Starta eget under en annans berhörighet

13 mar 2013 23:13 #1 av Nicklas Malja
Tjena!

Har funderat nu på att starta eget ett tag, har jobbat i 5 år sedan studenten och har bra kontakter som kan försörja mig med jobb men har inte behörigheten själv. Har för mig att det för något år sen blev ändrat så att det inte gick längre att jobba under nån annans behörighet. Har en kille som är villig att hjälpa mig som är 30 år. Har också fått höra att man är tvungen att vara 25 år för att få starta ett eget elföretag, eller är detta då bara om jag själv skulle stå för behörigheten?

Hoppas någon vet eller hade kunnat ta reda på det då jag har svårt att förstå lagstiftningen.

Tack på förhand

/ Nicklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 05:34 - 14 mar 2013 05:44 #2 av Jörgen
Så här står det på elsäkerhetsverkets sida.

Elsäkerhetsverket har tagit fram ett kortfattat dokument som förtydligar gällande regler kring elinstallationsarbete. Syftet med promemorian är att ge en klarare bild utifrån verkets tolkning i frågan.

Då många frågor kring vem som egentligen får utföra arbete med elinstallationer är i omlopp har Elsäkerhetsverket tagit fram en promemoria med syftet att förtydliga 6 § i Elinstallatörsförordningen. Detta är inte någon ny tolkning eller tillämpning av reglerna utan enbart ett förtydligande. I paragrafen står det att ”Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.”


Promemoria´n:
www.elsakerhetsverket.se/PageFiles/34103...20%C2%A7(107223).pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 06:58 #3 av Kenta Jonsson
Anställ han för en symbolisk summa varje månad, dock en utgift .

Annars bara att läsa in behörigheten, gjorde det själv på distans på EUU, inte allt för svårt ;)
Tog mig 3mönader bara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 14:45 #4 av Nicklas Malja
Va bra! Då är det bara att tuta och köra. Jag har faktiskt kollat över alternativet att läsa in behörigheten. Ska in och kolla på EUU nu. Tack för svaren :)

Nicklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 15:40 #5 av Stefan Göthlin
Kenta Jonsson : va fick du betala för kursen ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 15:43 #6 av Henrik Eriksson
30 000 kr + moms kostar den. Om den inte gått upp senaste åren.

Bra kurs och smidigt på distans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 15:45 #7 av Kenta Jonsson
31000 + moms, så 40000 totalt. Uppdelat på 6 betalningar på ett år.

Helt okej upplägg i kursen, dock måste man klara av att studera på egen hand. Då man inte har någon lärare att få hjälp av smidigt.
Men läser man angivet material för varje del så klarar man tentan, samt mycket kan man om man jobbat några år.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 15:57 #8 av Stefan Göthlin
jaha va grymt att man inte behöver dega allt på en gång . så man slipper så stor utgift omgående , har prec startat eget på så vis tråden handla om . har en anställd med behörigheten , men skulle kännas 100 gånger bättre med egen så man slipper va beroende av någon annan ..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 16:01 #9 av Kenta Jonsson
Ja visst, och tar du utbildningen på firman så är det inte särskilt mkt pengar under ett år.

Verkar som många på forumet gått EUU utbildningen så kompetens finns ju här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 20:22 #10 av Nicklas Malja
Ni som har gått EUU:s utbildning, hur var det att studera på distans? Och för er som är egenföretagare, är det nödvändigt med någon slags företagsekonomi kurs? Hitta på EUU:s hemsida 2 st en dags utbildning som hade kunnat vara intressanta. Vad tror ni?

www.euu.se/kurser/eio_foretagsekonomi-378

www.euu.se/kurser/professionell_kalkylering_med_eio-395

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 20:44 #11 av Henrik Eriksson
tycker det var helt ok. Men man måste ju kunna klara sig själv och lösa problem som uppstår utan en lärare. Går maila kursansvarig och fråga på saker man undrar. Men är ju lite bökigare än i ett klassrum.
Men har man lite förkunskaper så löser man det mesta, är en del matte som kan köra ihop sig lite om det var länge sedan man pluggade det.
Företagsekonomi är väll alltid bra, men allt beror väll även här på vilka förkunskaper man har. Köra ensam är ju inte så knepigt att lura ut en bra budget att hålla.
Följande användare sa tack: Nicklas Malja

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2013 17:13 #12 av elutanfel

Stefan Göthlin skrev: jaha va grymt att man inte behöver dega allt på en gång . så man slipper så stor utgift omgående , har prec startat eget på så vis tråden handla om . har en anställd med behörigheten , men skulle kännas 100 gånger bättre med egen så man slipper va beroende av någon annan ..

