Jag kan inte säga att jag hört något om att avveckling av lysrör ska vara på gång, men tror säkert det kommer hända sedan när.... oklart?
Hade inte tid nu att kolla efter fler källor gällande detta. Detta är ett dokument från Voltimum, på sida 26 kan du läsa om utfasning och förbättring av olika typer av ljuskällor och drivdon.
Pratade nyss med en säljare om detta och det är inte lysrören som förbjuds det är kvicksilvret som är skadligt för naturen och de produkter som har tungmetallen i sig.
Dokumentet du länkar till verkar inte fungera men det står att det är från 2013 ca 5 år gammalt. Det kan ju hänt något sedan dess?
I sådana här frågor bör man ABSOLUT INTE fråga säljare och andra som kan tänkas tjäna mer eller mindre pengar på att påverka dina inköpsbeslut på ett eller annat sätt om råd. Det är mycket liten sannolikhet att du får höra en objektiv sanning från sådana håll, utan mest troligt är det bara säljsnack, "killgissningar" som inte har mycket med fakta att göra osv.
Ska du få bestämda och pålitliga besked, så ska du kolla med de myndigheter som har fattat beslut eller kommer att fatta beslut i sådana här frågor. Lämpligen såväl svenska myndigheter som EU-myndigheter. I stort sett alla texter finns redan utlagda på nätet, det gäller bara att hitta dem och läsa på rätt sätt på rätt ställe i dem.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Är du elkonsult ska du kanske kolla lite fakta och inte sprida med vilseledande information. Kvicksilver är förbjudet i nästan alla varor som säljs i Sverige med få undantag. Men också de varorna med kvicksilver är på väg ut.
Skickar med två skärmdumpar en från Kemikalieinspektionen som någon länkade till förut.
Jag förstår inte vad det är som skall vara "på gång" och hur detta är "tydligt". Hade det varit "något tydligt på gång" så borde det rimligen ligga information från belysningsbranchen, kemikalieispektionen eller likande om att fasa ut lysrör, men det hittar jag inte när jag söker. Som ni kan läsa nedan så har de ganska så nyligen antagits nya regler inom EU som även konsoliderats med svenska regler.
EU har antagit en ny kvicksilverförordning (2017/852) som började gälla 1/1 2018, se mer nedan.
Denna påverkade inte Svenska regler i större grad då Sverige sedan 2009 har ett generellt förbud mot kvicksilver med vissa undantag för bla lysrör och lågenergilampor, se nedan.
Riksdagsledamot från SD hade upp en motion 2013 om totalförbud mot kvicksilver i lysrör och lågenegilampor men denna motions avslogs.
Från förordning 2017/852
Artikel 5
Export, import och tillverkning av produkter med kvicksilver tillsatt
1. Utan att det påverkar tillämpningen av striktare krav i annan tillämplig unionslagstiftning ska export, import och tillverkning i unionen av produkter med kvicksilver tillsatt som anges i bilaga II vara förbjuden från och med de datum som anges där.
Utdrag ur bilaga II
Följande linjära lysrör för allmänna belysningsändamål (LFL):
a) Trebandslysrör < 60 watt med ett kvicksilverinnehåll som överstiger 5 mg per lampa
b) Halofosfatlampor ≤ 40 watt med ett kvicksilverinnehåll som överstiger 10 mg per lampa.
och de finns mer än lysrör som begränsas men fortfarande tillåtet med begränsning så som; batterier, switchar och reläer, lysrörslampor, kallkatodlysrör mm.
De svenska undantagen och maxvärdena för kvicksilver finns i KIFS 2017:7 bilaga 4 och där förstår jag att gränserna är lägre än de nyss införda inom EU, neråt 3,5 till 5 mg per lampa.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.
Det skulle vara ganska omvälvande för branschen om lysrör var på gång att förbjudas och knappst något som man skulle behöva leta information om på något undanskymt ställe på nätet. ”Alla” i branschen skulle veta vad som komma skall, precis som med glödlampan
Det är inte hela världen för egen del men man skulle kunna kolla med nån myndighet hur det är med det. Känns inte jätte aktuellt just nu men vi diskuterar ju och jag tycker att förbjuds kvicksilver borde saker som innehåller det också följer med.