Per Wendt skrev: "fri el"?, kunde bara hända i Norrland...vet du mer om detta?
Denna fastighet är i närheten av Rönnskärsverken och från början ägde tydligen Boliden Mineral även elnätet till bostäderna här (var väl bara deras anställda som bodde där då).
Jag har även hört om bönder som hade uttag före mätaren för kringresande entreprenörer (vet inte riktigt vad de gjorde?). De hade då istället en elmätare på sin maskin.
Ibland hade de tre långa stavar med krokar på som de hängde på kraftledningarna in till huset. Skulle vara kul att se hur det gick till
Per: Jag demonterade den här andra lådan (Elnätskillen ville att jag tog bort den av nån anledning :rulla: ) är det nåt som du vill ha? (Är ju lite tyngre/jobbigare att frakta dock)
Det där 'Fri EL' har jag bara hört ett par gånger och oftast i närheten av vattenverk etc. Den som bodde/Skötte anläggningen fick tex ha 3-4 lampor gratis i sitt hus. Eller de som hade ett rum för kringresande folk. Har själv varit inne i ett hus på en ort som jag glömt namnet på som det var så.
Kan även ha varit något med att de upplät mark till vattenverket som de fick som gåva/betalning istället.
Här i Bergslagen har jag alltid hört att vedkapar o tröskverk tex fick bönderna köra med hjälp av stänger o krokar gratis pga relativt tunga starter o korta drifter
Mvh Gunnar
ja egentligen vart det lite för lätt då det är för många ledtrådar i albumet, men hoppas ändå ni gissar utan att googlefuska! ännu har ingen gissat helt rätt, men nära..
Det är sorgligt att man släpper ut all denna information !
De bilder du visar gör att denna anläggning fullständigt förlorar allt skydd mot t.ex. spetznas-relaterat anfall.
Förvisso har just nu är dagens doktrin inom svenskt politiskt försvarsdoktrin: Vi skall inte ha något svenskt försvar, vi skall bygga upp ett försvar för internationella insatser (Irak, Afghanistan m.m.). Detta innebär att allt med svensk anknytning kan vi avslöja/lägga ner.
Så naivt !!!!
Ryssarna bygger just nu upp sin arme/flotta igen.
USA följer som vanligt sina egna regler .....
De politiska/militära vinden kantrar med en tidaspekt på 2-3 år.
Att bygga upp ett fungerande försvar tar 5-10 år.
Tidsdifferensen kan innebära att vi inom Sverige får byta språk/administration/ levnadssätt för att fungera som buffertzon för en främmande makt.