Några funderingar kring transformatorer

19 jun 2015 11:13 #21 av Stefan Ericson
Elektrum, motstånden är för att kompensera för spänningsfallet i den långa ledningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 17:23 - 19 jun 2015 17:24 #22 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Torbjörn, jag räknade med 300km/sekund, i hastighet. Vet inte riktigt om det stämmer.

Om du är ute efter ljushastigheten Stefan så får du slänga på faktorn 103. Skrivs normalt 299 792 458m/s. Skulle förklara varför Torbjörn fick det till att stämma med 50kHz.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 17:43 #23 av Stefan Ericson
Michell. OK då blir det 1000 gånger längre ledningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 18:15 #24 av Stefan Ericson
Jag rekommenderar alla att om det står 0 på en spar transformator, anslut nollan. Om det står 230 Vac anslut fasen. Om ni gör något annat, skriv det här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 19:03 #25 av Torbjörn Forsman
Nu när vi är inne på spartransformatorer, har det inte, åtminstone en gång i tiden, funnits sparkopplade transformatorer mellan olika spänningsnivåer i direktjordade högspänningsnät i Sverige? T ex mellan 400 och 220 eller 220 och 130 kV? Var det i så fall trefastransformatorer eller grupper om tre enfastransformatorer?

På lägre spänningsnivåer (10-70 kV) där näten är högohmigt jordade är det såklart ingen god idé att använda spartransformatorer, det kan ju ge lite lätt otrevliga nollpunktsspänningar på det mer lågspända nätet då en fas har jordfel på den andra sidan av transformatorn.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 20:02 #26 av Mikael Malmgren
Mellan 400 och 130 finns det spartransformatorer vad jag vet, men konstruktion kan jag inte svara på här och nu.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg