Breda elcentraler (normcentraler). Vad använder ni?

06 nov 2014 21:17 #21 av Ronnie Lidström
Vi har också börjat köra andra kapslingar än Hager. Senaste köpte jag 2x25 och 3x25 från Garo (som nu mera också har snabbplintar).

Vi kör dock fortfarande alltid apparater/dvärgar från Hager. Synd att de inte kan hänga med i utvecklingen när det gäller kapslingar :dry:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2014 09:50 #22 av Christopher
Någon med erfarenhet om Emedius ?

08 nov 2014 11:09 - 08 nov 2014 11:18 #23 av Rikard Ågren
Jag har monterat två st Emedius färdigbyggda plåtcentraler senast. Snygga och prisvärda tycker jag, särskilt med tanke på att dörren ingår. Beställde direkt hos kunden genom att använda deras applikation. Man kan välja till personskyddsautomater och astrour direkt i beställningen.

Relativt gott om plats i kapslingen uppe, nere och på sidorna. Kunde kanske vara något djupare. Båda monterades dock på lite ojämna timmerväggar så det försvann säkert en del djup i ojämnheterna i timret. Jord och nollplintar är av Phoenix Contact push-in modell, mycket trevliga. Apparater är Schneiders nya serie med dubbla anslutningar på båda sidor, en kan t.ex. användas för fasskena (modell med pinne) och den andra för ledare. Har man beställt rätt behöver man ju dock inte bygga om något :) 3x24 moduler verkar vara den största man på hemsidan/appen kan beställa färdigbyggd? Från hemsidan: "Yttermått (mm) H: 565 B: 501 D: 110." Väljer man 13 modulers bredd anges djupet till 124 mm

Har även på större projekt kört med Emedius färdigbyggda större centraler, finns inget att klaga på där heller. Gott om plats och trevliga plintar om man väljer push-in. Som standard bygger de dock med skruv vilka jag tycker känns lite klena, särskilt på inkommande (där verkar de alltid sätta skruv). Säger man att inkommande ska klara 35 kv så får man en rejälare skruvplint.

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Christopher

17 nov 2014 21:28 #24 av Isak Rönnqvist
Magnus Runesson.

Hur blev det med tillverkaren i tyskland ang. Snabbplintarna? Har de ändrat sig?
Hur ställer du/ni er till Patriks önskemål?
Jag tycker han påtalar väldigt kloka förbättringsförslag.

Skall beställa min första eldon central i veckan, men om ni genomför de förslag Patrik kom med blir det defenitivt inte sista.

18 nov 2014 12:02 #25 av Joel Ingolf
Jag renoverar i källaren hemma nu och sätter två stycken infällda Hager Volta 4x12 bredvid varandra, vilket jag tycker blir bra, men visst hade det varit smidigt med bara en kapsling istället.

18 nov 2014 17:17 #26 av Patrik Hedlund

Joel Ingolf skrev: Jag renoverar i källaren hemma nu och sätter två stycken infällda Hager Volta 4x12 bredvid varandra, vilket jag tycker blir bra, men visst hade det varit smidigt med bara en kapsling istället.

Ja, precis i ditt fall hade Eldon DBI 4x24 mod varit lämplig. 96 moduler lika som dina två Volta-centraler.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

19 nov 2014 12:49 #27 av Magnus Runeson
Har nu sett lite sent sett att det kommit frågor på Eldons snabbplintar för PE/N som vi numera kör som standard i alla nya normcentraler. De plintar som vi då kallar ECT har vi haft nu ett bra tag, men det är först i år som vå då har börjat köra med dem fullt ut i vår centraler och nu då så börjar frågor dyka upp runt dessa.
Som svar på bla. Partiks frågor o funderingar kan jag än så länge svara följande:

