Allmän behörighet ABL

30 dec 2012 21:52 #41 av Mats Jonsson

Filip Lindman skrev: Med högskoleutbildning behöver praktik tiden vara 3 år för ABL
Medan påbyggnadsutbildningen (som är en betalkurs) behöver praktik i 4 år för ABL.

Det är nog så att det krävs 4 års praktik oberoende av den teoretiska utbildningen.

Mats Jonsson
Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2012 22:15 #42 av Filip L
Svar från Filip L i ämnet Allmän behörighet ABL

Mats Jonsson skrev:

Filip Lindman skrev: Det är nog så att det krävs 4 års praktik oberoende av den teoretiska utbildningen.
Mats Jonsson
Eltrygg Miljö AB


Enligt ELSÄK-FS 2007: 2 kap: 7-8 § stämmer det inte överens med vad du säger. Beroende på behörighetsnivå kan man gå olika vägar enligt 7 § kan alt. 1-4 tas till bruk för varje individuell installatör för att sedan kombineras med 8 §.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2012 11:37 - 31 dec 2012 11:40 #43 av Johannes Hammarstedt

Filip Lindman skrev:
Enligt ELSÄK-FS 2007: 2 kap: 7-8 § stämmer det inte överens med vad du säger. Beroende på behörighetsnivå kan man gå olika vägar enligt 7 § kan alt. 1-4 tas till bruk för varje individuell installatör för att sedan kombineras med 8 §.


Det stämmer gott som Mats säger.
Läs 1 kap. 8 paragrafen i Elsäk-fs 2010:4.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2012 12:27 - 31 dec 2012 12:28 #44 av Mats Jonsson

Filip Lindman skrev: Enligt ELSÄK-FS 2007: 2 kap: 7-8 § stämmer det inte överens med vad du säger. Beroende på behörighetsnivå kan man gå olika vägar enligt 7 § kan alt. 1-4 tas till bruk för varje individuell installatör för att sedan kombineras med 8 §.


Ja, tyvärr så Elsäkerhetsverkets föreskrifter svårlästa på grund av de ändringar som införs. Jag har såväl vid 2001 års ändringar som vid 2010 års ändringar påpekat detta problem för verket. Normalt funtade, vuxna människor måste på ett rimligt sätt kunna läsa aktuella föreskrifter. När 2010 års ändringar kom tog det mig som nörd nära tre timmar att reda ut vad som gällde. Därefter frågade jag min goda vän Lars, som då jobbade på verket, vad som gällde och inte ens hans var säker.

Förra vintern kom ett tillsynsbrev från en av Elsäkerhetsverkets inspektörer där brevet hänvisade till en upphävd bestämmelse. Så nog är föreskrifterna svåröverskådliga.

Jag brukar då och då skicka följande utdrag ur Förattningssamlingsförordningen till verkets jurist:

21 § När i författningssamling intagen författning kan bli svåröverskådlig till följd av ändringar, bör den införas i sin helhet i författningssamlingen.

Mats Jonsson
Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2013 10:24 #45 av Johannes Hammarstedt

Mats Jonsson skrev: Jag brukar då och då skicka följande utdrag ur Förattningssamlingsförordningen till verkets jurist:

21 § När i författningssamling intagen författning kan bli svåröverskådlig till följd av ändringar, bör den införas i sin helhet i författningssamlingen.

Mats Jonsson
Eltrygg Miljö AB

:klapp:
Det verkar inte vara tillräckligt ofta ändå tydligen :lol:

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2013 20:08 #46 av elutanfel
Svar från elutanfel i ämnet Allmän behörighet ABL
Har någon erfarenhet med bedömning av utländsk praktik (Europeisk utanför EU)? Jag har godkänd utbildning efter mindre komplettering men ingen erfarenhet i Sverige utan dryga 5 år utomlands som sagt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2013 15:54 - 10 jan 2013 15:56 #47 av Claes Börjesson
Praktik inom EU (och Norge).

Ny praksis är: (enligt domstolsbeslut, se även remiss på ny behörighet på Elsäkerhetsverkets hemsida).

Man kan ha halva praktiken utomlands.

Praktiken skall intygas av person som: "om han flyttat till Sverige kan med "automatik" få svensk behörighet".

