Jag är på jakt efter två typer av armaturer, en med bredstrålande ljus upp och ner och en med smal strimma upp och ner.
Hide a lite har en armatur som heter
Beam double wall
, men den finns bara i två versioner. Bredstrålande ner och smal strimma upp och en med enbart bredstrålande neråtljus.
Annars hade den varit ganska bra (kan inte fatta att den inte finns i fler versioner).
Norlys har en armatur som heter
Voss
som skulle passat ganska bra, men den var inte direkt gratis istället.
Det finns ju en hel hög med armaturtillverkare, någon borde ju ha en skaplig kandidat som inte heller kostar över 1200 kr eller dyl. Som gärna är svart och helst med LED.
Någon som har något tips?
En fundering vore om man kanske kunde sätta en cylinderformad armatur med GU10 och sätta LED-ljuskällor med en smal spridning, om det finns. Finns det någon LED-ljuskälla med typ 12 grader spridning eller dyl?
Får man en någorlunda smal strimma av 12 grader spridning?
Så här har jag och kunden tänkt oss ungefär. På sidorna av fönstrena är det så smalt så något bredstrålande skulle antagligen bara se konstigt ut. Därav smalstrålande på sidorna.
Ja, det skulle ju bli billigare än Norlys variant i alla fall och då skulle man dessutom ha LED.
Skulle bli en bredstrålande upp och ner över.
Jag har monterat två stycken tidigare och möjligtvis att det skulle gå att flytta linserna faktiskt. Det är något gärna Hide-a-lite här skulle kunna få svara på.
Det är ingen "helt uppåt väggarna-idé" om inget annat alternativ finns.
Tack för tipsen! Nokalux-armaturerna var ju fina, men även de inte särskilt billiga. Fanns ju även flera versioner varav en var 530mm lång och vägde 9 kg... :tokig:
Brett upp- och nerljus i mitten och brett nerljus och smal strimma upp på sidorna. Kan ju faktiskt vara bra att belysa lite mer runt om kring under även på sidorna. Får hoppas att färgerna stämmer någorlunda överens också när det är olika armaturer och tillverkare.
Jo, men samtidigt sparar kunden nästan 4000 kr på att välja Hide-a-lite på sidorna. (Detta är en nybyggd kåk där allt är färdigt, men kunden har slut på pengar). Dessutom så är det olika spridningsvinklar på armaturerna, men om det skiljer allt för mycket i ljusfärg så får man väl fundera på en annan lösning. Jag får testa och se.