1.
När det gäller hur Nollblocken är delade idag så har vi påbörjat ett arbete med att försöka komma fram med en bättre lösning när det gäller hur många nollanslutningar det ska vara per block. Det mesta är möjligt när det gäller hur de ska delas per nollblock, men man ska tänka på att varje delning då tar två snabbanslutningar i anspråk.
(En ansl. på varje block)
Vi vill gärna att Ni installatörer och som trots allt är de som ställs inför att lösa inkoppplingara rent praktiskt, kommer med förslag om hur många Nollanslutningar som behövs och hur många delningar som behövs så att vi kan ändra på snabbplintarna till en lösning som förhoppningsvis funkar för de flesta.
2.
Senast igår hade jag diskussioner med vår tillverkare av plintarna om att göra om verktygen till plintarna så att vi får dit ett antal 6mm² skruvanslutningar på varje sida om de längre ECT plintarna.
De skulle då kunna förenkla anslutning av intern RK för bla. Nollan när man bl.a,. har lite automatik och för att ansluta skärmar från biledare på PE sidan.
Det går visserligen att även idag ansluta både RK och biledare i fjäderplinten, men då måste man samtidgt trycka ner själva fjädern med en mejsel, där fjädern då samtidigt ska låsa ledaren och det är helt klart lite lagom bökigt.
Lätt att ledarna flyger ut åt både höger o vänster samt till och med då petar upp i mejsel (fjäder) skåran om man har otur. Har man RK eså förespråkar vi dag ändhylsa. Biledarn får man då just nu annars lägga in under en av de skruvanslutningar som då finns på PE sidan,
Hur som helst så väntar jag nu på ett konstruktions förslag från vår tillverkare innan vi kan lösa det hela med fler anslutningar med hederliga skruvar.

Här är en länk till den nya Normcentralskatalog som vi nyss tagit fram.
www.eldon.com/Documents/Installation-Cat...r_pl%c3%a5t_2014.pdf

Magnus Runeson
ELDON AB
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tel. 010-5559531
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

19 nov 2014 14:55 #28 av tobi
tycker era centraler verkar vara mycket bra men när jag söker på Enummret hittar jag dom inte på elektroskandia, sammarbetar ni inte fullt ut med dom?

22 nov 2014 12:19 #29 av Patrik Hedlund
Angående kapslingen DBQ så har jag två synpunkter.

1. På DIN-skenorna skulle jag vilja ha klackar/förhöjningar på sidorna som gör att man inte kan montera normapparater för långt åt sidorna. Som det är nu så får man montera dom på känn och sedan skjuta lite fram och tillbaka för att få på kåpan.

2. Det är tänkt att man ska vända på kåpan och använda den som mall för att rita ut vart man ska sätta skruvarna. Men det känns lite fel för att man är rädd att skrapa lacken på kåpan. Därför funderade jag om man inte skulle kunna sätta små skumgummiklossar med klister på enda sidan i varje hörn av kåpan så att man får en liten distans på någon mm eller dyl. Sen kan man enkelt ta bort dom.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

18 jan 2018 19:09 #30 av Ronnie Lidström
Nån som testat "MSI" från Garo?

Finns 3x30 moduler eller 4x30.

E:2260144/46

Ser fin ut. Men har förmodligen kassa jord/nollskenor

Fil bilaga:
Bilagor:

18 jan 2018 19:54 #31 av Jörgen
Helt ok central, länge sen jag monterade en men jag brukar använda Hagers PE-N plintar
Annars gillar jag ABB AT - centraler, 25moduler per rad om man sågar lite :whistle:

20 jan 2018 10:57 #32 av Ronnie Lidström
Ja. ABB´s kapsling använder jag då och då!

Fil bilaga:
Bilagor:

20 jan 2018 17:38 #33 av Patrik Hedlund
Jag har på sistone lämnat Eldon mer och mer för att gå över till Garo. Dom har en infälld plåtcentral som är enklare att montera än Eldons DBI. Tycker även Garos snabbplintar för N och PE är bättre än Eldons. Finns mer utrymme.

Den finns upp till 3x25 mod och 5x20 mod. Vill jag har fyra rader föredrar jag fortfarande Eldons 4x24 mod framför Garos 5x20.

www.garo.se/installation/normcentraler/p...-inf-1r-14m-m-b-lada

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.175 sekunder