Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Trådlös dimmer till renoverad hall

21 feb 2015 13:47 #1 av Johan
Hej

Ska precis göra iordning en hall där det sitter två takdosor som styrs via två trappkopplade brytare. Problemet är att båda brytarna sitter på "fel" ställen efter att dörrhålen har flyttats på.

Tanken som en elektriker gav mig var att ta bort båda apparatdosorna och skarva rören i väggen, sedan sätta upp en trådlös brytare/sändare på rätt ställe, med en dimmerpuck/mottagare i ena takdosan. Elektrikern kopplar gärna in detta men vet inte vad man ska ha för något (en äldre herre).

Jag försökte själv hitta vad man kan använda men förstår inte hälften av det som skrivs...

De frågor som jag har är:
- Vilket system fungerar bäst. Eltako eller Elko?
- Om jag har förstått rätt kan eltakos knappar passa med elkos plus och rs ramar som vi har i huset?
- Vad behöver jag? Det verkar ju enkelt med en brytare och en dimmer puck, men vilka exakt är det jag behöver? Det finns ju en uppsjö av komponenter och förstår man inte specarna är det helt omöjligt att veta..

Var och frågade på två butiker där de säljer belysningsmaterial och uttag/brytare, men de hade ingen kunskap om trådlösa system.

Tack på förhand för er hjälp,
Johan
Ämnet är låst.
21 feb 2015 16:09 - 21 feb 2015 16:12 #2 av Patrik Hedlund
Hej Johan!

Jag vill påpeka att detta inte är ett konsumentforum utan ett proffsforum där vi försöker hålla rent från lekmannafrågor! Jag uppmanar dig att i stället söka dig till Byggahus.se som är ett konsumentforum för bl.a. husägare där det går att diskutera el. Finns både yrkesmän och lekmän där.

Låser denna tråd.

//Moderator

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.049 sekunder