Det skall/bör finnas någon form av anställningsförhållande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2013 21:24 - 16 jun 2013 21:37 #48 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej Tommy
Det var trevlig att höra rekommendationen , jag ska snart börja läsa också där för Abl, undrar hur har gått för dig, det var början av terminen som du har skrivit detta inlägget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2013 21:33 #49 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej Tommy
Jag undrar om ni är klara med utbildningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2013 21:44 #50 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej
Jag har tänkt fram och tillbaka en period hur ska jag läsa ABL,Fick tips om EUU vill du berätta lite mer om den utbildningen som ni läste.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 18:10 #51 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej Tony
Får jag fråga vad kursmatrialen som var inte bra eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 20:07 #52 av Nils Löfgren
Tjena!

Jag läste in min behörighet via EUU.
För mig passade detta utmärkt då jag gjorde det på min fritid.
Jag åkte ner till Malmö en gång i månaden för tenta samt föreläsning.
Kursmatrialet var kanske inte nyaste men det fungerade, dock så var det inte
alltid enkelt att få svar på forumet.

Men är du inte feg för att läsa på egen hand så kan man spara en slant :tummeupp:
Betalar jobbet kanske du ska läsa via STF eller liknande.

Men som sagt det funkade fint för mig, matten var inte alltför svår dock var mekaniken ganska tuff.

www.euu.se/kurser/allman_behorighet_lags...ng_abl_-_distans-556

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 20:51 #53 av Michell Martic
Jag läste också via euu i Malmö och blev klar i april i år.

Tuffaste biten för min del va eldistributionen. Den va så främmande från det man jobbar med i vardagen.
Mekaniken va inte heller busenkel trots att det bara va grundläggande fysik. Men det va samma där; inget man sysslar med till vardags liksom.

Vad Nils skriver om forumet va nog det största problemet. Ingen som svarar där nästan.
Vill man ha svar får man maila direkt till läraren för aktuell kurs.

Behörigheten hämtades ut på posten i förrgår för övrigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 04:27 #54 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej Roger!
Det går bara bra, för tillfället har jag sommarlov från skolan! Jag har en termin kvar till hösten, antar att vi kommer gå i parallellklass då :-)

Min ena lärare har en egen hemsida där han lägger ut videos med uträkningarna på hemuppgifterna, den är väldigt bra att kolla på om man kör fast någon gång. Den heter www.sorra.se
Där ser du lite vad som väntar dig :p
Följande användare sa tack: Roger

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 07:12 #55 av Kenta Jonsson
Fick ut mitt Certifikat för Allmän behörighet L igår. 1månads behandlingstid på elsäkerhetsverket, lite väl lång tid tycker jag.

Läste distans på EUU, vilket fungerade mycket bra. 6års installation och service dokumenterad erfarenhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 07:17 #56 av Mats Persson

Tommy skrev: Min ena lärare har en egen hemsida där han lägger ut videos med uträkningarna på hemuppgifterna, den är väldigt bra att kolla på om man kör fast någon gång. Den heter www.sorra.se
Där ser du lite vad som väntar dig :p


Samma lärare som jag hade!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 11:26 #57 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Allmän behörighet ABL
Om jag inte missminner mig var det du Mats som tipsade mig om utbildningen och det är jag evigt tacksam för!
Bertil slår man inte på fingrarna i första taget!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 16:29 #58 av Tony
Svar från Tony i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej!
Ett av problemen som jag upplevde det, som även övriga kommenterat här över, var forumet. Tanken med det var att
man skulle få den feedback som man behövde, vilket inte alls fungerade. Vissa frågor brydde sig inte ens någon om att svara på, och om man väl fick ett svar så var det väldigt dåligt förklarat. Fick känslan av att dom verkar vara väldigt bekväma (lata) av sig där. Men detta är ju bara hur jag och mina 2 kollegor som läste samtidigt tycker.. Andra kanske har bättre erfarenheter än vi. När det kommer till studiematerialet som man skulle skriva ut själv, så var det massor av direkta fel i facit, och det underlättar ju inte direkt. Utan att ta i i överkant så var nog 1 av 10 svar direkt fel. Fel som ingen brydde sig om att rätta till. Som det också skrivs ovan så var Mekaniken lite trixig, men vi hade klart svårast för eldistrubitionen..
Låter lite negativ nu, men det var så vi upplevde kursen, men vi fixade den ju i allafall! :)

Mvh: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 17:33 #59 av Mats Persson
Roligt att du tog tag i tipset då Tommy!

Man lär sig mer än man tror :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2013 20:26 #60 av Roger
Svar från Roger i ämnet Allmän behörighet ABL
Hej Tommy
Tack för informationen, säkert vi kommer träffas, hoppas att få mer info, tips och råd från er.
Ha en riktig trevlig mid sommar och sommarlov.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.070 sekunder