Hej! Jag är ny i forumsvärlden men ger mig på ett försök ändå.
Jag köpte en dosdimmer från Eltako idag (13 770 54), en ny modell som skulle funka enligt försäljaren.
Visst jag kan lämna tillbaks den, men det är trevligare att förstå varför den inte funkar.
Hur som helst, jag köpte en Schneider exxakt kronomkopplare, byggde om den ena knappen till återfjädrande och kopplade in dimmern på impulsknappen.
Allt funkade bra (dimma upp och ner), men när jag gav den en kort impuls för att släcka så gick belysningen ner under min-nivå men den slocknade inte helt.
Armaturen har ett stort antal små Led-lampor på totalt 30W enligt beskrivningen.
Det där är väl en dimmer utan nolla?
Min ringa erfarenhet är att aldrig sätta dimmer utan nolla till belysning bestående av LED eller lågenergilampor.
Just hur denna dimmer fungerar är jag dock inte bekant med.
Sant, det är en dimmer utan N-ledare men dimmern är rekommenderad av säljare på Eltako (Nej, den dimmern är ej avsedd för LED, välj istället den nya 1377054).
Hej Micke, i det tillfällen som ljuskällan/orna glöder lite i släckt läge så vi rekommenderar en GLE bottenlast E1377055 som kopplas parallellt med belysningslasten (på 230V sidan om det är drivdon) för att ljuskällan ska släcka helt.
Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se
Hej Patrick! Tack för ditt svar. Det var lite bråttom med denna lampan och eftersom grossisterna jag hade kontakt med inte hade er bottenlast "på hyllan" så provade jag (efter tips från installatör) med ett transientskydd från Elko (E1301545). Fungerade bra.