Snyggt kopplad lite större central?

16 mar 2012 18:25 #1 av Anders
Tjena.

Skulle vilja ha lite bilder på snyggt kopplade centraler runt 180 moduler och uppåt så man får några tips.
Det börjar alltid bra men slutar i kaos för det mesta. :D
Följande användare sa tack: Matte

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 18:32 - 16 mar 2012 18:35 #2 av Patrik Hedlund
Knepet är väl en plintrad överst och sedan dra ledarna högst upp i centralen där de syns minst och sedan dra ledarna raka och med snygga "framåtböjar" på varje ledare så att de går ner i plintarna.

Shit, jag blev sugen på att koppla en sån central nu. Gjorde det senast 2010 i en stor kontorslokal och där fick jag dessutom beröm från besiktningsmannen. Synd att jag inte har någon bild. :stubben: :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 18:44 #3 av Anders

Patrik Hedlund skrev: Knepet är väl en plintrad överst och sedan dra ledarna högst upp i centralen där de syns minst och sedan dra ledarna raka och med snygga "framåtböjar" på varje ledare så att de går ner i plintarna.

Shit, jag blev sugen på att koppla en sån central nu. Gjorde det senast 2010 i en stor kontorslokal och där fick jag dessutom beröm från besiktningsmannen. Synd att jag inte har någon bild. :stubben: :)

//Patrik


Så plintar är att föredra även om man bygger centralen på plats och att det blir "dubbelt jobb" att koppla in varje kabel?

Centralen är hagers FW som kommer innehålla både alla säkringar osv samt bussstyrda aktorer osv, så varenda tändtråd går till centralen = rätt mycket tråd. :)

De utgående tändtrådarna kan ju vara värt att plinta upp då de förmodligen kommer flyttas nån gång om man väljer att ändra något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 18:53 - 16 mar 2012 18:54 #4 av Rikard Ågren
Hager FW färdigbyggd är en dröm att montera. Beställ färdigbyggd! Med fjäderplintar såklart

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 18:56 - 16 mar 2012 18:57 #5 av Rikard Ågren
Så här ser de ut färdigbyggda



Notera att PE och N också ansluts på plintraden bredvid plinten för respektive säkring. Inget behöver gå upp skenan där uppe

Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 19:02 #6 av Rikard Ågren
Bygger du eget så är Schneiders fjäderplintar ganska trevliga


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 19:34 #7 av Anders

Rikard Ågren skrev: Hager FW färdigbyggd är en dröm att montera. Beställ färdigbyggd! Med fjäderplintar såklart


Du brukar vi allt göra när det finns tid att planera och man kan lämna en korrekt beskrivning av centralen till den som bygger. Dock inte i detta fallet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 20:10 #8 av Rikard Ågren
Då är det plintar som gäller för att få det snyggt. Tar ju inte så många timmar att plinta upp om man är lite effektiv

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2012 09:00 #9 av Martin
Kör med centraler med plintar!!

Underlättar väldigt mycket.
Går snabbare att koppla in
Snyggare
Säkrare
och man kan 'dumdristigt nog' lägga in mer grupper under drift.



Plåten i mellan centralerna sattes ej.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 19:16 #10 av Mikael Dalåsen
Så här kan det se ut när vi kopplar central!

Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Magnus, Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 19:50 #11 av Patrik Hedlund
Riktigt tjusigt, Mikael!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Mikael Dalåsen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 19:57 #12 av Martin
Riktigt snyggt!

Partex är aldrig fel!

42
Följande användare sa tack: Mikael Dalåsen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 06:48 - 14 dec 2012 06:48 #13 av Ronnie Lidström
Snyggt! Men är det inte lite överkurs att ha plintmärkning på bägge sidor på plinten?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 07:28 #14 av Christoffer Gustavsson
Rickard, vad är det för fabrikat på plintarna i FW centralen?

//:CG

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 09:29 #15 av Mikael Dalåsen
Centralen är byggd på verkstaden, sen märker vi upp utgående kablar, lossar du nån tråd så vet du alltid vart den skall sitta.

Tyvärr har jag ingen bild just nu ätt visa hur våra apparatskåp ser ut, men vi märker där också på båda sidor plinten.

Kanske kan kännas onödigt, men ingen tvekan om vart kabeln skall sitta iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 13:37 #16 av Martin
Bättre märka en gång för mycket än för lite ;)

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 14:45 #17 av Claes Börjesson
Någon som använder krympslang för märkning ? jobbar själv på oljeanläggning i Norge.

Använder alltid DYMO (eller Kroy) som skriver direkt på krympslangen. Har använt partex kanske 1-2 gånger de sista året.

Jorden är alltid märkt med kabel-beteckningen, ledarna med plintNr-Plintbeteckning och ibland med kabel-beteckning.

Speciellt vid korskopplingsskåp skulle det vara ogjörligt med partex då skall det skrivas en halv uppsats (20-30 tecken)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 14:48 #18 av Claes Börjesson
Vilka laster är det porslinssäkring till och vilka dvärgbrytare ?

Varför inte "bara" dvärgbrytare ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 15:42 #19 av Martin
Antar att du menar mina å Stora centraler?

Kommer inte ihåg redigt hur centralerna var uppbyggda men på den ena Tror jag vi endast la Laster så som hissar och fläktrum mm. Dvs sånt som hyresgästen kanske inte alltid själv nyttjar.
Den andra var väl då för hyresgästen så att man inte påverkade grundinstallationen för mycket så att säga.

Alla Större laster hade porslinssäkringar har jag för mig. Allt annat smått och gott blev automatsäkring. Dessa var även tilltagna lite för att slippa utbyggnad. Varför vet jag inte riktigt. Tror det var El konsulten på bygget som valde det såhär.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2012 20:51 #20 av Mikael Dalåsen
Vi använder Weidmullers märksystem, skriver i en skrivare och sätter märkningen i en hylsa. finns Plintmärkningar och allt.Finns även en portabel skrivare som man kan ha med sig.

Att dela upp på porslinssäkringar och dvärgbrytare kan bero på vilken last.
Motorer, så som fläktar kanske då eller som huvudsäkringar är det bra att ha porslin då dom tål en överström längre än vad en dvärgbrytare gör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.179 sekunder

Senaste foruminlägg