Hej!
Jag håller med Mats.
Om det är någonstans som det är lämpligt att ha en jfb så är det i bastun. Ett fylle gäng som dricker öl. Utlänningar som inte vad en bastu är. Fuktig miljö, kanske en golvbrunn av gjutjärn, med anslutning av metall rör. Det är ganska vanligt att elementen går sönder.
En fråga går det att göra ett bastu aggregat som inte löser en jfb. Efter som 10 st verkar fungera och ett inte, så borde svaret vara ja. Enligt Iso 9000 så ska allt som någon gjort som inte fungerar, tillbaks till tillverkaren, för utredning av fel. Om dom anser att det är handhavade fel som är möjligt. Så får dom väl åka ut och ta reda på vad det är. Det är just sådana saker jfb ska skydda mot. Jag skulle kräva av en leverantör att det inte ska läcka ström, och säga åt dom att det finns andra som kan leverera.
Till exempel ett ved eldat som garanterat inte löser en jfb.
Ett aggregat tillverkat för konsumentbruk ska inte läcka mer än 30mA till jord! Omkring 5mA är rimligt. Hade jag mätt upp 0,3A i jorden så hade jag nog anat ugglor i mossen.
Stefan Ericson skrev: Hej!
Jag håller med Mats.
Om det är någonstans som det är lämpligt att ha en jfb så är det i bastun. Ett fylle gäng som dricker öl. Utlänningar som inte vad en bastu är. Fuktig miljö, kanske en golvbrunn av gjutjärn, med anslutning av metall rör. Det är ganska vanligt att elementen går sönder.
En fråga går det att göra ett bastu aggregat som inte löser en jfb. Efter som 10 st verkar fungera och ett inte, så borde svaret vara ja. Enligt Iso 9000 så ska allt som någon gjort som inte fungerar, tillbaks till tillverkaren, för utredning av fel. Om dom anser att det är handhavade fel som är möjligt. Så får dom väl åka ut och ta reda på vad det är. Det är just sådana saker jfb ska skydda mot. Jag skulle kräva av en leverantör att det inte ska läcka ström, och säga åt dom att det finns andra som kan leverera.
Till exempel ett ved eldat som garanterat inte löser en jfb.
Jag tror du får läsa på lite mer om vad ett ledningssystem såsom iso9000 är och hur det fungerar.
Men jag håller med om att alla aggregat som vid leverans har för hög läckström skall tillbaka till leverantören som ett garantiärende.
Sedan är det upp till marknaden, alltså vi, att ställa krav på produkterna.
Köper vi en bastu som löser jfb efter nåt år så klaga. Blir det inte bättre så byt tillverkare. Det är ofta ett språk som även tillverkaren förstår.
När man certifierar sig för ISO 9000 sätter man upp sina egna regler, och det är dessa man sedan skall följa.
En tillverkare kan t.ex. i sina interna papper uppge att en temperatursäkring skall lösa inom +-0.1 grader, konkurrentens interna säger +-10 grader. Naturligtvis blir det mycket billigare att tillverka för konkurrenten.
ISO 9000 säger inte att man har god kvalité, bara att man har dokumentation som man följer. I dokumentationen kan det lika gärna stå "vi behöver inte veta, vi behöver inte kontrollera", det viktiga är att man dokumenterat och följer detta.
Många standarder är mera handelshinder än skydd av konsument, det är en intressegrupp som tar fram standarden som alla andra sedan måste följa. Det finns många exempel på detta.
Jag har då monterat bastuaggregaten på jfb, för ett tag sen så var det ett som löste ut jfbn. Det aggregatet var 8-9 år gammalt och flitigt använt. När jag mätte det när det var torrt så var det ok. Slutade med att dom skulle köpa ett nyttaggregat.
För att runda av tråden lite, så här blev svaret från leverantören:
"När elaggregaten monteras göras en mätning med en provningmaskin och då isolationsvärdet måste vara över 2MΩ annars blir alarm.
Om isolationsvärdet är låg kan orsaken vara i värmemotstånd.
Om ni vill kan vi skicka nya värmemotstånd.
Vi också ber att skicka nuvarande värmemotstånd till oss för mätning.
Hursomhelst så sänder vi 3 st nya värmemotstånd till kunden och hoppas det löser sig. Men enligt tillverkaren (Narvi) så bör aggregatet fortfarande inte kopplas över jordfelsbrytare."
Jaja, vad ska man säga? Jag ska åka ut och byta elementen och givetvis mäta både de gamla och nya så får vi se. Observera sista meningen!! Finnarna vill INTE ha jordfelsbrytare på bastun!