Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Dimma många spottar samtidigt

06 maj 2011 20:22 #1 av Rikard Ågren
Jag ska göra en vansinnesinstallation: kontorskorridor ca 90 meter ska belysas med 36 st 35W spottar på 12V, 3 st per trafo, allt dimmbart från flera ställen. Hur ska jag lösa styrningen?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 maj 2011 06:15 - 07 maj 2011 06:34 #2 av Magnus H
Kontorskorridor som skall dimmas, varför?
12Volts spottar vem lurade dig på det?
Släng upp 230V/35W när det blir såhär många och långa sträckor.( om utrymme för plåtlådor finns i taket )
Största dimmern är 1000W/230V.

Vida jag vet finns bara trappdimmers, inga krondimmers så max 2 dimm punkter ( enkelt löst )
Jag skulle rekomendera tryck-knappar vid alla brytpunkter och imp. rele i centralen, dela upp
korridoren i 2 sektioner med 2 dimmers i koridorens entre.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
07 maj 2011 07:53 #3 av Ronnie Lidström
Visst.. lite enklare och billigare installation med 230v. Fast lågvolt är ju effektivare, så med 230v måste du kanske ha 50w.

Dimmrar finns ju nästan hur stora som helst. Vadsbo har upp till 5000w tror jag. Går nog fixa med Eltako också!

Men varför halogen i en korridor? Kör med led eller lysrör B)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

07 maj 2011 08:26 #4 av Magnus H
Nice, vadsbo's dimmer's som går att sätt på DIN-skena i centralen.
Det har helt gått förbi mig !

Så är det när man är Industri elektriker, Elmotorer och Automatik är
det ända jag ser nuförtiden.:)

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

07 maj 2011 13:00 #5 av Rikard Ågren
Tack för tipsen jag ska kolla närmare på det i veckan

Räcker det om jag säger att det är en kvinna som är beställare? :) Inget annat än halogen skulle det vara, allt dimbart, samtliga utrymmen (kontor, reception, väntrum, korridor, undersökningsrum etc etc) LED och lysrör var ju alldeles för kallt ljus, dock lite dimbara lysrör i operation och undersökning. Det blir nog över 100 spottar totalt

07 maj 2011 15:20 #6 av Ronnie Lidström
Antar att det inte är denna kvinna som kommer att ha hand om att byta ljuskällor ständigt å jämt! :rulla:

Fil bilaga:

11 jun 2011 22:00 #7 av Rikard Ågren

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660

Här kommer några bilder på korridoren i fråga. Det blev väl ca 50 spottar i korridoren och ca 50 i andra utrymmen. Resultatet blev ganska bra, spottarna och det mjuka ljuset tillsammans med golv och fönsterlampor bidrar till en känsla av hemtrevnad som man eftersträvat

Troligen blir det ett återbesök när den mörkare årstiden kommer för att komplettera med några fler spottar

Styrningen blev 4 st dimmrar av den här typen placerade ovan undertak, vilka alla fyra styrs samtidigt av återfjädrande tryckknappar

Bilagor:

12 jun 2011 08:30 #8 av Ronnie Lidström
Är dom där ihopkopplade med någon slags "synk-kabel"? Annars får du säkert fara tillbaka dit då dimmrarna blir i otakt :stubben:

Brukar hända ibland då man har många switchdimmade armaturer. Då är det bara att bryta strömmen nån sekund och sen slå på igen.

Fil bilaga:

12 jun 2011 14:54 #9 av Rikard Ågren
Nej men det sitter transientskydd på utgången vilket tydligen ska göra att de håller takten. Provade utan och det gick inte alls.

Dimmade HF armaturer är det i vissa rum och där går det i otakt emellanåt. Mycket irriterande. Finns det ingen lösning på det?

12 jun 2011 16:27 #10 av Ronnie Lidström
Inte med switchdim-don vad jag vet. Vissa har någon inbyggd funktion för att synka då de blir i osynk. Tex hålla inne knappen ett visst antal sekunder.
Annars kan man ju styra med 1-10V eller DALI.

Fil bilaga:

12 jun 2011 17:17 #11 av Rikard Ågren
Ja det känns ju som att 1-10V är en bättre ide då

Sidan laddades på: 0.219 sekunder