Arbeta ideellt med elinstallation

06 jun 2014 13:52 #21 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Var ser du hindret i att göra så, ta in någon från gatan? Vem är det som ska bedöma yrkesmannens kompetens?

Du besvarar själv frågan i nästa stycke :)

Michell Andersson skrev: Torde ju vara elinstallatören. Om det handlar om förläggning av rör i mark så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle få lov att göra detta med enklare instruktioner och instruktion för vilka fyllnadsmaterial som ska användas. Krävs väl ingen särskild utbildning för att gräva ett hål och kasta ner saker i det. Montera kabelstege längs en vägg är ett annat exempel. Lite teori om infästning kan väl gott en snickare besitta.

Visst kan man fuska med detta, för det blir ju svårare att ge "utbildning på plats" om det handlar om mer kvalificerat arbete som att dimensionera och installera en villa. Men nu ska vi väl inte måla fan på väggen. Vi får se vad som händer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2014 14:12 - 06 jun 2014 14:13 #22 av Michell Martic
Jag målar inte fan på väggen. Jag börjar känna mig mer och mer positiv till möjligheterna att förenkla en del saker.

Vi ger ett visst förtroende till någon som meddelats behörighet att utföra arbete i angiven omfattning men denna människa kan likväl vara en idiot. Det betyder inte att denne kommer följa lagar, förordningar, föreskrifter och standarder oavsett bara för att denne har meddelats behörighet. Man får ju hoppas att denne som meddelats behörighet kommer agera ansvarsfullt och tillämpa god elsäkerhetsteknisk praxis. Likaså får vi hoppas att denne bara utövar överinseende på de människor som faktiskt kan bedömas ha rätt kompetens för att utföra aktuellt arbete.

Att sen låta en snickare montera en kabelstege ser inte jag som ett problem. Kan t o m misstänka att denne snickare kanske t o m har bättre kunskaper för en god infästning än vissa elyrkesmän har. Sen kommer ju stegen att monteras enligt instruktion för övrigt och dessutom kontrolleras i betryggande omfattning. Jag kan inte se något fel i detta då, att snickaren monterar stegen. Spela roll.

Dessutom så står det väl fritt för vem som helst att ansöka BB3 för att förlägga rör i mark eller montera stege.

ELSÄK-FS 2013:1
11 § Krav på utbildning och praktik för behörigheten BB3 prövas av Elsäkerhetsverket i varje enskilt fall.

Finns BB3 så har vi inte längre överinseendet ens. Och någonting säger mig att man inte ställer allt för höga krav för någon som söker BB3 endast för att få lov att lägga rör i mark.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg