Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Nya brandkrav på kablar/fk (CPR)

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
06 mar 2017 12:35 #1 av Ronnie Lidström
1a Juli träder en ny lag i kraft angående brandkrav på kablar. Jag är inte jätteinsatt men detta verkar vara rätt omfattande. Vanlig FK kommer att försvinna helt och ersättas av nåt som heter "FQ PURE".

Någon som vet mer? Jag tror att grossisterna kommer hålla små kurser i detta inom kort.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2017 13:43 #2 av Markus Ågren
nu är jag glad amatör på detta också men det är en del i att Sverige ska anpassa sig efter EU regelverken.
Började med att man införde en klassning av kablar i bland annat BBR före regelverket fanns färdigt till kabeltillverkarna. Som är likt hur övriga har det gällande dörrar, fönster m.m..

Så i många brandskyddsbeskrivningar som har upprättats senaste typ 1-1,5 åren har man skrivit in en kabelklass som inte finns i Sverige utan som tillägg har man skrivit eller likvärdigt enligt SS 436 40 00.

Istället för F1-F4 så kommer man ersätta dessa med en CPR-klassning. Klassningen är ifrån A - F. Men i Sverige verkar det som D kommer vara en "vanliga" kabeln som kommer användas i Sverige, dock ibland med tilläggs bokstäver. Även ska alla kablar CE-märkas numera.

Nu tror jag det bara var Draka som skulle märka alla deras nya kablar som är testad enligt de nya kraven enligt CPR att döpa dem med PURE. Hur de andra fabrikaten kommer märka sina kablar vet jag inte.

Markus Ågren

09 mar 2017 21:51 #3 av Jiiwas
En sämre produkt och en prisökning med ca 40%

LÄNGE LEVE PVC-MANTLAD KABEL.

10 mar 2017 08:43 #4 av Christer Djerf

Jiiwas skrev: En sämre produkt och en prisökning med ca 40%

Jo, den är ju "jättebra" med all saltsyra som bildas vid brand samt den stor rökspridningen + att den brinner ganska bra!:ohmy:

10 mar 2017 09:09 #5 av Markus Ågren

Jiiwas skrev: En sämre produkt och en prisökning med ca 40%

Tror inte jag kan hålla med om att den ska vara sämre, det finns många fördelar idag med halogenfritt och nu med nya regler även ännu bättre vid en brand t.ex.

Om man i fortsättningen kommer kunna köpa PVC kabel och inte halogenfritt tror jag kommer bli svårare. För många av de större kommer nog övergå helt till halogenfritt inom några år. Finns väl såklart kablar som kommer finnas kvar säkert men mer speciella kablar kanske mer markkablar.

Markus Ågren

Sidan laddades på: 0.050 sekunder