Re: CE-märkning av platsbyggd elcentral?

24 apr 2021 21:15 - 24 apr 2021 21:17 #21 av Electrum
Mats Jonsson ringar in de viktigaste sakerna på ett bra sätt.

All CE-märkning utgår från något EU-direktiv, det vi pratar om här i vår värld är LVD - Low Voltage Directive.
Leksaker t.ex. täcks av ett annat direktiv.

Om Produkten täcks av ett EU-direktiv och ska CE-märkas enligt direktivet så måste DOC (Declaration of Conformity) tas fram och produkten CE-märkas innan den sätts på marknaden.

Och det jag fetat är av betydelse. Det gäller alltså produkter som sätts på marknaden, dvs färdigproducerade saker man kan köpa.

Det är inte ens tillåtet att CE-märka produkter som inte ingår i något sådant direktiv. Man kan inte låta testa något och sen CE-märka ifall det inte täcks av något relevant EU-direktiv.
Så jag skulle vilja påstå att de som klistrar på ett CE-märke på en central gör ett ganska allvarligt brott.
Dels är det tveksamt ifall denna får märkas.
Men om man kommer undan här så är det frågan om man även har gjort alla steg rätt i hela processen, t.ex. tagit fram bruksanvisningar på alla språk i länder där produkten säljs. Eller har upprättat en korrekt DOC, med alla harmoniserade standarder som använts för bedömningen angivna, samt undertecknat av en person inom företaget som har väsentligt inflytande över produktens konstruktion och tillverkning. Brukar vara VD (CEO) i mindre företag, eller någon produktchef eller landschef etc för stora företag. Det är inte tillåtet att DOC undertecknas av någon långt nere i organisationen som inte har något inflytande. Om jag inte fått något om bakfoten så finns det även risk för rätt stora viten för den som undertecknad DOC ifall något är fusk.

Så jag anser att det faller på sin egen orimlighet att man CE-märker en sak man bygger ihop under installationen.

Jag har blivit anmodad att skriva på något slags CE-papper en gång (en styrinstallation), men gick ej med på det. Jag skrev ett intyg att det var installerat enligt normer och Svensk lag (har för mig att det fanns någon eio-mall jag använde, jag har nog kvar mallen någonstans). Och meddelade frankt att ska hela anläggningen CE-märkas så ska det göras av någon aktör som har totalansvaret för dess konstruktion, inte av mig som bara utfört en del av det hela. Men mitt installations-intyg kan de använda som dokumentation ifall de önskar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Marcus Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg