Fiber

17 maj 2014 23:53 #1 av Leif Strand
Fiber skapades av Leif Strand
Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå :)

Får man dra i fiber i samma rör som starkströmmen, mellan
Fasadmätarskåp och centralrum ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2014 11:37 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Fiber
Beror på vem man frågar. Ur en elektrisk, elsäkerhetsmässig och störningsmässig synvinkel är det ok. Man får bara tänka på underhållet, att det går att underhålla fibern utan att komma i närhet/kontakt med enkelisolerade ledare eller t.o.m spänningsförande delar. Så det kan bli lite knepigt med avsluten i ändarna. Men det kanske går att lösa på ett bra sätt i mätarskåp och central.
Följande användare sa tack: Leif Strand

18 maj 2014 17:12 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fiber
Är det en sista utväg så kanske man kan ta den vägen. Annars så är det ju "svagström" och bör således ligga i separat rör.

Bygger man nytt så ska man givetvis alltid dra separata rör. punkt slut!

42

21 maj 2014 20:38 #4 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Fiber
Det är väl inte svagström? Om något är det ju icke-ström ;)

Mellan fasadmätarskåp och centralrum, det låter som att det borde gå att dundra igenom väggen med ett nytt hål?
Rent elektriskt är det som sagt inget problem, man skulle utan problem kunna stripsa fast en fiberkabel i en högspänningsledning (om man bortser från expansionskoefficienter och sånt), problemet är som sagt underhållet av fibern.

22 maj 2014 05:30 #5 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Fiber
Om man kan dra igenom en kabel så skulle underhåll vara lite enklare även av fibern kanske?

Då tänker jag mig, om det är nexans / draka som har en kraft kabel med ett rör för blåsfiber i mitten som utfyllning i kabeln. Jag har varit med om byggen där de har använt den, men då är det från markskåpet som är fiberfördelning och kraftfördelning och in till fasadmätarskåpet. Sedan så monterade vi ett separatrör för blåsfiber rör till mediacentralen.

Ja det kanske inte är en bra lösning heller, sedan beror väl det på om man hade tänkt blåsa fiber hela sträckan.

Markus Ågren

24 maj 2014 21:01 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fiber
Visste inte ens att det fanns kombinerade kraftkablar med "tomrör".

Visst det kan spara in ganska stora pengar. Men den dagen en kabel går sönder eller måste skarvas om då blir det ju dubbel kostnad. Så frågan är om man sparar in en billig slang och ett par skåp på sin höjd i det långa loppet?

42

Sidan laddades på: 0.089 sekunder