Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Eltako dosdimmer för LED surrar, hjälp.

26 aug 2012 15:17 - 26 aug 2012 15:22 #1 av Patrik Hedlund

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Jag har monterat 6 st 6W LED-spottar i ett undertak (ska fortsätta i morgon) och använt mig av Eltakos "universial" dosdimmer. Nu i fredags så kopplade jag ihop dosdimmern bara temporärt för att se hur det skulle funka utan att ställa in dimringshastighet eller något. Jag fick det att lysa (när det tänds så tänds de flesta och de kvarstående blinkar sen till och tänds även dom) och även dimra, men man hörde ett surr från dosdimmern som sitter i en kapsling ovan undertaket.
Då känns det ju som att dimmern inte funkar ihop med spottarna. Tyristordimmer skulle funka för att dimra spottarna som har varsina drivdon.

Tankar, idéer och igenkännande?

Armaturen är en som kunden köpt själv från Aaxsus.se .
Angående spottarna så kändes de lite så där för på vissa satt kylflänsen/hela paketet löst och lossnade.
Som bilden avslöjar så har jag monterat alla (var när jag vinklade lite som någon lossnade), men jag ska säga det till kunden som får avgöra om det ska reklameras. Oavsett så är det dennes problem.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2012 16:32 - 26 aug 2012 16:34 #2 av Krille
Låter som om du har en framkant styrning... (tyristor är ju det, och ger ljud om det finns en induktor av nått slag) Vissa går att koppla om till bakkant.

kolla den här tråden
fluxio

26 aug 2012 17:12 #3 av Bo Siltberg
Vilken dosdimmer, EUD61NPN ?

26 aug 2012 17:29 #4 av Patrik Hedlund

Bo Siltberg skrev: Vilken dosdimmer, EUD61NPN ?

Jepp, exakt!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

26 aug 2012 17:31 #5 av Patrik Hedlund

Krille skrev: Låter som om du har en framkant styrning... (tyristor är ju det, och ger ljud om det finns en induktor av nått slag) Vissa går att koppla om till bakkant.

kolla den här tråden
fluxio

Ja och enligt instruktionerna på spotten så är det tyristordimmer som den vill ha.
Det står ju varken att det är tyristor eller transistordimmer på dosdimmern så då är det ju svårt att veta.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

26 aug 2012 18:25 - 26 aug 2012 18:27 #6 av Krille
bruksanvisning Ja den skall gå att koppla om.
Bo vet nog mer om det.

Kolla annars länken. Det står att den är automatisk...

26 aug 2012 18:56 - 26 aug 2012 18:57 #7 av Bo Siltberg
Nej, jag vet inte mer...jag vet bara att ibland fungerar det inte :dry:
När du säger att LED-armaturen vill ha framkantsstyrning så finns en god chans att Eltakos dimmer inte fattar det, för det normala är nog att den uppfattar LEDen som en kapacitiv last.
Surret tyder på att den har ställt in sig fel.
En ren framkantsdimmer kanske kan hjälpa, eller en där det går att ställa in.

26 aug 2012 19:14 - 26 aug 2012 19:16 #8 av Patrik Hedlund
"I dessa ställningar får inga lindade (induktiva) transformatorer dimmas"

En konverter är väl inte en induktiv last eller?

En vanlig dosdimmer, visst klarar de både induktiva och kapacitiva laster? Då kanske man skulle kunna testa en sån?
Det allra sista jag vill göra är att riva bort mina brytare med utanpåliggande ram för att sätta dit en vriddimmer.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
26 aug 2012 19:27 #9 av Ronnie Lidström
Du ska förmodligen ha en "vanlig glödljusdimmer" och inte en "LED-dimmer". Som jag har förstått det så är Eltakos LED-dimmrar främst till för att ljusreglera 230V LED-ljuskällor med inbyggd drivdon (dvs oftast E14, E27 eller GU10).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

27 aug 2012 05:57 #10 av Krille

Patrik Hedlund skrev: En konverter är väl inte en induktiv last eller?

Jo det kan det vara.. Om det är ett drivdon som skall driva många armaturer så krävs lite mer "power" så då kan det vara ett switchat aggregat. Och den har en drossel, ut mot 230 så är den då inte igentligen rent induktiv det kan dock finnas en avstörning för att inte störa rundradio och den avstörningen är ett LC-nät.

27 aug 2012 09:39 #11 av Patrick Savinainen
Att det surrar kan bero på vilket läge den nedre inställningsratten är ställd i.
I läge RLC känner dimmern själv av typen av last och ställer sig då antingen som framkant- eller bakkantsdimmer.
Det är detta läge som man oftast använder när det är något typ av drivdon man vill dimra.
När man dimrar en 230 LED-ljuskälla med t.ex.E27, GU10-sockel så ställer man inställningsratten till något av LED-lägena, vilket man ska välja beror på fabrikatet av LED-ljuskällan, olika fabrikat har olika dimringsegenskaper, de olika LED-lägena har lite olika dimringskurva för att passa olika fabrikat av LED-ljuskälla.

Återkom gärna med vilket läge dimmer står i.

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund

27 aug 2012 15:23 - 27 aug 2012 15:24 #12 av Patrik Hedlund
Jag hade ställt den i ett LED-läge och när jag ändrade till RLC så funkade det jättebra.

Men jag tycker att det är krångligt med inställningen av ljusnivå och dimningshastighet. Jag förstår det inte riktigt.
Varför går det inte att ha varsina vred som på den enklare dosdimmern utan nolla?
Dessutom gick det inte att dimra upp och ner lika fort som det går med den enklare varianten (som jag hädanefter kommer köpa även till LED, om det är armaturer med egna drivdon). Kan det bero på att den är krånglig att ställa in och inte riktigt står någonting om det i bruksanvisningen, d.v.s. fel på mig och inte fel på dosdimmern.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

29 aug 2012 05:56 #13 av Patrick Savinainen

Patrik Hedlund skrev: Jag hade ställt den i ett LED-läge och när jag ändrade till RLC så funkade det jättebra.

Men jag tycker att det är krångligt med inställningen av ljusnivå och dimningshastighet. Jag förstår det inte riktigt.
Varför går det inte att ha varsina vred som på den enklare dosdimmern utan nolla?
Dessutom gick det inte att dimra upp och ner lika fort som det går med den enklare varianten (som jag hädanefter kommer köpa även till LED, om det är armaturer med egna drivdon). Kan det bero på att den är krånglig att ställa in och inte riktigt står någonting om det i bruksanvisningen, d.v.s. fel på mig och inte fel på dosdimmern.

//Patrik

Skönt att du fick ordning på dimmern, ratten för inställning av lägsta ljusnivå och dimringshastighet har en tvådelad skala, dvs på en sidan av skalan kan du ställa dimringshastighet och har då en fast lägsta ljusnivå, på andra delen av skalan kan du ställa ljusnivån och har en fast dimringshastighet.
Det är för att det inte finns plats i dimmern för ytterligare en inställningsratt.

Att använda dimmer EUD61NPS(E:1377052) till LED-drivdon brukar inte fungera bra i de flesta fall, vi brukar rekommendera denna dimmer du använt i detta fall EUD61NPN-UC(E:1377065).

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se

29 aug 2012 13:25 #14 av Patrik Hedlund
Okej, så man kan alltså inte välja både dimringshastighet och lägsta ljusnivå utan det är det ena eller andra?

Aha, okej det är en viss skillnad ändå. Väldigt nyttig information! Tack!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Patrick Savinainen

Sidan laddades på: 0.128 sekunder