L N PE DA DA tycker jag då de flesta armaturplintar jag stött på ser ut så. Vissa fall är dalin separerade i egen plint men vid 5polig armaturplint sitter jordblecket bäst i mitten.
Robin Strandberg skrev: L N PE DA DA tycker jag då de flesta armaturplintar jag stött på ser ut så. Vissa fall är dalin separerade i egen plint men vid 5polig armaturplint sitter jordblecket bäst i mitten.
Instämmer, i många fall så kan det vara aktuellt med flera dalislingor per enfasgrupp, speciellt om det är många närvarodetektorer och funktionspaneler som spänningsmatas av dalislingan. Då är antalet adresser långt större än strömförsörjningen orkar med.
Vid ett par tillfällen har man dragit en 7-ledare från central och sedan delat upp det i första dosan på 2st dali grupper...
Då blir det långt mer naturligt att ha daliplintarna längst till höger i en grupp av plintar.
Känns som det kan bli mindre missuppfattningar i centralen om dali-plintarna ligger till höger om kraft-plintarna inkl. jord. Då tänker jag det i alla fall mer som en grupp inkluderat dali-slinga än att det misstolkas som en trefasgrupp.