Skapa egen app, hjälp!

20 jun 2012 15:06 - 20 jun 2012 15:09 #1 av Patrik Hedlund
När man håller på med ett lite större projekt där matriel tas från både lager och bil så gäller det att hålla reda på det. Skriva ner på ett papper allt eftersom man använder eller försöka komma ihåg efteråt.

Det skulle vara bra om det fanns en app där det fanns en kolumn där man kunde välja i en lista bland en massa olika elmatriel och sedan välja t.ex. slang 3G1,5 och därefter fylla i antal meter. Klicka "skicka" och det då läggs till (plussas på) i en lista med matriel man använt sig av.

En annan grej skulle vara att man även kan välja att favorisera 5-6 grejer och istället för att ha dem i en lista ha dem som en klickbar bild och därefter fylla i antal. Det ska givetvis gå att ändra allteftersom.
Då om man är i t.ex. ett tidigt skede av en villa där det mesta dels är slang och FK och inte EKRK och kulodosor så kan man välja dyligt matriel som favoriter och då enkelt kunna ta upp telefonen, klicka på en favorit och fylla i antal. Fort ska det gå!

Gärna kunna skicka den slutgiltiga listan med matriel till sin mail efteråt också.

Jag är helt totalnovis av att programmera så jag skänker mitt hopp till sidor som använder sig mer av "drag & drop"-funktion typ. Sitter och försöker lite, men någon kanske har något tips på hur man ska lösa det eller kanske rentav är skitduktigt på dyl. och gärna gör ett försöka att slänga ihop något liknande själv?

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 18:00 #2 av Friedrich Lossien
Låter nästan som du vill utveckla en app för arbetsordrar.
Vi kör ett egenutvecklat system som vi så vackert kallar för TLM
Systemet består av en server och flera klienter. Klienten finns som synes som app till android och till PC (nä vi gillar inte Apple B) )
Arbetsordrar kan skapas från kontoret av Ulla-Bella, eller direkt i mobilen av användaren. Är det ett akutjobb så hamnar detta längst upp i listan över arbetsordrar, samt att det går iväg ett mail till alla användarna.
Under arbetets gång så fyller man i tid och material, samt varifrån man hämtat materialet. Materialet lägger man till genom att söka efter e-nummer/benämning, eller via att hämta det från sin favoritlista (varje användare har sin egen favoritlista).
När jobbet är klart så klarmarkerar man arbetsordern och Ulla-Bella på kontoret kan göra sitt.

Bästa av allt är dock att man träffar chefen mindre :tummeupp:
Andra bra grejer är att man kan ringa eller sms'a kunden genom en knapptryckning, samt sätta igång en navigering till angiven adress i arbetsordern med ett knapptryck.

Är det något sånt här du är ute efter?

20 jun 2012 18:15 #3 av Patrik Hedlund
Nä, jag vill bara ha en simpel app som gör samma sak som att skriva på ett papper bara att man slipper skriva och kan bara klicka lite snabbt på smartphonen. :)

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

20 jun 2012 19:37 #4 av Lars Blomkvist

Friedrich Lossien skrev: Låter nästan som du vill utveckla en app för arbetsordrar.
Vi kör ett egenutvecklat system som vi så vackert kallar för TLM
Systemet består av en server och flera klienter. Klienten finns som synes som app till android och till PC (nä vi gillar inte Apple B) )
Arbetsordrar kan skapas från kontoret av Ulla-Bella, eller direkt i mobilen av användaren. Är det ett akutjobb så hamnar detta längst upp i listan över arbetsordrar, samt att det går iväg ett mail till alla användarna.
Under arbetets gång så fyller man i tid och material, samt varifrån man hämtat materialet. Materialet lägger man till genom att söka efter e-nummer/benämning, eller via att hämta det från sin favoritlista (varje användare har sin egen favoritlista).
När jobbet är klart så klarmarkerar man arbetsordern och Ulla-Bella på kontoret kan göra sitt.

Bästa av allt är dock att man träffar chefen mindre :tummeupp:
Andra bra grejer är att man kan ringa eller sms'a kunden genom en knapptryckning, samt sätta igång en navigering till angiven adress i arbetsordern med ett knapptryck.

Är det något sånt här du är ute efter?

Jag é

Hittade inte mycket info på er hemsida dock.

Lars

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

20 jun 2012 20:55 #5 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Skapa egen app, hjälp!
Jag kör denna app, Mobislenotes , play.google.com/store/apps/details?id=mo...iaXNsZU5vdGVzQURDIl0 .

Man skapar ett anteckningsblad, skriver vad man nu vill och kan sen mejla det till valfri adress.
Det går även att göra checklista om man vill.
Funkar för mig, men finns ju inga favoritfunktioner lr så.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

27 jun 2012 22:49 #6 av Per Åke Väppling
Frugan har en app i iphonen, en inköpslista för mat, kanske går att använda en sådan med modifikation?

04 aug 2012 05:39 #7 av Christoffer Gustavsson
En annan grej skulle vara att man har en trådlös EAN läsare i bilen som man snabbt läser av koden med när man tar ut en grej. Sedan lägger man den i en station och för över all data till faktureringsprogrammet. DET skulle jag vilja ha..:klapp:

//:CG

04 aug 2012 07:34 #8 av Tobias Karlsson
Det hade inte varit så dumt med EAN läsare, tänk så smidigt faktureringen hade gått då.

/Linjemästare Karlsson

04 aug 2012 11:13 #9 av Christoffer Gustavsson
Verkligen! Det här måste studeras närmare!

//:CG

04 aug 2012 22:12 #10 av Henrik Eriksson
tex på solar har de handenheter som man scannar streckkoderna på hyllorna med när man plockar sakerna. De skulle ju enkelt kunna gå att fixa något liknande, men hur det kommer in i faktureringsprogrammet vet jag inte.

Men tror scrollan har ett färdigt koncept för detta med om man kör deras fakturering med mobilversion.

10 nov 2012 21:02 - 01 dec 2012 09:20 #11 av Magnus Toth
Svar från Magnus Toth i ämnet Skapa egen app, hjälp!
Om du vill försöka förverkliga din idé, ta kontakt med oss på Cikado.

www.cikado.se

Läs gärna vår FAQ .

Sidan laddades på: 0.151 sekunder