Hur gör ni rent praktiskt med övervakning av arbetet? Dokumenterar den behörige det på nåt sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 17:29 #13 av Tony
Hej! Jag har en fråga jag behöver hjälp med!
Funderar på följande: Jag och 3 kompisar funderar på att starta eget. Vi är 2 st som har behörighet. Ägandeskapet
kommer vara 25% var. De 2 som inte har behörighet driver även en annan firma i dagsläget. Det jag undrar över är om dom kan fortsätta driva sin firma på halvtid, samtidigt som dom jobbar hos oss vissa timmar i veckan? Eller måste dom jobba 100% i elfirman för att kunna gå under vår behörighet? Tanken är väl att dom får rycka in och jobba lite mer när det är mycket att göra, och inte jobba så mycket när det är mindre att göra..
Tacksam för svar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 17:39 #14 av Michell Martic
Kör de andra två en elfirma utan behörighet?

Du kan inte stå för behörighet för någon annan på en annan firma så länge inte du är uthyrd till dom under en förut bestämd tidsperiod och för ett arbete med förut bestämd omfattning. Dock kan du bara stå för behörigheten för de arbetena där detta gäller.

Man kan inte driva eget utan behörighet bara för att man även har en anställning där man jobbat under överinseende av en elinstallatör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 19:13 #15 av elutanfel
Undrar hur många medarbetare utan behörighet kan kontrollera en behörig elektriker? Vad är det vanligt numera i ett större elföretag 2-3 st. per behörig eller nåt annat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 19:33 #16 av Tony
Hej! Nä, dom andra 2 kör en firma inom larm ihop, så det har inget med behörigheten att göra. Undrar bara om det kan bli några problem att dom jobbar på/ äger 2 st firmor samtidigt, då de inte kommer att jobba heltid på den?

Dessa 2 personer utan behörighet kommer alltså att jobba ett varierande antal timmar på vår planerade elfirma, då under vår behörighet. Är det något problem ur behörighetssynpunkt att dom inte arbetar i nya firman heltid utan lite timmar då och då?
Ursäkta den dåliga förklaringen! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 21:23 - 05 sep 2013 04:59 #17 av Michell Martic
Nä, du kan timanställa dom om du så vill. Det enda som gäller är att allt behörighetskrävande arbete ska utföras inom samma företag som den behörighetsansvarige och yrkesmannen är anställda så länge inte villkoren i föregående inlägg är uppfyllda.

Se för enkelhetens skull till att det faktiskt är en anställning och inte en inhyrning. Du får nämligen inte hyra in från annan än en annan elinstallationsfirma där det finns en annan behörighetsansvarig. Såvida, återigen, inte villkoren i föregående inlägg är uppfyllda.
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 12:01 #18 av Mats Jonsson

Tommy J skrev: Hej! Nä, dom andra 2 kör en firma inom larm ihop, så det har inget med behörigheten att göra. Undrar bara om det kan bli några problem att dom jobbar på/ äger 2 st firmor samtidigt, då de inte kommer att jobba heltid på den?

Dessa 2 personer utan behörighet kommer alltså att jobba ett varierande antal timmar på vår planerade elfirma, då under vår behörighet. Är det något problem ur behörighetssynpunkt att dom inte arbetar i nya firman heltid utan lite timmar då och då?
Ursäkta den dåliga förklaringen! :)

Börja med att bortse från verksamheten i larmföretaget, den har inget med detta att göra. I larmföretaget förutsätter jag att inget behörighetskrävande arbete utförs. Hur många timmar man sedan arbetar i installationsföretaget regleras inte av reglerna om behörighet. Bara att elinstallationsarbete inom installationsföretaget utförs av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör där båda ska vara anställda i installationsföretaget.
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 17:27 #19 av Tony
Tack för svaren! Nu har jag ytterligare en fråga :)
en av de 2 som driver larmfirman har inte läst el överhuvudtaget.
Tanken är han han ska vara med och göra lättare installationsarbeten.
Vad behöver han läsa för att få göra egna jobb under vår behörighet?
Måste han läsa motsvarande gymnasiets kurser inom el?
Kan han vara med på byggen och tex dra kabel om vi övervakar arbetet utan att läsa någon el alls?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 18:46 #20 av Michell Martic
Det är upp till den behörighetsansvarige att yrkesmannen har rätt kompetens för varje uppgift han ombeds utföra.
Men så är fallet mellan den behörighetsansvarige och en elektriker oavsett elektrikerns utbildningsnivå.

Så nä, det krävs ingen särskild utbildning av yrkesmannen generellt.

Beroende på vad "egna jobb" är så kan jag tycka att det är en dålig idé.
Att skicka en icke elutbildad på något så enkelt som ett diskbänksbelysningsbyte kan sluta väldigt illa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg