Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Under åren har jag slaktat några reklamskyltar med riktiga neon-rör. Nu har jag inför en stundande party kopplat ihop komponenterna.
Jag antar att komponenterna har tillverkats på 60-talet.
Tekniken är så här:
Rören kunde formas av glasblåsare i vilken form som helst, oftast bokstäver. Ändarnar avvinklades och avslutades med elektroder. Flera rör seriekopplades för gemensam matning från en transformator, ungefär som dagens LED-kretsar. Trafon hade en sekundärspänning på några tusen Volt i tomgång. Under last körde den ut 20-50 mA.
Rören var fyllda med olika gasblandningar. Ädelgasen Neon ger ett klart rött ljus, Argon ger grönt. Men man använde ett annat trick också. om röret fylldes med en liten mängd kvicksilver så uppstod UV-ljus. Och på insidan var rören belagda med fluorescens-material (på engelska "phosphors") som omvandlar fotonerna i UV-ljuset till fotoner med lägre energinivå i de önskade färger. Nästan alla färgnuancer kuner ernås. Även detta påminner om dagens LED-teknik där själva chipet ibland bara utstrålar UV eller blått ljus och där phosphors ser till att detta ljus omvandlas till önskad färg.
Om någon ska plocka ned sådana skyltar är jag tacksam avnämare.