Hej,
Jag har hela huset fullt installerat med
shelly.cloudshelly
puckar (mestadels dimmerpuckar). Men det är i ett rum som pucken ger sig / dör efter 1-2 månaders användning. Jag har säkert haft 3-4 st puckar där nu och alla har mött samma öde.
Det är ett badrum med 230 matning till pucken, den skickar vidare det till en 12 v transformator som sedan har 2 st ledspottar i taket. Jag har tidigare haft en annan transformator samt halogenspottar men det har inte spelat någon roll för puckens öde.
Samma uppsättning är det i ett annat badrum och där (som i alla andra rum) fungerar det klockrent, det är bara specifikt i det här badrummet.
Nu sist testade jag även att byta ut tryckknappen (delen där kablarna går in) men även det utan något bättre resultat.
Elektrikern som var här sist mätte och kollade så allt var rätt och mer än så kunde han inte göra angående att pucken dör sa han.
Jag frågade i ett FB forum för shelly och där skrev en: "The problem is probably in the AC-DC converter. The high voltage spikes kill the transistor inside the dimmer although the transistor is high voltage and high current the energy delivered to converter is higher and guess what happens to your Shelly Dimmer 2!"
Problemet är väl då att det ska ske för alla mina dimmerpuckar i huset? Eller kan det ske specifikt på ett ställe i huset?
Jag har oxå funderat på om man kan lägga badrummet på en egen jordfelsbrytare (säger man egen fas?). Så det blir mer isolerat, nu delar den ju jordfelsbrytare med andra rum. Vissa har ju dimmerpuck med och dem klarar sig iof bra.
Skulle det kunna göra skillnad att dra om kablarna? Eller där dem grenar av sig mot badrummet att man flyttar den själva förgreningen till ett annat ställe?
Någon som har förslag på vad man kan göra åt det här? I värsta fall så plockar jag bort så att jag inte har någon puck där längre, alt att man sätter något annat märke.