Jag har köpt dessa art: 36-3921 på Clas i sjön
www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165468506
men är lite fundersam på vilken sorts kabel som är lämpligast att använda.
I manualen står det bara: "Armaturen är endast gjord för sladdanslutning" vilket inte säger mig så mycket, jag kontaktade kundtjänst vilket inte gjorde mig klokare då dessa bara hänvisar att jag skall ta kontakt med elektriker (vilket jag själv är ...med AB-behörighet).
EKLK är lite för grov och jag undrar om inte EKK är det också, dessutom sitter det en dragavlastning på spotten...
Vad brukar ni som installerar liknande armaturer använda för kabelsort?
Last edit: 29 aug 2011 11:10 by Ronnie Lidström. Orsak: Ändrade länken så att den funkar
Armaturer på CO och andra "billighetsställen" verkar ibland inte vara gjord för att anslutas överhuvudtaget.
Har vid flera tillfällen dömt ut armaturer som kunder själv köpt. Tex downlights med så liten plint att det mööjligtvis skulle gå att få in en 2x0,7mmm² lampsladd. Lite svårt om man ska gå med 1,5mm² in och vidare till nästa armatur.
Vi brukar köra med "spotlightkabel" typ TP90 2x1,5.
Nu har jag ju ingen aning om hur just denna armatur är konstruerad. Men har du redan köpt dom så ser du ju om plinten duger för att ansluta 2st 2x1,5mm²?
Annars skulle jag lämna tillbaka dom och säga att det är för liten plint för att den ska gå installera på ett seriöst sätt.