Problem med styrning av trefasmotor

01 sep 2016 09:09 - 01 sep 2016 09:23 #21 av Niklas
Sorry :) 400V spole :(
Kollade inte jättenoga på ritningen :blush:

Men faktum kvarstår att har du ingen spänning över spolen så är den med all sannorlikhet trasig

Är den hel så är det lättaste fortfarande att mäta i säkerhetskretsen eftersom felet då ligger där.
Att "ringa in" felet isf är ju snabbt gjort,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 11:48 #22 av Torbjörn Forsman

Niklas skrev: Men faktum kvarstår att har du ingen spänning över spolen så är den med all sannorlikhet trasig


Nej och åter nej. Om det inte finns någon spänning över spolen så spelar det ingen roll om spolen har avbrott eller är hel, kontaktorn kommer inte att slå till ändå. Om det finns full spänning över spolen så slår kontaktorn till om spolen är hel. Ett avbrott i spolen kan aldrig ensamt leda till att den blir spänningslös, däremot kommer det ju då inte att gå någon ström genom spolen även om det ligger spänning över den.

Det kan vara bra om man börjar med att lära sig skilja på spänning, ström och resistans.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 12:34 #23 av Ola Modéer
Heta disskusioner, verkar finnas två läger:)

Var ute o "pillade" lite igen, ingen fas borta!!!
Men plötsligt var där 400V mellan A1-A2, vet inte varför, kanske har slarvat i mätningarna tidigare!
Dock får jag inte fram de där 230V mellan 13-14, varken då jag har startat(men sågen inte går) eller då jag fysiskt tryckt ihop kontaktorn o sågen går(kom dock ca 30V i kontaktögonblicket)!

Känns nu som det bara kan vara spolen/kontaktorn som är trasig! Något tips på vad man ska ersätta med och var man kan beställa det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 13:06 #24 av Niklas
Självklart har du rätt i det du skriver Torbjörn, Ingen spänning ger inget tillslag....Där är nog alla överens:cheer:


Sen tror jag nog att vi alla kan skilja på spänning, ström och resistans :)

Man jag skulle fortfarande satsa mina pengar på att byta kontaktorn....Men för att vara säker kan han ju koppla bort säkerhetskretsen?

Eller har du ett bättre förslag Torbjörn. Det är alltid kul och lärorikt att få höra hur andra går tillväga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 13:35 #25 av Ola Modéer
Nu har jag blivit ännu klokare... Lär mig massor av det här :)
"Tvågreppsbrytaren" är bara sluten i när jag håller in den, i själva startförloppet, därefter bryts den.

Således är där 400V när "tvåhandsgreppet" är intryckt, men inte annars(om kontaktorn inte kopplat). Så efter start när kontaktorn kopplat så får A1 sin matning från 14 & A2 från 3, rimligt!?

Vad ska jag ersätta min ISKRA KN9 med, o vart kan man beställa/köp en sådan. Jag finns i nordöstra skåne!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 14:55 #26 av Electrum
Niklas, du har hela tiden haft fel i denna punkt 2.

Niklas skrev: 2. Mät A1-A2...Ingen spänning = Trasig spole....Byt kontaktor


Och du verkar fortfarande inte hajjat det.

Vi skriver inte såhär för att skoja med dig, du kan nu ta chansen att lära dig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 16:22 #27 av Torbjörn Forsman

Ola Modéer skrev: Vad ska jag ersätta min ISKRA KN9 med, o vart kan man beställa/köp en sådan. Jag finns i nordöstra skåne!!!


Börja med att kolla om det verkligen är fel på kontaktorn, innan du funderar på att köpa en ny. Ohmmät spolen och kolla om resistansen verkar rimlig (troligen storleksordningen några hundra ohm när man använder en vanlig multimeter som mäter med likström), lägg på 400 V AC från annan spänningskälla mellan A1 och A2 och kolla om den slår till.
Lämpliga kontaktorer finns hos vilken elgrossist som helst, samt som regel hos vanliga lågprisvaruhus som säljer elmateriel.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 17:47 #28 av Niklas
Som sagt var...
Jag tror vi alla här är kompetenta att lösa ett sådant lätt problem
sen kanske man förklara mer eller mindre bra :cheer:

Men det är kul att det kan skapa så många inlägg, för att till slut hamna på samma slutsatser.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 18:14 #29 av Electrum
Du har en slutsats, vi andra en annan.

Men visst, är du så full av stolthet att du inte vill lära dig så lägger jag helt klart ner här. :)
Ha en bra kväll.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2016 16:03 #30 av Ola Modéer
Kontaktor bytt, sågen funkar!!! Tack alla!!! :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg