Ny elsäkerhetslag

29 maj 2016 19:03 #21 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ny elsäkerhetslag
Kan också tycka det är konstigt att det inte hans med som du säger så tar det inte lång tid till och med om någon skulle opponera sig, dvs att beslutet inte sker via acklamation.

Får se hur det blir den 8 juni, detta är väl ingen het potatis i riksdagen och ska väl gå igenom enligt utskottets förslag bara det kommer upp till beslut.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: AB
www.mmalab.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 14:05 - 08 jun 2016 14:06 #22 av Mikael Malmgren
Då var det klart 268 ja-röster till utskottets förslag.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

www.mmalab.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

08 jun 2016 15:29 - 08 jun 2016 15:30 #23 av Mikael Malmgren
Stockholm, Jömköping, Göteborg. Tydligen där alla arbetar. =(

www.mmalab.se

08 jun 2016 19:55 #24 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Jag har skrivit några rader om den nya elsäkerhetslagen men det mesta är nog redan känt

Läs mer

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Mikael Malmgren

09 jun 2016 05:40 #25 av Michell Andersson
Bra sammanfattning i länken Mats. Det är ändå en del som hänt sedan utredningen tillsattes.

För mig innebär detta att jag inte kan utöva överinseende över min granne längre eftersom denne inte ingår i ett företags egenkontrollprogram. Därmed kan sägas att tiden med överinseende över privatpersoner är slut.

13 jun 2016 21:26 #26 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ny elsäkerhetslag

Mats Jonsson skrev: Ett förslag till föreskrifter för egenkontrollprogram planeras att sändas på remiss i början/mitten av juni. Då vet vi vad myndigheten har tänkt sig. Men min uppfattning är att ett egenkontrollprogram åtminstone bör innehålla följande:

• vilka typer av elinstallationsarbete som företaget utför, t ex lågspänning/högspänning eller anslutning av utrustning
  • kompetenskrav för att få utföra olika typer av elinstallationsarbete. Och kanske en förteckning över vem som får göra vad.
  • vilka elinstallatörer som ska verka för att företaget bedriver elinstallationsarbetet på ett säkert sätt.
  • hur företagets organisation ser ut, vilka som har arbetsuppgifter i företagets egenkontrollprogram.
  • rutiner för elinstallationsarbete, t ex vilka regler som ska gälla för arbetet.
  • hur kontroller av utfört arbete utförs och hur eventuella fel och brister hanteras.
  • uppföljning av egenkontrollen

Förslag till föreskrifter klara och remissrunda på gång:
www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Pr...ter-om-elbehorighet/

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

23 jun 2016 12:42 #27 av Peter
Svar från Peter i ämnet Ny elsäkerhetslag

Michell Andersson skrev: För mig innebär detta att jag inte kan utöva överinseende över min granne längre eftersom denne inte ingår i ett företags egenkontrollprogram. Därmed kan sägas att tiden med överinseende över privatpersoner är slut.

Så tolkar jag också det och detta är rätt intressant. Dessutom måste alla som utför elarbeten på annans anläggning vara registrerad hos Elsäkerhetsverket. Betyder detta att man som elinstallatör måste ha ett företag? Man kommer med andra ord inte kunna göra eljobb åt mamma ideellt?
Det vore intressant med en diskussion kring detta.

23 jun 2016 15:59 #28 av Electrum
Den nya lagtexten är beställd av EIO och SEF, så det är därför det blivit så att allt ska kretsa runt ett företag, ...
... och den behörige, åh förlåt auktoriserade, elinstallatören har blivit ett litet (men nödvändigt) bihang som sitter häftad på sidan av firman.

När elinstallationer är knutet till endast företag så ökar eio's och SEF's makt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

23 jun 2016 16:08 #29 av Electrum
Och själv är fullständigt övertygad om att den nya lagen inte tillför en endaste promille högre elsäkerhet, inte kommer stoppa en endaste hempulare, inte kommer stoppa en endaste elektriker att göra lite svartjobb på fritiden, inte kommer stoppa en endaste polsk multihantverkare att hjälpa kunden med elen också.

Jag ser t.o.m en liten möjlighet till öppning för hantverksfirmor från öststaterna att börja koppla el lika dåligt som förut men numera lagligt.
De behöver ju bara skriva ett egenkontrollprogram, registrera sig hos ESV och sen anlita en behörig elektriker som lyfter lite lön utan att göra något egentligt i företaget ifråga. :huh:

Följande användare sa tack: Bo Siltberg

23 jun 2016 18:52 #30 av Sven Murberg
Svar från Sven Murberg i ämnet Ny elsäkerhetslag
Svaret kvarstår på frågan, som Peter skrev.Jag ställer nästan samma fråga.Måste jag, som pensionerad behörig installatör registrera en firma för att få tillstånd att ideellt hjälpa mina barn med elarbete.
Hoppas nu att Mats Jonsson eller någon annan som är lika insatt,kan svara.

24 jun 2016 15:59 #31 av Jonas Persson
Svar från Jonas Persson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Efter att ha läst igenom hela det nya förslaget så gör i alla fall jag tolkningen att man som behörig kan göra egna arbeten på annans anläggning så länge det inte sker yrkesmässigt (mot betalning eller i stor omfattning).

Anmälan till Elsäkerhetsverket att man gör arbeten på annans anläggning eller upprättande av egenkontrollprogram gäller bara för elinstallationsföretag och borde då inte gälla de egna icke yrkesmässiga arbeten man gör på annans anläggning enligt ovan.

För rena yrkesmän som idag jobbar under annans behörighet verkar det bli en skärpning då allt arbete för en icke behörig ska ske inom ramen för ett företags egenkontrollprogram. På fritiden är man som vilken privatperson som helst när det gäller elinstallationsarbeten.

Jag antar att man vill försöka komma åt alla "blufföretag" som härjar i branschen där en behörig kan ha tio utländska "allt i allo-företag" knutna till sig och kör på så länge det går bra och inget hus brinner ner till grunden. Med det nya förslaget riskerar den behöriga hela sin eventuella karriär om man bluffar då auktorisationen med det nya förslaget kan återkallas.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Mats Jonsson, Peter, Sven Murberg

29 jun 2016 18:38 #32 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Jag delar till stora delar Jonas Perssons uppfattning som han gör gällande i inlägg nr 31.

En fråga man kan ställa sig är om en elinstallatör överhuvudtaget behöver ett egenkontrollprogram?

I dagens lagstiftning är elinstallatören skyldig att kontrollera sitt arbete i en betryggande omfattning. Den skyldigheten är borttagen i såväl lag som förslag till föreskrifter. Det är först genom föreskrifter som elinstallationsföretaget blir skyldiga att visa på hur kontroll före idrifttagning ska gå till. En elinstallatör som gör ett arbete på annans anläggning behöver såvitt jag kan se inte registrera sig och inte ha ett egenkontrollprogram och då faller detta med kontroll före idrifttagning. Detta kan dock inte vara avsiktligt. Jag kommer i mitt remissyttrande att påpeka denna lapsus.

PS. Jag genomför några temadagar om den nya elsäkerhetslagen i augusti och har fått förfrågan varför jag inte genomför den i södra delen. Jag genomför den inte i norra delen heller för den delen men nu har vi öppnat ett tillfälle i Malmö den 31 augusti.

eltrygg.se/temadag/ DS.
Följande användare sa tack: Peter

29 jun 2016 19:08 #33 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Ny elsäkerhetslag
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokum...2016732_sfs-2016-732

Elsäkerhetslagen (2016:732) blir benämningen.

Reijo Eriksson

07 sep 2016 06:57 #34 av Electrum
Kommer den nya lagen och de nya föreskrifterna få bort sådant här?
www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fyn...4-nybyggd-villa.html

Jag tror som sagt inte det. Jag tror det nya mest kommer förvärra situationen.

Vem ska man kunna klämma åt, när sådant här upptäcks?

Electrum skrev: Och själv är fullständigt övertygad om att den nya lagen inte tillför en endaste promille högre elsäkerhet, inte kommer stoppa en endaste hempulare, inte kommer stoppa en endaste elektriker att göra lite svartjobb på fritiden, inte kommer stoppa en endaste polsk multihantverkare att hjälpa kunden med elen också.

Jag ser t.o.m en liten möjlighet till öppning för hantverksfirmor från öststaterna att börja koppla el lika dåligt som förut men numera lagligt.
De behöver ju bara skriva ett egenkontrollprogram, registrera sig hos ESV och sen anlita en behörig elektriker som lyfter lite lön utan att göra något egentligt i företaget ifråga. :huh:

07 sep 2016 14:06 #35 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Ny elsäkerhetslag

Electrum skrev: Kommer den nya lagen och de nya föreskrifterna få bort sådant här?
www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fyn...4-nybyggd-villa.html

Jag tror som sagt inte det. Jag tror det nya mest kommer förvärra situationen.

Vem ska man kunna klämma åt, när sådant här upptäcks?

Electrum skrev: Och själv är fullständigt övertygad om att den nya lagen inte tillför en endaste promille högre elsäkerhet, inte kommer stoppa en endaste hempulare, inte kommer stoppa en endaste elektriker att göra lite svartjobb på fritiden, inte kommer stoppa en endaste polsk multihantverkare att hjälpa kunden med elen också.

Frågan man borde ställa sig är hur mycket sämre blir det mot idag?

Med den nya lagen får ESV en verktygslåda för att straff-förelägga företag, en möjlighet som helt saknas idag då man enligt gällande lag har ett personligt ansvar.

Enligt den nya lagen måste de åtminstonne registrera sig vilket gör att man vet om att företaget finns, idag vet man ju inte ens det.
Och speciellt så kan ju inte moster Agda kontrollera behörigheten alls idag, en möjlighet som kommer bli betydligt enklare och tydligare med den nya lagen.
Om detta är en försämring är ju upp till var och en att bedömma, men jag tror att detta är ett steg I helt rätt rikting.

Vi har ju ändå EU-lagstiftningen med fri rörlighet I botten, den kan ju inte ens ESV komma undan och den måste vi förhålla oss till på något sätt!

Sidan laddades på: 0.125 sekunder

Från Facebook-gruppen