Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Dimmer för 1500W?

19 feb 2016 19:08 #1 av Joel Ingolf

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Monterade ett par speciella armaturer i en villa idag. Allt gick bra tills vi skulle tända och kom på att dosdimmern (Vadsbo LD 200) inte fixar jobbet. Dessa armaturer har tillsammans 100 st 15W ljuskällor och jag söker alltså forumets tips på en dimmerlösning som funkar.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2016 19:29 #2 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Dimmer för 1500W?
Jag antar att du bara har en apparatdosa tillgänglig. Har du möjlighet att få dit en rotdosa och montera två dimrar? De där Flos-armaturerna kan delas upp på två tändningar.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

19 feb 2016 20:18 - 19 feb 2016 20:20 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dimmer för 1500W?
Jag tvivlar starkt på att det går att hitta en dosdimmer för de effekterna.

Jag kan inte tänka mig annat än att 99% verkningsgrad bara är en våt dröm hos elektronikkonstruktörerna på dimmertillverkarna, och då skulle det innebära 15W förlusteffekt i en apparatdosa, vilket givetvis blir helt omöjligt.

Själv är jag riktigt imponerad över att man faktiskt kan skrämma upp en dimmer monterad i dosa uppåt 300-400W. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Borttagen användare

19 feb 2016 20:22 #4 av Electrum
Du får fundera på att sätta en DIN-skena-dimmer i gruppcentralen, och dra tändtråd hela vägen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

19 feb 2016 20:47 #5 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Dimmer för 1500W?
DIN-monterat finns det väl en del

Projektledare el, styr och automation

19 feb 2016 20:51 #6 av Michell Andersson

Electrum skrev: Jag tvivlar starkt på att det går att hitta en dosdimmer för de effekterna.

Jag kan inte tänka mig annat än att 99% verkningsgrad bara är en våt dröm hos elektronikkonstruktörerna på dimmertillverkarna, och då skulle det innebära 15W förlusteffekt i en apparatdosa, vilket givetvis blir helt omöjligt.

Själv är jag riktigt imponerad över att man faktiskt kan skrämma upp en dimmer monterad i dosa uppåt 300-400W. :)

Jag har ofta behövt sätta 1kW-transistordimmer med vrid i apparatdosa. Känns inte på något sätt som något omöjligt. Termiskt så har det aldrig varit ett problem heller. :dry:

Dock inga 1,5kW, så hjälper inte precis i detta fall.

20 feb 2016 09:19 #7 av Electrum

Michell Andersson skrev: Jag har ofta behövt sätta 1kW-transistordimmer med vrid i apparatdosa. Känns inte på något sätt som något omöjligt. Termiskt så har det aldrig varit ett problem heller. :dry:

Dock inga 1,5kW, så hjälper inte precis i detta fall.

Coolt, finns det dimmer för apparatdosa på 1000W? Det har jag inte själv ramlat över.

Vad är det för fabrikat, modell?

20 feb 2016 10:17 #8 av Michell Andersson
Schneider har både för Exxact och Trend, E-nr: 13 706 04 eller 13 708 36. Finns som ELKO RS också på E-nr: 13 630 81.

Montagemässigt och för dimensioner så är dessa identiska med vanliga 315W's. Dock så tror jag att någon av fabrikaten begränsar sig till 900W vid halogenljuskällor.

20 feb 2016 10:20 #9 av Marcus Lundström
Enligt SEG så finns det en hel del dimmerns för större laster, dock inget som finns i katalogerna. Men om den finns med på SEG så kan din grossist hitta den.

2st exempel:

1 902 259 1 377 447 TRYCKKNAPPSDIMMER 1500W V-40150020IB

1 902 402 1 361 502 LJUSREGULATOR LD1-2,2KW 16-560 ELDON

www.seg.se/upload/Nummerbyten/L19%20till%20nya%20listor.xlsx
Följande användare sa tack: Michell Andersson

20 feb 2016 12:53 #10 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Dimmer för 1500W?
Det stämmer att armaturerna är förberedda för krontändning så jag funderar på om följande lösning skulle funka:

Två dimmerpuckar som klarar större last (typ 1377065) per armatur med parallellkopplade push-trådar. Puckarna kan jag gömma antingen i upphänget som inte sitter dikt tak, vilket borde sörja för skaplig ventilation, eller fräsa in dosor vid brytarna där dom får ligga för sig själva.

Vad tror ni? Onödigt omständligt?

20 feb 2016 13:52 #11 av Michell Andersson
Dosdimrarna kan hamna i osynk, får tas hänsyn till bara.

20 feb 2016 14:24 #12 av Ulf
Svar från Ulf i ämnet Dimmer för 1500W?
Kanske byta ljuskälla 1,2 W LED blir lättare att dimmra och mindre till kråkorna .............

20 feb 2016 15:03 - 20 feb 2016 15:03 #13 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Dimmer för 1500W?

Joel Ingolf skrev: eller fräsa in dosor vid brytarna där dom får ligga för sig själva.

Om du väljer det här alternativet så har Gycom kommit med en multidosa (ROT) med pung
www.gycom.com/nyheter/multidosa

E14 376 54

Projektledare el, styr och automation

20 feb 2016 15:55 #14 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Dimmer för 1500W?

Rikard Ågren skrev: Om du väljer det här alternativet så har Gycom kommit med en multidosa (ROT) med pung
www.gycom.com/nyheter/multidosa

E14 376 54

Jag klämde på dom hos grossisten för ett par dagar sen, verkar riktigt smidiga!

Sidan laddades på: 0.157 sekunder