För en del år sedan ställde Tekniska museet i Malmö ut denna bild (fotoutställning egentligen), tagen en solig dag i september 1926 (svartvita). Motivet är från hamnen i Malmö. Det intressanta är belysningsstolparna, gjutjärnsbitar nitade samman till dessa konstverk med snygga krusiduller i avslutet. Armaturerna ser ut att vara båglampor.
En lika solig dag, fast i oktober i år 2012, hade jag ett ärende i hamnen. Plötsligt bara stod de där, en del av stolparna och även staketet, delvis inväxta och bortglömda. Armaturerna utbytta på 40-50-talet…? (ska kolla upp det med expertis) och ny pvc kabel senare. Används ej idag, visst är det häftigt att somliga saker ”glöms bort” och sparas till glädje för kommande elnördar?
Armaturen (den "nya") är tillverkad av Malmö Metallvarufabrik och av aluminium samt emaljskärm. Har en i samlingen men utan glasskärm dessvärre, dessutom har någon (jag är oskyldig) tagit ut reaktorn ur den.
Originalarmaturerna är alls icke båglampor utan ser ut som en Siemens-modell för glödljus. Närmare bestämt Siemens bredstrålande armatur med klarglasglob L31fl - L39fl. Vilken storlek 31, 33, 35, 37, 39 går inte att säga men skulle kunna gå att avgöra fotometriskt. T ex Per W kanske kan smyga dit med tumstock och mäta någon lätt identifierbar del av stolpen, exempelvis gapet mellan de två nedersta tvärbalkarna?
Jag känner till ett enda exemplar av armaturen som fortfarande hänger ute i obygden, i en skör tråd... Kanske dags för någon form av räddningsaktion?
Hoppas stolparna får bevaras långsiktigt. Har bara sett dem som hastigast men skulle vilja närstudera.
www.elmuseum.se/
Fotograferar, samlar och dokumenterar industrihistoriska miljöer och installationsmateriel mm.