Lite hjälp att välja Tv-rumsbelysning

06 dec 2011 09:36 #1 av Fredrik Lindgren
Hej

Jag skulle behöva lite förslag från er erfarna belysningsgudar :) Håller på att renovera/bygger om ett rum på ca 13m², Men eftersom jag är relänörd till vardags så har jag dålig koll på moderna armaturer och belysningstyper.
Rummet kommer att användas till Tv med en avskärmad datahörna, på golvet kommer det att ligga bambuparkett (troligen rätt så ljus) väggarna ljusa och taket kommer att vara vitlaserat 22mm slätspont. Har fri tillgång att dra i väggar och tak. Rummet har två fönster i norrläge.

Hamnade inlägget på fel ställe kan väl någon vänlig skäl flytta det rätt.

Hoppas det finns någon som har några ide´r eller tankar.

Mvh
Fredrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 19:54 #2 av Richard
Hide a lite

2-3 olika grupper med belysning.

Gärna LED, finns bra sådanan nu.

Några efter väggarna som stämningsbelysning.
Kanske hängande fönsterlampor om det passar hos dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 20:01 #3 av Ronnie Lidström
Jag har just nu lite fetisch för släpljus (eller "vertikalbelysning" som fint folk säger ;) ). Små 1W 15° LED i taket ca 12-15cm från väggen. Blir snyggt! (Finns flera bilder här i Showroom , mest badrum dock)

Tänk på att dela upp belysningen så att man kan ha på bara bakom en då man ska se på film tex. Lär ju även behövas annan kraftigare belysning för städning osv..

Jag håller just nu på med en källare där jag ska sätta 21st Maxel Pluto på diverse ställen. Lägger upp bilder sen då det är klart!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 20:49 #4 av Patrik Christersson

Ronnie Lidström skrev: Små 1W 15° LED i taket ca 12-15cm från väggen.


Tänkte bara fråga vilka små armaturer du syftar på/rekommenderar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 20:55 #5 av Ronnie Lidström
Vi använder Maxel Pluto, men även Hide-a-lite och Vinga har liknande armaturer.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 21:23 #6 av Fredrik Lindgren
Tackar för input.

En liten funderingar som dykte upp när jag satt och planerade var,
Säg att man vill ha tre "ljusområden" som är dimbara i ett rum, går det att lösa med en dimmer eller måste man ha tre stycken ?
Skall man bygga för fjärrkontroll ? för och nackdelar med det.

mvh
Fredrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 21:32 #7 av Ronnie Lidström
Vi brukar använda "Jolly" converter för LED-armaturerna. Den har inbyggd dimmer så det blir automatiskt dimmerstyrning för varje tändning mha återfjädrande tryckknappar.

Om man vill ha fjärrkontroll eller ej är väl en smaksak. Personligen så tycker jag att det skulle bli jobbigt med en till fjärrkontroll att hålla reda på. Då skulle jag hellre göra olika scener. Tex en knapp för "film" då en belysning dimmras ner till 20% och övriga släcks, en knapp för "städning" då all belysning regleras upp till 100% osv.

Men då drar det ju fort iväg i pengar. Och så bör man ju ha något bra ställe att rymma alla prylar!

I källarjobbet jag nämnde ovan så kommer jag placera alla drivdon i en närliggande klädkammare.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder