Moeller Easy

01 jan 2012 17:14 - 01 jan 2012 17:15 #1 av Niklas
Moeller Easy skapades av Niklas
Hallå där.

Har någon använt Moellers Easy 500 eller någon liknande? Jag funderar om denna kan vara bra för att programmera belysningstyrning på ett lite större förråd. Vi har dragit både för tryckknappar men vill ha möjlighet att även nyttja tidur och ljusrelä.

Jag undrar om denna är lättprogrammerad för en som inte hållit på med styrsystem tidigare.

Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2012 18:28 #2 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Moeller Easy
Ja det är lämpligt att använda sådana när man behöver vara lite flexibel, eller det krävs lite mer logikfunktioner. Jag skulle nog påstå att alla sk "intelligenta reläer" är lättanvända och enkla att jobba med, det bör nog alla som jobbar med service osv kunna eller lära sig idag.

Du kan ju titta på tex Siemens LOGO, Crouzet Millenium mfl också, alla är i stort likvärdiga men kanske fastnar man för någon och lär sig den lite bättre.

01 jan 2012 18:58 #3 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Moeller Easy
Låter bra Tomas. Jag har även tittat lite på Siemens Logo. Den verkar vettig. Vi får se vilken jag bestämmer mig för. Återkommer med lite info!

02 jan 2012 09:13 #4 av Niklas
Tittar du på Siemens Logo! så bör du köpa ett startpaket första gången du köper en sådan. Då får du med programmeringskabel, manualer och datorprogrammet.
Vet inte - Moeller Easy kanske är enklare för den aom aldrig programmerat PLC.
Progammerar själv en del med Logo! och tycker de är mycket kostnadseffektiva.
Behöver du hjälp med Logo!-programmering kan du ju fråga vidare på denna tråd

02 jan 2012 13:50 #5 av Niklas
Jag siktar på en sådan, Niklas! Jag återkommer då jag fått hem den och börjat laborera. :)

04 jan 2012 18:27 - 04 jan 2012 18:28 #6 av Niklas
Det blev en Eaton Easy 500. Sitter och laborerar med den nu. Behovet av någon "värre" pryl finns inte på projektet jag håller på med nu. Ingen värstingsak direkt, men man kan ju ha den till väldigt mycket!

Hade jag vetat att den var så billig så hade jag kanske sluppit sätta 8-9st reläer i en central för att förverkliga en projektörs belysningstyrning på ett förråd. :\

Jag hoppas nästa projekt kan motivera en Siemens Logo eller någon annan modell, så att man kan jämföra lite. Jag gillade Logo-programmeringen mer än Eatons då jag testade demo-programmet.

05 apr 2012 14:49 #7 av Jörgen
Svar från Jörgen i ämnet Moeller Easy

Niklas skrev: Tittar du på Siemens Logo! så bör du köpa ett startpaket första gången du köper en sådan. Då får du med programmeringskabel, manualer och datorprogrammet.
Vet inte - Moeller Easy kanske är enklare för den aom aldrig programmerat PLC.
Progammerar själv en del med Logo! och tycker de är mycket kostnadseffektiva.
Behöver du hjälp med Logo!-programmering kan du ju fråga vidare på denna tråd

Jag har suttit och testat lite för första gången med prog av en Logo, det har dock dykt upp ett problem som jag inte får till.
Hur får jag till en "kort impuls" i samband med att en signal blir "låg" eller "hög"(vad kallas det på plc språk?) så att jag kan skicka in en signal på reset någonstans och nolla? Tex när en timer med fördröjt frånslag släpper signalen så vill jag ha en kort impuls som kan resetta en impulsreläfunktion.
Med Crouzet Millenium 3án var det inga problem att få till den funktionen men med Logon går jag bet.

05 apr 2012 15:39 #8 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Moeller Easy
Det är vad man brukar kalla flank, flankutvärdering i dessa sammanhang. I Logo finns tex AND och NAND grindar med flankutvärdering som du kan använda.

11 apr 2012 16:09 - 11 apr 2012 16:12 #9 av Niklas
Ja det har ju visserligen redan inkommit ett bra svar på frågan....

Vill bara nämna att denna manual är ganska bra (dock till version 0BA5, det har tillkommit några funktioner)
weborder.siemens.se/Item/UploadFiles/150...20rev%2020050725.pdf
På sidan 75 finns t.ex. denna funktion beskriven
Man kan ju i vissa applikationer även tänka sig att istället använda "Flanktriggat tidrelä med fast utgångstid" se sid 95 i manualen.

13 apr 2012 20:16 #10 av Jörgen
Tack för hjälpen:tummeupp:
Då jag inte hållit på med PLC förut så har jag lite svårt att hitta funktionerna jag behöver för att få ihop det som jag vill. Förmodligen gör jag inte på "rätt" sätt även om jag får det att fungera, har insett att man kan få samma funktion på flera olika sätt....mer eller mindre krångligt :rulla:

29 maj 2012 16:52 #11 av Jörgen
Jag tänkte försöka mig på en närvarostyrning med en PLC och skulle behöva tips på rörelse/närvaro detektorer som passar för ändamålet. Det skulle vara bra om jag kunde koppla 2st till en ingång för att inte göra av med så många ingångar bara på detektorer.

29 maj 2012 18:31 - 29 maj 2012 18:47 #12 av Niklas
Ja det är väl svårt att säga vad som passar i just ditt fall. Jag har någon gång frågat "Karl H Ström" (Steinel), där jag fått bra hjälp och väl fungerande produkter.
www.khs.se/kontaktaoss.html
Har inte riktigt förstått om du är ute efter 12, 24, eller 230V.
Har sett en del anläggningar där det sitter rörelsesensorer som är avsedda för larm.

29 maj 2012 20:25 #13 av Jörgen
Jag letar en rörelse/närvarodetektor med 24V spänningsmatning samt med potentialfri kontakt för att kunna använda flera till varje ingång på PLCn. Gärna stort övervakningsområde och dammtät.

30 maj 2012 14:47 #14 av Dan Lundqvist
Svar från Dan Lundqvist i ämnet Moeller Easy
Har monterat både Regins och Calectros Närvarogivare, 24V AC/DC

www.reginproducts.se/Common/Frameset.aspx?DBDocId=482084
www.calectro.se/productpage.php?prodid=24

Finns rätt många valmöjligheter i dom, fast du lär väl sköta det mesta i PLC:n.

ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...

Sidan laddades på: 0.149 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen