Har testat hantverksdata, handyman och bygglet. Av dom gillar jag hantverksdata bäst och bygglet sämst(tyvärr det vi har idag).
Fick känslan av att hantverksdata var lite mer anpassningsbart än övriga systemen. Tyvärr har jag dålig koll på hur dom fungerade mot faktureringen osv
Vi kör med Entré Office från Hantverksdata. Är jättenöjd med funktionerna och vad lösningen kostar. Jättebra och snabb support via ett direktnummer. Kan rekommendera dom starkt.
Lars Sundbom skrev: Vi kör med Entré Office från Hantverksdata. Är jättenöjd med funktionerna och vad lösningen kostar. Jättebra och snabb support via ett direktnummer. Kan rekommendera dom starkt.
Samma här, har använt Entré Office i två år utan problem. Jag ensam i firman så jag har dålig koll på kostnader men programmet klarar av de punkterna du är ute efter.
Framförallt uppskattar jag den snabba och duktiga supporten, plus att de inte har någon startavgift som SoftOne har.
SoftOne klarar inte heller mitt önskemål om olika materialpåslag beroende på olika inpriser. Alltså lägre påslag på höga inköpspriser som följer en egenkomponerad tabell.
Vi bytte (efter mycket fram och tillbaka) för ca 1 år sedan till Entre office/Hantverksdata. Jag är nöjd men det finns även brister. Kör det med integrationen mot fortnox och där uppstår dom flesta problemen. Vet ej hur det är mot andra bokföringsprogram. Dock så kan du köra hela faktura, kundreskontra och bokföring direkt i hantverksdata. Då bör det vara mindre problem men kan inte svara på hur hanteringen är. Har du någon fråga så är det bara att skriva.
Av dina punkter så vet jag att dom inte har någon bra lösning på lönerapporteringen. Man kan få fram en tidrapport men den är lite dåligt utformad och går inte att föra över automatiskt (går att få i excel, csv format dock)
Jag kan rekommendera dom men du bör gå igenom programmet ordentligt för att se om det passar erat arbetsflöde, hänger också mycket på hur du vill bokföra.
Mowin som andra har nämnt var det starkaste alternativet när jag kollade. Hade kollat på dom igen idag om jag skulle byta.
Letar med nytt ordersystem och just nu ligger Mowin och Hantverksdata som favoriter.
Någon som bor utanför det tätbebyggda området och använder Hantverksdata? Dessa har flest funktioner som jag vill ha men det jag är orolig över är hur det kommer fungera online! Någon med erfarenhet?
Alexander, vad är problemen med integrationen mot FortNox?
Jag kör med samma program...
Är det omständligt om man vill sköta kundreskontran i FortNox?
För hantverksdata/entre office så behöver man ju uppkoppling hela tiden vad jag vet för den ligger och arbetar direkt mot webben och inget lagras på mobil tror jag. Så är man mycket på områden utanför täckningen så kan det bli jobbigt.
Tommy: Vi använder entre office som ett orderhanteringsprogram endast, så vi sköter allt från klar faktura och frammåt i Fortnox.
Några problem med integrationen är att fortnox har lite mer begränsningar vilket innebär att om du skrivit in en lång textrad i entre så klipps den i fortnox. Entre skickar inte heller över alla fält, några viktiga, tex mobilnummer, email, momsregnr. addressrad 2, omvänd moms. Detta ligger under arbete tydligen och skall åtgärdas snart säger dom.
Sista stora problemet är ROT-hanteringen. Som du, så vill vi, sköta all kundreskontra i Fortnox vilket innebär att vi även sköter roten där. Det är inte entre förberett för. Dom har funktion för att skriva in rot-uppgifter och göra en rotfaktura men då måste du även hämta rot-filen från entre = du måste läsa in kundinbetalningar i entre.
Vi har löst det tillfälligt genom att vid ROT-fakturor helt enkelt skriva en textrad med notering "OBS ROT" + kunduppgifterna. Som tur är ROT-hantering i fortnox busenkel så på den fakturan är det bara att kryssa i rot på arbetskostnadraden + fylla i uppgifter så är det klart.
Dom jobbar på en större uppdatering som kommer ändra flödet och lösa även detta problemet, den uppskattades vara klar till våren dock.
Tommy skrev: Letar med nytt ordersystem och just nu ligger Mowin och Hantverksdata som favoriter.
Någon som bor utanför det tätbebyggda området och använder Hantverksdata? Dessa har flest funktioner som jag vill ha men det jag är orolig över är hur det kommer fungera online! Någon med erfarenhet?
Alexander, vad är problemen med integrationen mot FortNox?
Jag kör med samma program...
Är det omständligt om man vill sköta kundreskontran i FortNox?
Jag har nu kört någon månad med Minubago
minubago.se/
som är gratisalternativet och lillebror till Minuba
minuba.se/
Var från början mest ute efter att spara tid på att knacka ihop en faktura, men det var ju mer kraftfullt än så.
Jag har inte vare sig upptäckt eller provat alla funktioner än.
Men man skapar kunder, ordrar, registrerar tider och material i appen och/eller på datorn (webbaserat).
Det finns stöd för ROT, att skicka fakturan som PDF via epost och lite annat godis.
EDI-import från Solar och Beijers stöds också.
Det verkar finnas integration mot vissa bokföringssystem, detta har jag inte undersökt, och det är inte aktuellt för mig ändå.
Max två användare, så det är till typ enmansfirman.
Minuba är valet när man har flera användare eller vill få EDI-import från fler leverantörer.