Belysning för elallergiker/elöverkänsliga. Vilken armatur?

10 nov 2015 20:32 #1 av Ronnie Lidström
Jag har fått en förfrågan att byta belysning i en lokal som ska användas av minst en person som är överkänslig för EL.

Nån som har erfarenhet av detta? Vad för armaturer ska man välja? Det ska monteras akustikundertak med >20cm fritt upp till riktiga taket. Så nån infälld armatur.

Bäst är väl gammeldags glödljus om jag inte mins helt fel? Hur är LED för överkänsliga? Funkar det med LED om man placerar drivdon utanför rummet?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2015 21:30 #2 av Torbjörn Forsman
Börja med att ta reda på i vilket avseende just den här personen är elöverkänslig. Är det elektriska fält, magnetiska fält, flimrande ljus eller något annat som överkänsligheten avser? Om det rör sig om elektriska eller magnetiska fält, är överkänsligheten störst för 50 Hz eller för högre frekvenser (tiotal-hundratal kHz) som man kan vänta sig i samband med switchade drivdon? Skulle överkänsligheten bara avse frekvenser på tiotal eller hundratal MHz och uppåt (alltså radiosändare, mobiltelefoner mm) så behöver man nog inte bekymra sig alls för en belysningsinstallation.

Jag skulle tro att ingen kan få anledning att klaga om man använder LED och drivdon som lämnar en väl glättad likspänning. Kablar för nätspänning eller för spänning från ett dåligt glättat drivdon till LED bör vara skärmade (t ex EKLK eller EKRK).

Se till att potentialutjämna så att t ex metallramar och sånt till akustikundertaket inte flyter omkring och kan bli statiskt uppladdade utan är förbundna med skyddsjord eller något annat lämpligt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2015 21:40 #3 av Ronnie Lidström
Fast LED som flimrar när man dimrar den är nog inte aktuellt.. Är ju nästan så jag blir allergisk själv!

Tror du personen i fråga ens själv vet vad hen är känslig mot? :blush: Ska fråga beställaren om han vet.. Eller om rummet bara ska göras "allmänt bra" för känsliga...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2015 22:18 #4 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 16:35 #5 av Stefan Ericson
För en riktig elalergiker är det väl, ved spis, fotogen lyckta och stearinljus som gäller.
Det är nog synnerligen svårt att hållas sig borta från radiovågor utomhus.
Om man ska isolera ett rum får man väl trapetsera med hönsnät eller staniol folie och sedan jorda. En powersupplie utanför på 24Vdc. Det fins Tv och lampor för det. Om patientena inte vill ha det, så är det bara att stänga av.
Det finns led fotogen lampor som lyser behagligt.
Gasspis men det är är nog faligare än elallergi.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 18:28 #6 av Richard
Fiber belysning... typ bastu, men stark!!!

Måla väggarna med elektriskt ledande färg. Sedan jorda upp den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 20:12 #7 av Ronnie Lidström
Tanken är god Richard. Men det är ett rum på 55m² som ska kunna användas till allt från mys till konferenser så det blir en faslig massa bastukit då :blink:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 20:16 #8 av Electrum
Det är ju lätt att börja raljera i en sådan här tråd.
(Jag själv tror inte heller riktigt på elallergi)

Men frågeställningen åtminstone är ju verklig, och Ronnie har en uppgift att lösa och vill ju få riktiga råd som kan delges kunden.


Jag bara tänkte nämna det, så alla tänker på detta. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 20:20 #9 av Electrum
Själv tror jag på 12V halogen som drivs av likriktad 12 från en vanlig järnkärnetrafo. Och denna trafo får gärna placeras utanför själva rummet också.


Då är det bara likström till belysningen i rummet, och absolut inget flimmer whatsoever, som kan irritera ögat och missuppfattas som allergisk reaktion.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2015 20:56 - 13 jun 2016 16:26 #10 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2015 11:52 #11 av Lars Blomkvist
Jag har byggt elsanerade lägenheter och då var inte fokus på belysningen utan nätet i sig. Det finns leverantörer på elsanerad belysning men dessa priser vill dom nog inte pröjsa.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2015 17:36 #12 av Stefan Ericson
Jag har en Ledlampa från Biltema. Den är nog menad som köks belysning. Går på 12 o 24 Vdc. Man måste dock starta den med knappen på lampan. Den lyser rätt kraftigt. Vad den kostar kommer jag inte i håg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2015 18:17 #13 av Christer Djerf

Electrum skrev: Det är ju lätt att börja raljera i en sådan här tråd.
(Jag själv tror inte heller riktigt på elallergi)

Men frågeställningen åtminstone är ju verklig, och Ronnie har en uppgift att lösa och vill ju få riktiga råd som kan delges kunden.


Jag bara tänkte nämna det, så alla tänker på detta. :)


Det är bra att påpeka detta!

Personligen tror jag att det är inte konstigare än någon annan allergi!

De flesta blir inte påverkade alls men det finns de som mår dåligt på ett eller annat sätt!
Så är man seriös så ska man ta detta på allvar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2015 22:39 #14 av Alexander
Personligen är jag allergisk mot alla som säger sig vara allergiska mot elektricitet. Om och om igen har man i vetenskapliga studier inte kunnat påvisa något samband mellan el och allergi, min åsikt är att detta är en modern myt som tyvärr har hängt kvar alldeles för länge. Se exempelvis: http://www.vof.se/folkvett/ar-2010/nr-2/vad-vet-vi-idag-om-eloverkanslighet/
Och arg blir jag på alla företag som lurar sina kunder att köpa dyra produkter som säger sig bota elallergi. Har för mig det finns ett ord för detta: bondfångeri.

