SoftOne Vs. Totaltid?

11 feb 2014 11:43 - 11 feb 2014 12:16 #1 av Svenne Eriksson
Jag har börjat titta lite på alternativa lösningar för tidsedlar, tidrapporter, fakturering osv.

Har fastnat lite på dessa två. SoftOne och Totaltid.

Någon opartisk som testat båda och som kan redogöra lite snabbt vilka skillnader som finns och respektive tjänst för- och nackdelar?

Kanske även finns andra tjänster som är ännu bättre?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2014 12:31 #2 av Ronnie Lidström
Jag kan inte säga att jag har jättestor erfarenhet av något av programmen. Totaltid har jag testat lite mer dock. Men vissa skillnader kan jag redovisa (Någon annan kan ju förklara skillnader i själva funktioner).

För- och nackdelar med Totaltid jämfört med SoftOne (som jag ser det)

+ Priset! SoftOne är sjukt överprissatt (eftersom dom anser sig vara i monopolställning)
+ Litet företag där det går att påverka. (ändrade/nya funktioner osv) Är nog väldigt svårt att få något gehör hos en stor "drake" som SoftOne

- Mindre säker framtid. Hipps vipps så kanske SoftOne eller någon annan köper upp Totaltid och tvingar över användarna till sitt system.
- Förmodligen mindre säker drift. SoftOne har säkert backup på backupen och en backupserver som står och väntar ifall den vanliga skulle vara nere mer än några minuter?

Skillnader i funktionerna är jag för dåligt insatt i för att kunna svara på. Kanske nån annan har bättre koll?

ps. Jag tog mig friheten att lägga till länkar till softone och totaltid i ditt inlägg. ds.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

11 feb 2014 20:22 #3 av Magnus Johansson
Gällande drift för www.totaltid.se så körs den på virtualiserade maskiner på Xenserver.

Två Xenservers som står i skilda lokaler i samma byggnad över fiberlänk. Detta synkas realtid mot en backupserver som finns på annan geografisk plats. Vi har DNS failover som kickar över till backupservern vid behov. Men jag kan aldrig garantera 100% upptid. (De flesta avtal har 99,98%)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Lars Blomkvist

Sidan laddades på: 0.106 sekunder