Uppskattning av arbetstid för att projektera en restaurang

14 mar 2018 19:41 - 14 mar 2018 19:43 #1 av Electrum
Hej.
Vi fick in en förfrågan på projja och rita en hel restaurang, dock en relativt liten en.

Nu måste vi börja ta beslut av olika slag här. Ska jag köpa in en programvara för 25'...

Så jag undrar lite bara vad det lite mellan tummen och pekfingret kan ta i tid att projja och räkna och rita upp en liten restaurang.
ca 140m2 total lokalyta.
1 spis, 1 stekbord, 1 fritös, 1 DM, lite kylar och frysar osv, total effekt på runt 60kW.

Troligen lejer vi bort projekteringen och byggande av fördelnings/grupp central.

Ritningar i dwg över lokalerna finns.
Jag är inte än säker på ifall vi ska skapa 3-d ritningar med stegar osv.

En arkitekt har ritat upp allt, så alla platser för köksutrustning är bestämd, en maskinlista med anslutningsspänningar och effekter etc är upprättad.
Även bordsplaceringar, och hur WC osv ska vara utformat är ritat och bestämt.
Det finns dock ingen alls plan för allmänuttag och belysning i lokalen, så där blir det antagligen en del tid med kunden osv.


Så vad tror ni det kan ta i tid för en normalkunnig projektör, lite sådär mellan tummen och pekfingret.
Rör det sig om 1/2 vecka, 1 vecka, 3 veckor ... eller ännu mer?

Och en bonusfråga, vad brukar denna tjänst kosta i timmen, på ett ungefär.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 20:27 #2 av Jonas
Spontant uppskattar jag det till cirka 50tim proj, ca 35.000kr som ett realistiskt budgetpris.

-Bygghandling
-2st möten
-Ljusberäkningar
-En-linjeschema
-Relationshandling

Blir en rätt stor andel av byggkostnaden men det blir så med mindre projekt. Det tar helt enkelt en del tid att bara starta upp ett projekt, göra ritning-stämplar, läsa på projektet, fråga svar och annat.

Pris per timme: ca 700kr/tim plus minus någon hundring är rimligt. De större konsultfirmorna brukar vara dyrare än de mindre.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 09:28 #3 av Electrum
Jag tackar väldigt mycket för svaret.
Frågan ställdes med väldigt lite detaljer i informationen, så jag väntade mig absolut inget annat svar än en väldigt grov gissning.

Dock tycker jag att du angav något liknande vad jag själv tänkt, jag själv har gissat grovt på mellan 1 och 2 veckor.


Det verkar som att det ska ingå att rita in brandlarm, och data/tele också, men detta kändes lite oklart.

Du kanske tänkte enbart kraft och belysning ... Jag skrev ju inget om det andra ... ;)


Chefen ska också kolla upp lite med någon har en bra kontakt med, och jag kommer återkoppla lite vad det lider, kan ju vara kul att få veta vad det blev av allt till sist.
Det kan ju bli att vi hoppar det helt också, men jag hoppas dock på att få rita och konstruera lite nu. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 09:46 - 16 mar 2018 09:47 #4 av Rikard Ågren
Det finns ju billigare programvaror om man bara ska rita ibland och på egen hand. Rekommenderar starkt EasyEL i sådana fall

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2018 10:28 #5 av Jonas
Näe, räknade inte med något brandlarm. Borde inte vara ett krav i en så liten lokal.

Lite data/tele räknade jag med, sånt är ju rätt vanligt nu för tiden. Dock ej inbrottslarm o d

Samma sak med belysning. Egentligen vet jag ju inte om kunden vill kunna styra belysningen via sin mobiltelefon och få discobelysning eller om han nöjer sig med lampknappar. Här tänkte jag mig ett ganska enkelt system. Lite enklare närvarostyrning i vissa utrymmen och kanske någon förregling för natt-lås men inget avancerat.

Därför jag säger budgetpris. Dvs jag har räknat på som det brukar vara och normala installationer utan konstigheter.

Vill du hålla ner kostnaden så finns det några knep du kan ta till:
-Gör projen själv. Ta reda på allt och hand-rita en ritning så renritar konsulten den. Kan du säkert halvera fakturan.
-Konsulten gör bara prickade ritningar. Placerar ut armaturer och uttag sen får du själv ta fram kabel och lösa den biten. Ritningstekniskt tar det en hel del tid att rita ledningar och räkna ledare nämligen.
-Bygg först och rita sen. Dvs du levererar ingen bygghandling. Enbart relationshandling. Att rita upp som det blev byggt med hjälp av elektrikern som byggt det hela går rätt snabbt. Enbart lämpligt på småprojekt.

Det är knepigt med sådana här småprojekt. Det är lite på gränsen för huruvida man ska ha en projektör eller inte.

Ingen uppfattning om EasyEL. Vi använder AutoCad och som plugin för el-symboler har vi Magicad och Point Smart EL&Tele. Den sistnämnda är visserligen på utgående men det går påtagligt snabbare att rita i vilket är bra för mindre projekt, och projekt som inte kräver 3D. Tyvärr så är programvaran dyr bortom allt förstånd. Någonstans lever någon väldigt gott på mina licenspengar. Numera så köper du ju inte programvaran, du "hyr" den. Så man ska ju komma upp i en viss volym ritande som du kan ta betalt för innan det är lönsamt att skaffa in den själv.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg