Det Smarta Lysröret

28 aug 2013 12:49 - 28 aug 2013 14:01 #1 av Gunnar Gren
Byt T8 till Bonolux och spara 50% energi se www.bonolux.se

T58R – 24w – 1200mm

Beskrivning
Ersätter T8 1200mm 36W + ballast 4-10W
Ett T5-lysrör med intergrerad ballast som används i armaturer avsedda för T8-lysrör. Finns i utförandena transparent och frostad
samt i den färgtemperatur du önskar.

Fördelar
- minst dubbla livslängden (30 000 timmar)
- halva energiförbrukningen
- direkttändning
- splittersäkert
- mindre (minimalt) med kvicksilver
- låg investeringskostnad
- intergrerad reflektor (i använda armaturer är reflektorn ineffektiv)
- möjlighet till ljusreglering, sk. dimmring
- kort payoff-tid
- 2 års garanti

Det Smarta Lysröret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2013 19:18 - 28 aug 2013 19:28 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Det Smarta Lysröret
Men om armaturtillverkaren inte har skrivit att deras armatur är avsedd att användas med era rör, då är utförandet modifierat och jag som installatörer tar på mig garanti för armaturen samt ansvaret som följer med CE-märkningen och EG-försäkran. Det vill jag ju inte göra eftersom jag inte vet detaljerna i armaturens konstruktion samt hur er produkt påverkar armaturen...
Eller har jag fel?

Dessutom, jag kan ju istället byta armaturen till en som är byggd för T5 rör och då sätta T5 rör i armaturen, som det va tänkt...

Edit: Läste på er hemsida senare att ni tydligen har ett godkännande från CE att man inte påverkar den gamla armaturens certifiering av att man förbikopplar den interna ballasten.

Detta är en lögn. CE är inget organ som kan certifiera hit och dit. CE är tillverkarens, till varje enskild artikel, sätt att informera att gällande direktiv har följts. Vill ni ha godkännande för ert rör i en armatur så ska detta kontrolleras med varje enskild tillverkare som röret kan tänkas sättas i.

Jag saxar från er hemsida här:
"Bonolux har även ett godkännande från CE att den befintliga armaturens
certifiering INTE påverkas av att vi förbikopplar armaturens gamla ballast.

Godkännade gäller om man följer vår installations anvisning".
Följande användare sa tack: Erik Christiansson

29 aug 2013 06:11 #3 av Gunnar Gren
Svar från Gunnar Gren i ämnet Det Smarta Lysröret
Tjena
Det är fullt ok att bygla ballasten i den gamla armaturen , utan att för den skull certifeirea om armaturen.
Det skulle vara helt sjukt om man tex skulle hindra LED E27att användas i gamla armaturer ...

Du skulle hellre byta ut hela armaturen till T5..
Det går väl bra , men vi spar mycket energi och pengar med våran lösning.

Vi kan gärna jämföra detta i kalkyler både LCC och payoff kalkyl för att visa denna stora skillnad.
Tar man dessutom hänsyn till att många av T5 armarurernas HF ballaster byts ut ofta blir det mycket stor skillnad.

Hör gärna av dig skall jag bekräfta allt

Det Smarta Lysröret

29 aug 2013 07:04 #4 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: Men om armaturtillverkaren inte har skrivit att deras armatur är avsedd att användas med era rör, då är utförandet modifierat och jag som installatörer tar på mig garanti för armaturen samt ansvaret som följer med CE-märkningen och EG-försäkran. Det vill jag ju inte göra eftersom jag inte vet detaljerna i armaturens konstruktion samt hur er produkt påverkar armaturen...
Eller har jag fel?

Dessutom, jag kan ju istället byta armaturen till en som är byggd för T5 rör och då sätta T5 rör i armaturen, som det va tänkt...

Edit: Läste på er hemsida senare att ni tydligen har ett godkännande från CE att man inte påverkar den gamla armaturens certifiering av att man förbikopplar den interna ballasten.

Detta är en lögn. CE är inget organ som kan certifiera hit och dit. CE är tillverkarens, till varje enskild artikel, sätt att informera att gällande direktiv har följts. Vill ni ha godkännande för ert rör i en armatur så ska detta kontrolleras med varje enskild tillverkare som röret kan tänkas sättas i.

Jag saxar från er hemsida här:
"Bonolux har även ett godkännande från CE att den befintliga armaturens
certifiering INTE påverkas av att vi förbikopplar armaturens gamla ballast.

Godkännade gäller om man följer vår installations anvisning".

