System för tidsregistrering, mobila arbetsordrar, fakturering osv

03 aug 2018 06:04 #1 av Ronnie Lidström
Eftersom Totaltid aldrig blir klar med ens de viktigaste grundfunktionerna så måste jag tyvärr byta system igen.

Vad finns det för alternativ 2018?

Vad kör ni alla andra med?

Mina krav: (Förutom självklara saker som EDI-koppling osv)
  • Checklistor med riskanalys som måste fyllas i innan tid kan registreras
  • Checklistor med egenkontroller som måste fyllas i innan projekt kan markeras som klar
  • Fakturering - Att fakturan kan skickas direkt med E-faktura, E-mail(pdf), eller snigelpost (inställbart för varje kund)
  • Koppling till de vanligaste bokföringssystemen för bokföring
  • Bra/fritt sätt att skapa egna prislistor med många olika påslag på olika artiklar eller rabatt på gnp
  • Montörer ska själva kunna lägga till kunduppgifter från mobilen. Tex mobilnummer och ROT-uppgifter
  • Montörer ska kunna lägga till bilder direkt från mobilen till ett projekt på ett smidigt sätt
  • Bra system för att enkelt kunna skicka lönerapporter till löneadministratören

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 16:00 #2 av Richard
Softone.se

Be att få en genomgång.
Blivit bättre sista året.
Allt i ett

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 16:51 #3 av Ove Bernström
Kollar på Mowin men inget bestämt, känns väldigt passande till Fortnox som vi använder.
/Ove

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 21:40 #4 av Marcus Johansson
Har testat hantverksdata, handyman och bygglet. Av dom gillar jag hantverksdata bäst och bygglet sämst(tyvärr det vi har idag).
Fick känslan av att hantverksdata var lite mer anpassningsbart än övriga systemen. Tyvärr har jag dålig koll på hur dom fungerade mot faktureringen osv

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2018 17:24 #5 av Tobias
Jag testade totaltid. Jag tröttnade med och bytte till hantverksappen. Jag är helnöjd. Fungerar fint med fort nox, och visma Eekonomi.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2018 18:22 - 04 aug 2018 18:22 #6 av Rikard Ågren
På förre jobbet körde vi Mowin. Funkade bra tyckte jag, tror även kopplingen till Fort Nox var bra

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2018 19:18 #7 av Ronnie Lidström

Richard skrev: Softone.se

Be att få en genomgång.
Blivit bättre sista året.
Allt i ett


Jag testade SoftOne lite för 5 år sedan. Men efter ha hört vad det kostar så slutade jag upp det direkt! Rena ockerpriser!

De ville ha 28 000 kr (!) bara i startkostnad.

Alltså bara för "licensavgift". Sen tillkommer driftsättning/utbildning ca 6-8 timmar för 1250 kr / timme.

Efter detta är klart så skulle de ha 1150 kr / månad i "avtalsavgift" + 150 kr / månad per användare.

Det var främst "licensavgiften" jag reagerade starkast på. Att ha en licensavgift på 28000 för en webbaserad tjänst kändes helt sjukt.

Detta var alltså 2013.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2018 08:53 #8 av Lars Sundbom
Vi kör med Entré Office från Hantverksdata. Är jättenöjd med funktionerna och vad lösningen kostar. Jättebra och snabb support via ett direktnummer. Kan rekommendera dom starkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2018 16:06 #9 av müssli

Lars Sundbom skrev: Vi kör med Entré Office från Hantverksdata. Är jättenöjd med funktionerna och vad lösningen kostar. Jättebra och snabb support via ett direktnummer. Kan rekommendera dom starkt.

Samma här, har använt Entré Office i två år utan problem. Jag ensam i firman så jag har dålig koll på kostnader men programmet klarar av de punkterna du är ute efter.
Framförallt uppskattar jag den snabba och duktiga supporten, plus att de inte har någon startavgift som SoftOne har.

SoftOne klarar inte heller mitt önskemål om olika materialpåslag beroende på olika inpriser. Alltså lägre påslag på höga inköpspriser som följer en egenkomponerad tabell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2018 06:06 #10 av Alexander N
Vi bytte (efter mycket fram och tillbaka) för ca 1 år sedan till Entre office/Hantverksdata. Jag är nöjd men det finns även brister. Kör det med integrationen mot fortnox och där uppstår dom flesta problemen. Vet ej hur det är mot andra bokföringsprogram. Dock så kan du köra hela faktura, kundreskontra och bokföring direkt i hantverksdata. Då bör det vara mindre problem men kan inte svara på hur hanteringen är. Har du någon fråga så är det bara att skriva.

Av dina punkter så vet jag att dom inte har någon bra lösning på lönerapporteringen. Man kan få fram en tidrapport men den är lite dåligt utformad och går inte att föra över automatiskt (går att få i excel, csv format dock)

Jag kan rekommendera dom men du bör gå igenom programmet ordentligt för att se om det passar erat arbetsflöde, hänger också mycket på hur du vill bokföra.

Mowin som andra har nämnt var det starkaste alternativet när jag kollade. Hade kollat på dom igen idag om jag skulle byta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2018 19:46 #11 av Tommy
Letar med nytt ordersystem och just nu ligger Mowin och Hantverksdata som favoriter.
Någon som bor utanför det tätbebyggda området och använder Hantverksdata? Dessa har flest funktioner som jag vill ha men det jag är orolig över är hur det kommer fungera online! Någon med erfarenhet?

Alexander, vad är problemen med integrationen mot FortNox?
Jag kör med samma program...
Är det omständligt om man vill sköta kundreskontran i FortNox?

/Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 07:08 #12 av Rikard Ågren
En stor fördel med Mowin tyckte jag var att det även fungerade offline. Så fort man fick uppkoppling igen vad det bara att synkronisera

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 17:59 #13 av Ove Bernström
Någon med erfarenheter om Hantverksappen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 06:11 #14 av Alexander N
För hantverksdata/entre office så behöver man ju uppkoppling hela tiden vad jag vet för den ligger och arbetar direkt mot webben och inget lagras på mobil tror jag. Så är man mycket på områden utanför täckningen så kan det bli jobbigt.

Tommy: Vi använder entre office som ett orderhanteringsprogram endast, så vi sköter allt från klar faktura och frammåt i Fortnox.
Några problem med integrationen är att fortnox har lite mer begränsningar vilket innebär att om du skrivit in en lång textrad i entre så klipps den i fortnox. Entre skickar inte heller över alla fält, några viktiga, tex mobilnummer, email, momsregnr. addressrad 2, omvänd moms. Detta ligger under arbete tydligen och skall åtgärdas snart säger dom.

Sista stora problemet är ROT-hanteringen. Som du, så vill vi, sköta all kundreskontra i Fortnox vilket innebär att vi även sköter roten där. Det är inte entre förberett för. Dom har funktion för att skriva in rot-uppgifter och göra en rotfaktura men då måste du även hämta rot-filen från entre = du måste läsa in kundinbetalningar i entre.

Vi har löst det tillfälligt genom att vid ROT-fakturor helt enkelt skriva en textrad med notering "OBS ROT" + kunduppgifterna. Som tur är ROT-hantering i fortnox busenkel så på den fakturan är det bara att kryssa i rot på arbetskostnadraden + fylla i uppgifter så är det klart.

Dom jobbar på en större uppdatering som kommer ändra flödet och lösa även detta problemet, den uppskattades vara klar till våren dock.

Tommy skrev: Letar med nytt ordersystem och just nu ligger Mowin och Hantverksdata som favoriter.
Någon som bor utanför det tätbebyggda området och använder Hantverksdata? Dessa har flest funktioner som jag vill ha men det jag är orolig över är hur det kommer fungera online! Någon med erfarenhet?

Alexander, vad är problemen med integrationen mot FortNox?
Jag kör med samma program...
Är det omständligt om man vill sköta kundreskontran i FortNox?

/Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2023 14:07 #15 av Electrum
Jag har nu kört någon månad med Minubago
minubago.se/

som är gratisalternativet och lillebror till Minuba
minuba.se/

Var från början mest ute efter att spara tid på att knacka ihop en faktura, men det var ju mer kraftfullt än så.
Jag har inte vare sig upptäckt eller provat alla funktioner än.

Men man skapar kunder, ordrar, registrerar tider och material i appen och/eller på datorn (webbaserat).
Det finns stöd för ROT, att skicka fakturan som PDF via epost och lite annat godis.

EDI-import från Solar och Beijers stöds också.
Det verkar finnas integration mot vissa bokföringssystem, detta har jag inte undersökt, och det är inte aktuellt för mig ändå.

Max två användare, så det är till typ enmansfirman.

Minuba är valet när man har flera användare eller vill få EDI-import från fler leverantörer.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Senaste foruminlägg