Ahlsell kör med riktiga verktyg för att klippa kablar!

15 dec 2011 06:17 #21 av Gunnar Stenquist
Om man sågar av en kabel kan spånet krypa långt in i kabeln jag har sett det själv därför är det en synd att kapa med såg jag hade en arbetskamrat som sågade av kablar han slog ändarna i golvet o skakade så ut spånen påstod han
mvh gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2011 11:24 #22 av Tobias Karlsson
Tror man kan ta det med en nypa salt på lågspänning men på högspänning kan det gå riktigt fel.

Det halvledande skiktet är av ett plastmatriel.
Sedan är det väl stor risk att det blir fint spån som yr runt som man eventuellt kan missa när man rengör ledaren och på så sätt får en liten gnistbildning som efter ett tag gör så att kabeln "brinner"...

/Linjemästare Karlsson

27 feb 2012 18:06 #23 av Martin
Tycker de där kartongerna ser ut som glada gubbar som gör olika ansiktsuttryck. :pusspuss:

Förövrigt använder jag en handpumpad papegoja till kablar. Dock brukar man slita med den vanliga avbitar/skaltången när man är för lat.

Har med lärt mig att man inte sågar av kabel utan klipper. Har kört med Eldriven papegoja på elmaskin. Funkar ypperligt om man ska ha av lite mer kablar och större storlekar. Dock lite klumpiga ibland.

Har jobbat både inom LSP och HSP sidan. Fast roligast är ändå att skjuta kabel med kniv!

42

27 feb 2012 19:26 #24 av Tobias Karlsson
Kabelkanoner är alltid roliga =)

/Linjemästare Karlsson

27 feb 2012 20:19 - 27 feb 2012 20:21 #25 av Jimmy

eller

Båda gör uteliggarna i Malmö gröna av avund ;)

27 feb 2012 20:35 #26 av Martin
Jag hade en redig gammal klenod. Man satte den runt kablen. Stände fast. och hade laddat kniven. i med en liten patron med krut och sen ta bort spärren och backa en bit och dra i snöret. Redig raritet xD

42

27 feb 2012 20:55 #27 av Tobias Karlsson
Har den översta du visar Jimmy, dock några år äldre =)

Martin: Exakt en sådan kör vi med, enkel och gör jobbet snabbt och säkert, gäller bara att ha i rätt kniv så man inte skjuter iväg den världens väg, den åker långt ner i backen..har jag hört =)

/Linjemästare Karlsson

27 feb 2012 22:41 - 27 feb 2012 22:44 #28 av Thomas Hausel

Patrik Hedlund skrev: Ahlsell här i stan kör inte med några fjuttiga kabelsaxar som de andra grossisterna för att klippa RK6 på löpmeter... :lol:

//Patrik

Att grossisten har den storleken på låneverktygen beror mest troligt att dem där modellerna är svåra att stoppa i fickan... Tjuveri eller bara en vana att tången åker ner i fickan, det händer inte med en sån sax!
Men nog är det lite klumpigt med FÖR stora verktyg till ändamålet :blink:

Sidan laddades på: 0.058 sekunder