Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Liten brytare från LK

04 dec 2011 19:12 #1 av Per Wendt

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Denna brytare var vanlig i miljonprojekt-stadsdelarna i Malmö på 60-talet, stadsdelar som Lindeborg, Lindängen, Rosengård, m.fl.

Nästan samma storlek som en solstickan ask (59x37mm). Ingen skruvfastsättning, snäpptes fast direkt i ett hål i dörrfodret (av plast enl. 60-talsstandard).

Kul att veta om någon stött på denna brytare utanför Malmö eller längre upp i Sverige? Verkar bara vara i Malmö den installerats, inte så konstigt iofs, då LK låg/ ligger i Köbenhavn.

dk

LK står för grundarens initialer, Lauritz Knudsen (har avhandlats tidigare på fluxio), urmakaren från Odense som grundade LK 1893 och gick ur tiden redan 1917, endast 53 år gammal (källa LK.dk).
Gick ihop med NES 1968, så denna brytare är före det årtalet.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2011 19:28 #2 av Patrik Hedlund
Malmö, sa du..? ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

04 dec 2011 19:31 #3 av Richard
Svar från Richard i ämnet Liten brytare från LK
Aldrig sett den typen i sverige...

(bor i Stockholm)

04 dec 2011 22:12 #4 av Mattias
Svar från Mattias i ämnet Liten brytare från LK
Har heller aldrig sett denna. Jag bor några mil norr om Gbg.

05 dec 2011 08:56 #5 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Liten brytare från LK
Denna har jag sett ett flertal gånger.. Ska ta en bild hur den ser ut installerad nästa gång jag ser en sån.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

07 dec 2011 20:15 #6 av Tobias Karlsson
Han däringa LK hade även gjort säkringshållare för luftlinje, lsp. Riktigt smidiga tills de rostade ihop..

/Linjemästare Karlsson

13 dec 2011 21:40 #7 av Henrik Stolpe
Hej. Jodå, jag har råkat ut för denna modell. Ett helt bostadsområde i Märsta, norr om Stockholm.

23 mar 2012 21:24 #8 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Liten brytare från LK

Blev nyligen hembjuden hos vänner som bor på Apelgården, ett delområde i stadsdelen Rosengård.

Här finns fortfarande original-installationerna kvar från ca 1970. Vägguttagen är de "barnsäkra" från ELJO Plastindustri i Båstad, monterade i sockeldosor.

Bilagor:

23 mar 2012 21:28 #9 av Patrik Christersson
Dessa har jag sprungit på både söder om Stockholm i Haninge samt norr om Stockholm i Husby.

Så utanför Malmö finns dem allt.
Följande användare sa tack: Per Wendt

23 mar 2012 21:33 #10 av Per Wendt
Intressant Patrik, är det områden som ingick i miljonprojektet?

23 mar 2012 22:08 #11 av Per Wendt
och alla ni som undrar vad jag pratar om, googla på miljonprogrammet istället...

23 mar 2012 23:27 #12 av Martin
Svar från Martin i ämnet Liten brytare från LK
Har sprungt på de ett par gånger. dock har jag nog sett de mer på 'bra och ha hyllan' i något skrymsle. men jag har för mig jag sett de i något skyddsrum. De runda vägguttagen var jag så sent för 2 veckor sen inne i ett hus där det satt mängder med de fula uttagen xD Inte gjort ett smack på det huset sen det byggdes.

42

24 mar 2012 07:36 #13 av Rikard Ågren
Jag har för mig att jag sett ett sånt där runt fast med 4 brunnar

Projektledare el, styr och automation

24 mar 2012 08:39 #14 av Ronnie Lidström
Ja de runda uttagen är väl rätt vanliga. Även här uppe!

Brytaren har jag dock aldrig sett någonstans.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 mar 2012 11:58 #15 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Liten brytare från LK
Uttagen är som sagt vanliga lite över allt, men groteskt fula är dom allt.
Fast rätt intresant ändå att dom har fått till ett 3-v uttag som passar i en vanlig dosa.. synd att ingen tillverkare idag kan ordna en lämplig ersättare. Vanligt 4-v funkar ju, men då blir det ju inte infällt helt plötsligt.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Sidan laddades på: 0.286 sekunder