Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Denna brytare var vanlig i miljonprojekt-stadsdelarna i Malmö på 60-talet, stadsdelar som Lindeborg, Lindängen, Rosengård, m.fl.
Nästan samma storlek som en solstickan ask (59x37mm). Ingen skruvfastsättning, snäpptes fast direkt i ett hål i dörrfodret (av plast enl. 60-talsstandard).
Kul att veta om någon stött på denna brytare utanför Malmö eller längre upp i Sverige? Verkar bara vara i Malmö den installerats, inte så konstigt iofs, då LK låg/ ligger i Köbenhavn.
dk
LK står för grundarens initialer, Lauritz Knudsen (har avhandlats tidigare på fluxio), urmakaren från Odense som grundade LK 1893 och gick ur tiden redan 1917, endast 53 år gammal (källa LK.dk).
Gick ihop med NES 1968, så denna brytare är före det årtalet.
Blev nyligen hembjuden hos vänner som bor på Apelgården, ett delområde i stadsdelen Rosengård.
Här finns fortfarande original-installationerna kvar från ca 1970. Vägguttagen är de "barnsäkra" från ELJO Plastindustri i Båstad, monterade i sockeldosor.
Har sprungt på de ett par gånger. dock har jag nog sett de mer på 'bra och ha hyllan' i något skrymsle. men jag har för mig jag sett de i något skyddsrum. De runda vägguttagen var jag så sent för 2 veckor sen inne i ett hus där det satt mängder med de fula uttagen xD Inte gjort ett smack på det huset sen det byggdes.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 24 mar 2012 08:39#14av Ronnie Lidström
Uttagen är som sagt vanliga lite över allt, men groteskt fula är dom allt.
Fast rätt intresant ändå att dom har fått till ett 3-v uttag som passar i en vanlig dosa.. synd att ingen tillverkare idag kan ordna en lämplig ersättare. Vanligt 4-v funkar ju, men då blir det ju inte infällt helt plötsligt.