Förmodligen är det China Export som avses.... Mr.NG kanske har sagt att det är ok?:lol:

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

29 aug 2013 07:34 #5 av Gunnar Gren
Svar från Gunnar Gren i ämnet Det Smarta Lysröret
Om armaturen ska CE-märkas eller inte beror på om den ska sättas på marknaden,
med andra ord säljas, hyras ut eller på annat sätt överlåts.
CE märkning
Den aktör som sätter en produkt på marknaden ska förvissa sig om att produkten
uppfyller alla krav som finns i enlighet med gällande lagstiftning. Även om den
inte ska säljas vidare så ska den vara säker och inte avge elektromagnetiska
störningar.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Det Smarta Lysröret

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

29 aug 2013 08:43 #6 av Johannes Hammarstedt

Gunnar Gren skrev: Om armaturen ska CE-märkas eller inte beror på om den ska sättas på marknaden,
med andra ord säljas, hyras ut eller på annat sätt överlåts.
CE märkning
Den aktör som sätter en produkt på marknaden ska förvissa sig om att produkten
uppfyller alla krav som finns i enlighet med gällande lagstiftning. Även om den
inte ska säljas vidare så ska den vara säker och inte avge elektromagnetiska
störningar.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Saxat ur det PM du länkar till (mina fetmarkeringar):

Konverteringssats
En tillverkare kan låta göra en konverteringssats för att bygga om en vanlig armatur till en LED lysrörsarmatur. Denna sats ska då innehålla alla delar man behöver och en komplett instruktion på hur ombyggnaden ska ske och hur den ombyggda armaturen ska testas. Ny komplett märkning för armaturen ska också bifogas med ombyggnadssatsen.
I detta fall är det tillverkaren av ombyggnadssatsen som tar på sig ansvaret för hela den ombyggda armaturen. Den ursprungliga CE-märkningen på armaturen kommer inte att gälla efter ombyggnaden.
En ombyggd armatur ska uppfylla dagens standard i alla avseenden för att kunna CE-märkas.

Har ni en generell instruktion för hur ombyggnad skall ske samt hur test av ombyggd armatur ska gå till för alla tänkbara typer av armaturer eller har ni tagit fram en för varje armaturyp?
Lägg gärna upp ert exempel här. Det vore intressant att se hur ni gjort.

Vidare tar ni även på er hela ansvaret för den ombyggda armaturen. Gör ni detta helt utan krav på den som utför ombyggnationen? Det var generöst i så fall.

Behörighet AB

29 aug 2013 14:41 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Det Smarta Lysröret
Enligt mig så verkar du inte riktigt veta vad du pratar om. Och ofta är det så, inte alltid, att då vet man inte vad man pratar om.
Och vet man inte vad man pratar om så ska man nog låta en del vara osagt så att man helst håller sig till att prata om det som man vet vad man pratar om.
Jag vet eftersom jag lägger en hel del tid på att prata om sånt som jag inte borde prata om eftersom jag inte vet vad jag pratar om, men nu vet jag vad jag pratar om.
Det jag pratar om är jag tror att din produkt säkert hade kunnat vara nånting att ha, men eftersom det här med att du inte riktigt vet hur det ligger till med reglerna gör att jag inte skulle våga installera din produkt.
För om inte du har gjort en korrekt dokumentation för din produkt och konverteringsbeskrivning så är det ju jag som blir skyldig att stå med dokumentation och ansvar för en produkt som jag inte har en aning om hur det står till med.
Och då kanske jag också skulle stå och prata om det där som jag inte riktigt ved vad jag pratar om.
Därför vill jag inte prata om det mer...
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Erik Christiansson, Tony

30 aug 2013 16:22 #8 av Prolle Fröderberg
Osram's SubstiTUBE är nog ett bättre alternativ om man nu vill byta. Större och känt företag samt att du inte behöver göra något ingrepp i armaturen. Kan tänka mig att OSRAM är dyrare men med Bonolux behövs ett ingrepp i armaturen på 15-20minuter av en elektriker som kostar samt att man gör påverkan av CE märkningen.
Sökte på skoj efter info om Bonolux med hjälp av informationen på hemsidan. Hittade ingenting om den kinesiske uppfinnaren eller boken det kändes om, kanske någon annan hittar. Man kunde köpa en snarlik armatur på en av china-alibaba sidorna. Har hört att en butik i Borlänge provat med Bonolux eller ett liknande China system med väldigt dåligt resultat.

30 aug 2013 17:47 #9 av Marcus Lundström
Jag tycker det verkat intressant. Vad ligger röret på i pris?

Sidan laddades på: 0.041 sekunder