Ska kanske tillägga att jag inte förringar de symptom som dessa personer säger sig ha samt att jag tycker synd om dessa ( även om det kanske inte låter så). De kan säkert må dåligt men det beror inte på elektriciteten.

Och för att svara på ursprungsfrågan: det absolut bästa är ju att använda fiberoptik för att kunna ha ljuskällan en bra bit ifrån rummet som ska "saneras". Alt. LED-belysning med konstantström (ej PWM), då slipper ni de växlande fälten, borde ändå vara lite bättre än vanlig växelspänning och glödljus. Dessutom kommer det inte vara några problem att hitta lämplig armatur.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 08:04 #15 av Lars Blomkvist
Man får tycka vad som helst om detta existerar.
Jag har som sagt sett detta problem på nära håll där personen sov i ett jordat stålnät.
I ett av rummen där spänningen var avslagen tidigare så testade jag att slå på spänningen. När kunden gick förbi rummet så frågade direkt hon om vi hade gjort något?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 09:30 #16 av Michell Martic
Att problemen är verkliga råder det nog inget tvivel om. Upplevelsen av elallergi är säkert mycket verklig för den drabbade.

Men att råda bot på detta problem genom att beakta något som vetenskapen säger oss att den inte riktigt kan påvisa är inte rationellt. Att elsanera eller skapa en installation med samma förutsättningar som en elsanerad ger den drabbade en uppfattning av att det samband denne har upplevt är riktigt. Får att lösa ett problem så ska man väl försöka åtgärda den verkliga orsaken till problemet och inte den upplevda orsaken från någon som generellt inte har kunskapen att på ett riktigt sätt kunna bedöma vad orsaken är. Min uppfattning är att man får skilja på det upplevda problemet och det verkliga problemet.


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Om frågan istället vore: "Förslag på belysningslösning som håller en låg nivå gällande elektromagnetisk påverkan?" så skulle åtminstone jag ha andra svar än ovan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 13:35 #17 av Christer Djerf

Michell Andersson skrev: Att problemen är verkliga råder det nog inget tvivel om. Upplevelsen av elallergi är säkert mycket verklig för den drabbade.

Men att råda bot på detta problem genom att beakta något som vetenskapen säger oss att den inte riktigt kan påvisa är inte rationellt. Att elsanera eller skapa en installation med samma förutsättningar som en elsanerad ger den drabbade en uppfattning av att det samband denne har upplevt är riktigt. Får att lösa ett problem så ska man väl försöka åtgärda den verkliga orsaken till problemet och inte den upplevda orsaken från någon som generellt inte har kunskapen att på ett riktigt sätt kunna bedöma vad orsaken är. Min uppfattning är att man får skilja på det upplevda problemet och det verkliga problemet.


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Om frågan istället vore: "Förslag på belysningslösning som håller en låg nivå gällande elektromagnetisk påverkan?" så skulle åtminstone jag ha andra svar än ovan.


Jag förstår inte riktigt skillnaden!

Exempel:
Bara för att vi inte riktigt vet varför en nötallergiker reagerar som hen gör på nötter så ska vi inte ta bort nötterna för det kan förstärka känslan av att vara allergisk?
(nu kanske man vet varför just nötallergiker är allergiska, men som ett exempel Helge..)

Oavsett vilka mekanismer som gör att en person mår bättre så ska vi väl låta dessa personer må bättre så länge de inte skadar någon annan!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 13:44 - 14 nov 2015 13:49 #18 av Michell Martic
Skillnaden är väl att nötallergiker får en allergisk reaktion av nötter. Skillnaden med en elallergiker i detta fall är att denne beskriver att den upplever symptomen helt enkelt för att den har fått information om att "allergenet" finns närvarande. Korrelationen är alltså så låg att den närmast kan beskrivas med ren slump, och studier har visat detta ett flertal gånger. Något som dock visat sig riktigt effektivt mot elallergi är kognitiv beteendeterapi.
Följande användare sa tack: Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 16:09 - 14 nov 2015 16:10 #19 av Christer Djerf
Elallergiker får ju också en form av allergisk reaktion, det är ju i alla fall inte jämförbart med en missbrukssjukdom som alkoholism.

Personligen så tror jag ju dels att vetenskapen inte har kartlagt allt som finns att kartlägga ännu, dels att det kan vara samma typ av reaktion men en annan grad som personer fick som jobbade framför de gamla tjockskärmarna.
Det fanns ju en anledning till att lågstrålande skärmar togs fram.

Sedan är det ju precis som med en reumatiker eller liknande, man kan ju lära sig att leva och hantera sina symptom och då blir livet lättare för dessa personer.

Man ska även komma ihåg att alla individer är olika även om det finns likheter mellan oss!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2015 16:16 #20 av Stefan Ericson
Fins det parapsykologi? Inget bevisat, måga tror. Många har inte trott men sedan fått hårda knäckar.
Om en behandlig hjälper, har det någon betydelse om varför?
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.081 sekunder

Senaste foruminlägg