beräkna antalet belysningspunkter för byggbelysning

31 jan 2015 11:54 #1 av Johan Dahlman
Hej jag undrar om det finns nån lathund för att beräkna antalet belysningspunkter man bör sätta på en byggarbetsplats, det är öppna kontorsytor med 3-4 meter i takhöjd nån mugg-grpp och pentry men mest öppet
Jag hade tänkt att använda mej av 48 volts led boj 20w ..
inbillar mej att ca 7 mter imellan åt alla håll kan bli bra men är inte alls säker på det..
det är närmare 90 000 kvadrat fördelat på 12 våningar så man vill inte sätta för många heller med tanke på kostnaderna

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2015 21:31 - 31 jan 2015 21:33 #2 av Lars Blomkvist
Hej
5-7m brukar vara lagom men det är beställaren som avgör. Misstänker att du/beställaren ska hyra dessa?
Då brukar uthyraren projekt detta.
Glöm inte nödljusbojar med.
Garo har nya bojar som verkar bra och dom har en lathund med.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2015 07:05 #3 av Johan Dahlman
Vi håller på att titta på om vi eventuellt ska köpa in egen belysning istället för att hyra som man brukar göra
Led känns som det bästa valet även om inköpet blir dyrare så är ju drift och servicekostnaderna markant lägre än traditionell belysning .
kommer att ha mellan 3-4000 ljuspunkter så energiförbrukningen har stor betydelse av valet av armatur
jag har tittat på garos nya led-boj och liknande armaturer hos andra tillverkare och känner att det är nog rätt typ att satsa på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2015 15:07 - 01 feb 2015 15:09 #4 av Joel Ingolf
Garos nya LED-bojar kan verkligen rekommenderas. Låg vikt, bra ljus och man kan ha många fler på samma slinga jämfört med den "gamla" varianten.

Edit: Andra tillverkare är säkert lika bra. Har dock själv bara använt Garo.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2015 17:27 #5 av Lars Blomkvist
Är det nybygge eller renovering?
Tänkte mest på hur installationen ska utföras.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2015 22:34 #6 av Johan Dahlman
nybygge så det blir nog fk slingor man drar runt å proppar i taket med trafos placerad så centralt det går per plan så inte slingorna blir för långa,är mest öppna ytor å dom väggar som blir klämmer man fast fk´n mellan regel och taket typ och klipper av sen när man ska riva eller så.
det är vad jag tänkt iaf sen vad det blir får vi se, såg man helst inte ska dra längre än 90 meters slingor nån stanns
kan nån bekräfta det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2015 09:20 #7 av Lars Blomkvist
När det gäller så pass stort jobb hade jag kört med gasbultpistol :tummeupp:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2015 20:26 #8 av Johan Dahlman
ja hur dom rent praktiskt fäster upp den vem som nu ska göra det bryr jag mej inte så mycket i så länge det blir gjort i tid billigt å bra..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2015 21:14 #9 av Martin
Låter som en bra ide att ha löst hängande kablar i taket som man kan fimpa ner sedan när det ska till. Då givetvis 48V etc.

Idiotin som de har/hade på vårat bygge där det skulle köras 230V i takdosorna som borrades ner i takdosan med ekk och sen en lampsockel.

Ingen dragavlastning
Enkelisolerad kabel till lampsockel
230V
Många takuttag och armaturer gick inte sätta förens sista veckan på bygget. Detta över 2000 takdosor. Dosorna är dessutom 15?cm djupa.
Svårt att klippa av ekk´n i dosan.
Alla som har gått på valv vet hur oerhörd tid/slöseri det är när man inte kan göra klart utan måste gå tillbaka flera gånger för att göra något.

Detta ändrades sen om när vi klagade återigen när alla valv var gjorde typ så fick det ej vara 230V.
punkten spänningssatt dosa och enkelisolerat var väl de tyngsta posterna. Men att paja dosan var ju ok lustigt nog.
Då blev det samma montagesätt men med 1w led och trafo som hängde i schaktet. Led ljus vart ju bra men arbetsbelysning som de tyckte blev det ju inget med sen.

Idioti allting. Åker jag på ett jobb där de föreslår det montagesättet så arbetsvägrar jag helt klart.

När jag har kollat på bygget såhär i efterhand så har det ändå kommit in 2-3 ljusglober när någon har arbetet och det ligger förlängningskablar in i varje rum mm.

Vi hade som förslag att vi bara skulle hänga allting och evt sätta en tillfällig skruv i takdosorna som man sen kan hänga över kabel i kroken i lamputtaget och dra en straps i evt armatur mm. Då hade man kunnat göra allt jobb utan att behöva vänta eller gå tillbaka. Icke.

Vi hade lösning på att istället för separata brandvarnare med batteri så kunde man göra ett brandlarm med centralenhet där man sydde mellan brandvarnarna och hade lite led belysning. då kunde man använda samma kablar senare för brandlarmet isf. vi tyckte att man kunde sätta en kloss i taket där brandvarnarna skulle vara (utan centralenhet- vanliga med batteri) då täckte det ju hålen i valvet och den minimala uppspacklingen av taket döljdes av brandvarnaren isf.

Bara mina negativa erfarenheter iaf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2015 21:27 #10 av Johan Dahlman
ja 240 Volt blir det iaf inte även om jag spar in en ansenlig mängd trafos, men det blir en massa merjobb och hålla anläggningen hel och säker och som du sa ivägen blir den ju oxå..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2015 22:21 #11 av Johan Dahlman
det blev Elbjörns både led glober , nödljusglober, trafos och byggcentraler med aluminiumkabel som är lätt att lägga ut mindre stöldbegärlig och billigare och som fungerar mycket bra trots dåligt rykte=).
Jag köpte hela paketet med återköp, dvs när bygget är klart så köper dom tbx allt och jag slipper bekymra mej över vart jag ska göra av 3000 glober en jävla massa trafos och elskåp innan näste bygge..
till halva priset mot om jag skulle hyrt det i de 2 år bygget håller på!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg