Kabelval till poolbelysning?

13 sep 2012 17:25 #1 av Mats Persson
Vad använder ni för kabel till belysninginstallationer när det blir lite längd på kabeln? Det handlar om 12V i mark och ca 20m så det kommer nog bli tal om en 6 kvmm.
Kör ni på aceflex ? Tänkte om det fanns något billigare och smidigare alternativ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 17:41 #2 av Marcus Lundström
Ett alternativ är 5x2,5 och paralellkoppla 2 ledningar så arean blir "2x5mm2"

Det beror ju lite på hur kraftig lampan är som påverkar spänningsfallet. På 20m skulle jag inte bli förvånad om du behöver minst 10mm2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 18:23 #3 av Mats Persson
Sant..
Jag vet inte vad effekten är än, han skulle återkomma med det.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 18:50 #4 av Peder Myrne
300W verkar inte vara helt ovanligt för poolbelysning. Per ljuskälla...

300W / 12V = 25A
20m x 2 = 40m
R = 40m x 0,0175 / 10mm² = 0,07Ω
Spänningsfall = 25A x 0,07Ω = 1,75V, vilket är ganska mycket.

Bäst vore nog att försöka placera trafosarna så nära som möjligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 19:54 #5 av Lars Blomkvist
Enligt beskrivning från armaturtillverkare för poolbelysning så är det 35 mm² som gäller för 12-15 m.
Lite knepigt att ansluta 35 mm² till trafon.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 22:57 #6 av Claes Börjesson
När jag köpte mitt hus 1984, var den försedd med pool.
Trafon låg 25 meter bort, 300 w 12 volt parlampa. Spänningsfallet var 6 volt lapan lyste alla var nöjda (även jag).
Det lyste i poolen alla nöja. Vid första ombyyggnaden placerade jag trafon strax utanför poolen nu lyste lampan med full effekt ( men med mer ljus än nödvändigt) den blev också ganska varm och började korrodera.

Jag tog bort 300 w parlampan och ersatte med en 12 volt 20 W halogenspot för UV bruk gav fullt tillräkligt

Min 3 och sista ombyggnad är att placera ett plastfönster i poolen, lampan sitter numera utanför poolen (lägre än vattenytan). Lampan är en vanlig halogenspot på 35 watt. Har provat med färgat ljus ,roterande färgäxlare framför lampan men då räcker inte 35 watt till. När jag kommer är några billiga analoga lysrörstyrningar skall jag sätta dit 3 st färgade RRG lysrör.

Men som sagt,för nattbad räcker enligt mig 20 watt halogenspot

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2012 03:57 #7 av Mats Persson
Där ser man! 300W hade jag inte kunnat gissa på..
Ska bli intressant att höra vad denna kan ligga på.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2012 05:59 #8 av David R
Vill man vara lite manlig så väljer man
www.malux.se/MediaBinaryLoader.axd?Media...belysning_4.2000.pdf (Givetvis om man bygger nytt):P

Vill man även toppa med lite stämning när man tar ett bad med sin bättre helft slänger man in några
www.malux.se/produkter/belysning/underva...ndard-4-0271-pow-led (27 x 3 W 700 mA/12 V-DC) samt en liten RBG-kontroller :klapp:

Vi ritade detta i ett badhus faktiskt, så jag vet att det fungerar, men ack så dyrt :whistle:

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2012 08:10 #9 av Claes Börjesson
Har provat "konsument" RGB med controller från IKEA, blev alltfør svagt ljus.

Som sagt Malux på tok för dyrt.

Lysrör med analog dimmer ger mest ljus för pengarna, försøker bara att hitta någon BILLIG lysrørstyrning någonstans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg