Riktigt gammal säkring

27 nov 2011 13:29 #1 av Per Wendt
Denna säkring är av fabrikat "Siemens & Halske", märkt 2,5 kvadrat 5A. Stor som en kuhlodosa.
Nedre delen ledare in/ut, nästa del en kapsling för silvertråd som ger en sluten krets för ledarna (den har löst ut i alla fall en gång som ni ser), slutligen ett mässingslock med nån slags fiber (asbest?) packning. Skulle tro att den är 1800-tal p.g.a. avsaknad av VDE märke och Siemens&Halskes första logga (1899).










Jag har just skrivit till Siemens ang. detta, så det ska bli spännande om någon där kan datera den, återkommer i så fall.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 13:34 #2 av Ronnie Lidström
Man verkar ha gått in och ut med samma area?

Normalt har man ju grövre area före säkringarna, här ser det ut att vara samma dimension på införningshålen. Inte lätt att få in tex 6mm² där. Eller kanske inte var så noga förr? :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 21:06 #3 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Riktigt gammal säkring
Var nog inte så noga förr. Här hemma var det 2,5mm2 som fördelning i äldsta delen av träcentralen, den lite nyare delen var det iaf en skena, dock knappt 6mm2. Var även 4 mm2 mellan mätaren o centralen på 20A. OM det nu va 4mm2 i den gamla tjär/papperskabeln, det stod iaf det på en liten skyddad bit under kåpan vid mätern.

Nog OffT. Såg ju jämt livsfarligt ut att byta säkringselement i den där saken. Vart sitter/satt dom? Knappars i en central lr? Känns ju lagomt osmidigt, behöva bryta hela centralen för att byta en säkring. Om man nu kan säga byta säkring, snarare säkringselement i hållaren ,som iof behöver skruvas isär för att byta elementet... Hmmm.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2012 18:25 #4 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Riktigt gammal säkring
Då har jag äntligen fått svar från Siemens:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2012 19:02 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Riktigt gammal säkring
Den där var redigt häftig.

Är det bara jag som har någon udda böjelse till gamla ritningar och sånt till hus och installationer mm?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2012 19:17 #6 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Riktigt gammal säkring
nej Martin, du är inte ensam, jag tror dessutom att just elektriker är värre "ekorrar" än andra yrkesgrupper, har aldrig sett målare samlas i någons källare och jämföra gamla färgburkar med varandra t.ex....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jun 2012 06:38 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet Riktigt gammal säkring

Per Wendt skrev: nej Martin, du är inte ensam, jag tror dessutom att just elektriker är värre "ekorrar" än andra yrkesgrupper, har aldrig sett målare samlas i någons källare och jämföra gamla färgburkar med varandra t.ex....


Det där stämmer nog rätt så bra. Även om jag tycker att det är skoj att hitta gamla burkar med blymönja.

42
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.338 sekunder

Senaste foruminlägg