dörrar (1800mm bred) och tänkte belysa den på något sätt nu.

Tänkte först montera en LED list i överkant i skenan och en deckare som tänder den, men känns som det blir lite halvt omständigt för en jäkla list så tänkte kolla här om någon vet en smartare/bättre/finare lösning?

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2012 18:19 #2 av Ronnie Lidström
Ska det vara snyggt belysning utanpå eller "nyttig belysning" inne i garderoben?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 maj 2012 19:38 - 13 maj 2012 19:55 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Belysning i garderob
Beror på hur garderoben ser ut. Jag skulle kunna tänka mig allt ifrån ett lysrör till 1-2 12v - 230v spottar etc för att belysa. tex en i varje hörn.

evt att de tänds när dörrar öppnas eller med rörelsevakt etc.
Svårt att säga hur jag skulle löst det då man inte redigt vet förutsättningar.

En ide annars kan vara att göra en 'ballakin' utanför dörrarna och sätta ett par spottar där i. bra belysning in när dörrarna är öppna och bra belysning om man vill spegla sig lite etc. ska givetvis vara dimmer på.

42

13 maj 2012 20:56 - 13 maj 2012 21:01 #4 av stefan s
Svar från stefan s i ämnet Belysning i garderob
finns nått färdigt att köpa på ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00151292/

13 maj 2012 21:01 #5 av Martin
Sånt är fusk :P Är ju ingen match om man inte har knåpat ihop det själv. Lite som att bräcka grannen med ny bil och så är kriget igång :stubben:

42

13 maj 2012 21:46 #6 av Farre
Svar från Farre i ämnet Belysning i garderob
Behöver inte vara "nyttig" bel utan kan vara lite för finhetens skull men hade inte vart fel om man kan kombinera båda de :)

Bilagor:

15 maj 2012 20:44 #7 av Farre
Svar från Farre i ämnet Belysning i garderob
Fler idéer?

15 maj 2012 21:53 #8 av Martin
Vad finns ovanför taket? vind? annan lgh? etc. jag hade kanske funderat på att sätta två spottar alt några små punktbelysning som man kan rikta lite hursomhaver underlättar lite om man kan komma och göra det dolt men inget som krävs. Den duktiga elektrikern kan borra snett upp och plocka ner det via ett hål i garderoben man fixar igen lite snyggt. antagligen gipsar igen eller bara ett doslock.

42

Sidan laddades på: 0.211 sekunder

Senaste foruminlägg