Bra-att-ha certifikat som elektriker?

04 mar 2013 14:52 #21 av Mikael Eriksson
Elinstallationer i Lantruk är inte heller fel om man vistas i sådana anläggningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 17:43 #22 av Johan Sponton

Emil Sundqvist skrev: Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?


Jag kör en lång caddy 4-motion. Den får dra 1150 på B-kort.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 10:15 #23 av J-Rock

Johan Sponton skrev:

Emil Sundqvist skrev: Det lutar alltså åt att man "behöver" ha mer än vanliga B-kortet?
Men hur ofta drar man igentligen så att man kommer över 3500kg?
Om man behöver dra så tungt finns det oftast någon annan på firman som får dra det, annars tar man traktorn:whistle:
Kan tillläggas att jag inte har körkort än, men håller på att förbereda mig på vad man kan behöva ha.
Någon som vet vad en fullutrustad vw caddy väger? Och vad den får dra?


Jag kör en lång caddy 4-motion. Den får dra 1150 på B-kort.


O tar du ditt B96 kort så får du dra 1500kg, alltså max vikten för den bilen.

Man kommer som sagt rätt långt med ett B utökat.


Jag tog mitt BE i somras, för att ha kvar dom gamla reglerna för min behörighet.
Jag behöver i princip inte fundera alls när jag hänger på ett släp, rätt gött.
Jag kör en del biltransporter och båtar så vikten plockar ju på rätt fort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 12:46 #24 av Claes Börjesson

Mikael Eriksson skrev: Elinstallationer i Lantruk är inte heller fel om man vistas i sådana anläggningar.


Nu skämtar du väl ?

EUU håller kurs i en handbok som lantbrukens Brandskyddskommte, detta ger ingen form av certifikat möjligen ett kursbevis.
www.elsakerhetsverket.se/sv/press/nyhete...-och-hastverksamhet/

www.euu.se/kurser/elinstallationer_i_lantbruk_2011_1-423

Här är broschyren:
Elinstallationer i Lantbruk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 16:02 - 05 mar 2013 16:13 #25 av Emil Sundqvist
Vad kan en kabelkärra väga? Antar att man inte "får" dra en sådan efter en fullutrustad caddy med bkort eller äns utökat b? Räknar på en caddy för att jag har sett flera sådana som firmabilar.

Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 18:09 - 05 mar 2013 21:07 #26 av Johan Runesson
Jag gick kursen Elinstallationer i lantbruk för någon vecka sedan och jag fick i alla fall ett certifikat efter godkänt slutprov.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Tobias Karlsson, Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 19:09 #27 av Johan Sponton

Johan Runesson skrev: Jag gick kursen för någon vecka sedan och jag fick i alla fall ett certifikat efter godkänt slutprov.

outch! :P

Linjemästare
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2013 20:58 #28 av Emil Sundqvist
Har fått erbjudande om att ta heta arbeten genom skolan i vår så det kommer jag iallafall ta

Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2013 17:19 #29 av Jimmy

Emil Sundqvist skrev: Vad kan en kabelkärra väga? Antar att man inte "får" dra en sådan efter en fullutrustad caddy med bkort eller äns utökat b? Räknar på en caddy för att jag har sett flera sådana som firmabilar.


Kollade Sahlins hemsida då de nog är de vanligaste, 1300 enkelaxlad, 2000 boggi och 2500 för en ny enkelaxlad modelljag inte sett innan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 07:11 #30 av Tobias Karlsson
Varför inte kolla på kärran för? De brukar vara stämplade med massa information om just vikt, specielt om de är reggade...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 08:22 #31 av Emil Sundqvist
Det skulle ju helt klart vara ett alternativ om man hade tillgång och kunna kolla, men nu har jag varken tillgång till ett släp eller en bil och kunna kolla vad de har för vikter.

Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 08:45 #32 av J-Rock

Tobias Karlsson skrev: Varför inte kolla på kärran för? De brukar vara stämplade med massa information om just vikt, specielt om de är reggade...


De vikterna som står tryckt/stämplat på kärran är vilka maxvikter som tex. handske, axlar osv. klarar, inte vad den är reggad på. Skall man få reda på vilka vikter som gäller för körkortsbehörigheter, bruttovikter, totalvikter och kultryck så är det ett regnr som gäller och kolla med transportstyrelsen.

Detta är en djungel. Inte alltid så lätt att förstå och tolka reglerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 10:42 #33 av Janne Larsson
Jag har ett cert i "arbete i renrum" denna udda utbildning så hade jag ett tag väldigt stor nytta då jag drev företag. (tydligen inte så överdrivet många som har detta) och detta plus att Uppsala är belamrad med forskningsföretag i synnerhet inom medicin så hade jag en hel del pyssel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 09:50 - 12 mar 2013 09:51 #34 av Wolf Ulmanen

Claes Börjesson skrev: Utbildningar som är mycket bra att ha i Sverige
kravet ställs även här mestadels av den enskilda kunden..
Brandtätning (t.e.x. Fireseal)
Skylift /fallsäkring
Heta arbeten

Som elektriker upllever jag det svårt att jobba i Sverige utan skylift/fallsäkring och brandtätning.


Vart kan man hitta dessa utbildningar nånstans? (Bor i Linköping)
  • Brandtätning (t.e.x. Fireseal)
  • Skylift /fallsäkring
  • Heta arbeten

Har sökt lärling för installationselektriker sedan augusti månad och inte fått nått än men tänkte att man kunde ta några lämpliga extra utbildningar medans man söker. ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 19:40 #35 av Tobias Karlsson
Wolf: Hetar Arbete. Den kursen håller troligen någon på brandstationen, vi har haft sådana gubbar några gånger.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 19:46 #36 av Patrik Hedlund
Kurser inom Brandtätning och ställningbyggnation är väl två kurser man helst undviker att gå. :whistle: :stubben:

//Patrik

Fil bilaga:





Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2013 00:44 - 13 mar 2013 00:45 #37 av Wolf Ulmanen

Tobias Karlsson skrev: Wolf: Hetar Arbete. Den kursen håller troligen någon på brandstationen, vi har haft sådana gubbar några gånger.


Tack, brandkåren har den utbildningen. :)


Kostar drygt 2000 riksdaler för skylift cert och cirka 2500 riksdaler för heta arbeten cert.
Är det värt att lägga ut det som privatperson i hopp om att man får större chans att kunna bli installationselektriker lärling på nått företag? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2013 17:05 #38 av Johan Sponton
Tycker inte du skall lägga egna pengar på denna sortens utbildningar.
Seriösa företag låter sina anställda få repetera och förnya dessa kurser regelbundet, så det är bara att vänta in.

Sen tror jag inte att det är speciellt meriterande att ha heta arbeten eller mobila arbetsplattformar-cert. Det är ju struntsummor för arbetsgivaren.

EX-kurs eller EB/ABL är meriterande.

Linjemästare
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2013 17:38 #39 av Patrik Hedlund
Ja, jag tror att det mest är bortkastade pengar att betala själv för att gå de kurser som firmorna brukar skicka sina anställda på. Jag tvivlar på att det skulle vara något avgörande för om du får jobb eller ej.
Nej, jag tycker att du ska försöka snacka till dig 3-4 veckors praktik hos någon firma istället så att de får lära känna dig och du får en chans att visa framfötterna. Det tror jag gör större nytta än att kunna visa upp att du har heta arbeten.

//Patrik

Fil bilaga:





Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.133 sekunder

Från Facebook-gruppen