Loopmätning av jordtag

11 jan 2017 10:12 #21 av Gunnar Englund
Det är en feruktansvärt bra idé du har där! Skulle gärna vara med lite på ett hörn.
Om du tar med "vanliga" husinstallationer och jämför dem med lite mera vidsträckta jordlinenät så tror jag att du kommer att få väldigt avvikande värden, beroende av vilket instrument du använder.

Om du kommer nära (eller kanske redan befinner dig i) Bergslagens regnskogar så hänger jag gärna på och kör lite parallella mätningar. Resultaten kan bli intressanta, som alltid när man är flera som gör iakttagelser och tolkar dem ur olika synvinklar.

För övrigt är alla som behöver en bra mössa med hemliga symboler välkomna att hälsa på oss på Euroexpo i Trollhättan den 7 och 8 februari. Vi finns på Torget och det handlar om EDM den här gången. Hemskt mycket välkomna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2017 12:54 #22 av Michell Martic
Nja, finns i Lund/Malmö med omnejd så Bergslagen blir litt svårt. :( Jag får nästan hålla mig här då nätet jag har tillgång till inte sträcker sig längre än så. Men resultatet kan jag nog delge oavsett. Finns det intresse för frågan så tar jag gärna emot tips och synpunkter på hur detta ska genomföras.

11 jan 2017 21:34 #23 av Mikael Malmgren

Michell Andersson skrev: Nja, finns i Lund/Malmö med omnejd så Bergslagen blir litt svårt. :( Jag får nästan hålla mig här då nätet jag har tillgång till inte sträcker sig längre än så. Men resultatet kan jag nog delge oavsett. Finns det intresse för frågan så tar jag gärna emot tips och synpunkter på hur detta ska genomföras.

Det här får tänkas igenom så vi kan få ihop en fin liten rapport i slutändan. :klapp: :klapp: :klapp:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

12 jan 2017 07:30 #24 av Michell Martic
Detta är vad jag tänkt mig än så länge:
1 mätning i tätort 1 utan fjärrvärme - 4 olika typer av mätningar
1 mätning i tätort 1 med fjärrvärme - 4 olika typer av mätningar
1 mätning i tätort 2 utan fjärrvärme - 4 olika typer av mätningar
1 mätning i tätort 2 med fjärrvärme - 4 olika typer av mätningar
1 mätning utanför tätort 1 luftledningsnät - 4 olika typer av mätningar
1 mätning utanför tätort 1 jordkabelnät - 4 olika typer av mätningar
1 mätning utanför tätort 2 luftledningsnät - 4 olika typer av mätningar
1 mätning utanför tätort 2 jordkabelnät - 4 olika typer av mätningar

Varje 3-polsmätning kommer givetvis utföras med spänningssond vid minst tre placeringar för att konstatera att vi är utanför de båda jordtagen.
Sammantaget ger detta data med minst 32 faktiska mätningar. Är lite inställd på att metoderna även ska omfatta resulterande jordtag. Det är ju bara att mäta på "andra hållet". Blir dock exklusive det jordtag man står vid i så fall.

12 jan 2017 07:49 #25 av Mikael Malmgren
Om du mäter enskilt eller resulterande jordtag beror ju på om du kopplar loss jordtagsledaren eller inte....

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder