Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden

13 maj 2016 19:36 #21 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: På en industri får ingen röra el, som inte gått en elsäkerhets kurs.
Där får man lära sig att ström kan vara farligt

Det är ju på grund av att arbetsmiljöverket har sina regler, precis som Michelle skriver, inte för att industrin är bättre!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2016 19:56 #22 av Christer Djerf

Christer Djerf skrev:

Stefan Ericson skrev: På en industri får ingen röra el, som inte gått en elsäkerhets kurs.
Där får man lära sig att ström kan vara farligt

Det är ju på grund av att arbetsmiljöverket har sina regler, precis som Michelle skriver, inte för att industrin är bättre!

Kan väl passa på att säga att jag har jobbat ganska mycket i industrin...

13 maj 2016 20:49 - 14 maj 2016 14:03 #23 av Stefan Ericson
Sherlok, vad är skillnaden?

14 maj 2016 12:31 #24 av Bo Siltberg

Mats Jonsson skrev:

Örjan Borgström skrev: Här är en länk till blanketten på Elsäkerhetsverkets hemsida den är inte plättlätt att hitta. Den ska inte skickas in utan kunna visas upp om Elsäkerhetsverket mot förmodan skulle komma på besök.

www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/e...allningsforhallande/

Jag kan bara stämma in i det Örjan säger och för egen del tycker jag att det allmänt sett med verkets nya hemsida har blivit svårare att hitta det man söker. Men man ska ju inte säga att det var bättre förr. Men så långt kan jag i alla fall sträcka mig att det är sämre nu :)

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Men de har ju fått pris för sin nya hemsida :rulla:

Enda sättet att hitta något där är google. Ni känner väl till möjligheten att ange en specifik site:
Google:
Undantag från anställningsförhållande site:http://www.elsakerhetsverket.se
Första träffen går till förväntad sida på deras webb. Man behöver ofta inte ens ange "site:" för google hittar både rätt site och sida i alla fall som t.ex i detta fall.

Försöker man använda deras egen söktjänst får jag 777 träffar där den första går till Nu söker vi vikarie till registraturen . Kanske vill de inte ha någon riktigt anställd på den tjänsten :)

Det värsta är att de inte visar något intresse av att laga sin hemsida trots mycket tjat.
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

15 maj 2016 07:40 #25 av Mats Jonsson

Örjan Borgström skrev: Nu ska vi komma ihåg att kravet på att en elektriker har treårig gymnasieutbildning är ett krav enligt installationsavtalet mellan EIO och SEF. Företag som inte jobbar under det avtalet kan alltså anställa precis vem som hela som får utföra elinstallationer under överinseende.

I denna grupp ingår industrin, distributionsföretagen och fastighetssidan samt alla andra som utför elinstallationsarbete men inte tillämpar installationsavtalet mellan EIO och SEF.

Så än så länge är nog regeln relevant.

Nej, jag tycker inte att regelverket är relevant. Visst är det så att många som arbetar som yrkesmän inte är installationselektriker. Min uppfattning är att merparten av de som arbetar som yrkesmän inte är installationselektriker. Men det förtar inte att jag anser att systemet är föråldrat och borde ha reviderats för många år sedan.

Det är ett märkligt system där den som utför själva arbetet inte behöver ha någon formell kompetens bara denna utför arbetet under överinseende av en annan person med formell kompetens.

Det är ett märkligt system när en person som har genomgått en treårig gymnasieutbildning plus ev praktiktid som lärling inte får utföra mer arbete än vad min gamla mamma fick göra när hon levde. Ett sådant system riskerar att slå mot yrkesstoltheten.

Man borde för länge sedan sett över vilka sektorer som skulle vara behörighetskrävande. Jag ser i första hand behörigheten som ett konsumentskydd. Men att bygga högspänningsledningar är för min del ett arbete som inte behöver omfattas av behörighet. Säkerheten för denna typ av anläggningar fångas upp av helt andra system, inte minst kvalitetssystem och krav på egenkontroll. Beställarna för dessa anläggningar ställer betydligt högre krav än vad elinstallatörsförordningen gör.

Det som är tråkigt är att det nya systemet inte blir särskilt mycket bättre.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Stefan Ericson, Electrum

Sidan laddades på: 0.088 sekunder

Senaste foruminlägg