Gamla nätspänningar

14 jul 2013 09:27 #21 av Michell Andersson
Anledningen till att man valde växelström som distribution va för att man inte hade effektiva metoder att transformera likspänningen. Tror att man max kunde ha förbrukare max 1,6 km från generator.

Anledningen till att man kör likström vid landsförbindelser är för att slippa ta hänsyn till frekvens i det andra landet och vid undervattenförbindelse är så kan man endast köra korta sträckor med växelspänning innan den blir för trög och ingen effekt kan tas ut i andra änden.

Jag kan hålla med om att likspänning idag skulle kännas vettigare. Distributionsnäten kör mer och mer likspänning idag. Det underlättar ju vid anslutning av t.ex. vindkraftverk. Hela (nästan) utbyggnaden av sydvästlänken sker ju med HVDC. ABB bygger en 300mil lång förbindelse på 800kV HVDC i Indien. Används VSC teknik vid styrning av förbrukning som jag förstått det. Har gjorts stora framsteg med hjälp av detta vid filter delen också från växel till lik. Man slipper ju justerbara filter.

Den mesta elektroniken innehåller dessutom likriktare vid anslutning så borde ju underlätta ang. hushållsapparater också. Dock undrar jag ang. spänningen. Ska du behöva byta ut all elutrustning hemma till 42V?
Det hade blivit svin dyrt!! Dessutom ska du dimensionera om allting också. En 1,5 mm2 ledare behöver ju bli en 10 mm2 för att bära samma effekt. Och samma effekt kommer ju behövas.

Ett annat förslag skulle vara att köra likspänning men på samma spänning som effektivvärdet för växelspänningen idag. Anslut sedan bilden via konverter.

Idén att ha bilar anslutna till husen som en typ av buffert är skit bra!
Tanken finns redan om man pratar med civilingenjörer inom området. Det skulle göra underverk när det gäller vindkraftsenergin. Den kan ju knappt producera nattetid i dagsläget just för att man inte kan lagra energin.

Det skulle också innebära ett mindre sårbart nät med maskformation.
Man kör ju mask idag, men du skulle även ha tillströmning av energi i masknätet och inte bara från enskilda punkter som idag.
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2013 12:17 #22 av Stefan Ericson
Hej!
Jag tror inte på 10 mm2 på mer än korta sträckor när det gäller 42Vdc. Som jag har i båten, mellan batteri och inverter.
jag tror inte det skulle bli så dyrt att byta ut grejer hemma. Det är bara att köpa en powersuplie som ger 42 Vdc. Efter som man byter och köper nytt så byts grejerna ut.
Fördelen med att ha samma spänning i hus, bil, båt och buss är att telfon laddare, musik spelare, datorer och liknande skulle fungera överallt utan adapptrar.
Om el bilar med batteri skulle bli populärt, vilket jag inte tror på, så vore ett alternativ att låta el bolagen bestämma om när det ska laddas och leverera ström till nätet.
Om bilen inte används så skulle batteriet kunna användas.
Jag tror inte på iden att köra bilar på batteri. Nästan all el vi förbrukar kommer från en generator. El lok har funnits sedan strax efter kriget och dom kan gå fort, men inte på batteri.
Men som jag skrev tidigare vore det en fördel att koppla in huset på bilen om strömmen går.
Jag tror att en el moppe skulle gå att köra på 42Vdc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2013 13:32 - 14 jul 2013 13:50 #23 av Michell Andersson
Njae, att all utrustning skulle fungera överallt håller ju inte riktigt. Alla produkter kör ju inte samma spänning. Man skulle kunna skippa den vanliga likriktaren.
Men ska du transformera likspänningen så blir switchning till växelspänning ett oundvikligt steg. Alltså skulle du snarare behöva lägga till en växelriktare för att transformera och sedan likrikta igen.

Förstår inte riktigt hur du menar med resten. Skulle man köra 42 V rakt i uttagen?
Hur skulle man då undvika 10mm2?

Batteri i bilar är ju nödvändigt för att de ska fungera. Sen om den drivs av en bensin/diesel/bränslecell är en annan sak, men ett batteri behövs nog oavsett vilken bil du kör.
Idén med bilarna är mer långt gången än det övriga dessutom.
Läs om smartgrid! Det är en del intressant läsning.
Gå även in på Svenska Kraftnäts hemsida. Och fortum.
Med styrda övertoner skulle bilen kunna säga ifrån till nätet när den inte längre får användas som buffert, utan ska laddas istället.

Det lutar åt en decentralisering av stamnätet, och då kommer den typen av lösningar vara nödvändiga.
Att ha en stor batterihall på 1MVA är ganska dyrt att underhålla. Och det är inte ens en bråkdel av vad som skulle behövas. Det kommer behöva kompletteras med små mellanlagringar ute i nätet.

Annan intressant läsning om smartgrids på ABB's sida.
www.abb.se/cawp/db0003db002698/ec0e694ea...12577ab0033f066.aspx
www.abb.se/cawp/seabb361/b823cb445895db5fc12575a5003b1edb.aspx

Allt som allt så tror jag inte på idén om 42V. Likspänning, ja, men inte på en så låg spänning. Däremot med konverter mellan bilen och huset där huset går fortsatt på sina 230V kan tänkas inom en snar framtid (läs: 20-50 år.

Mer referens material för elhistoria:
Drakos, Georg et al: När elektriciteten kom. Malmö 1985.
Ekström, Lars et al: Landsbygdens elektrifiering. Stockholm 1918.
Hjulström, Filip: Sverige elektrifiering. Uppsala 1940.
Nordisk familjebok, sjätte bandet sidorna 558-588. Stockholm1927
Saxat härifrån: people.kth.se/~e99_cwa/tekinfo/text.htm
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2013 20:38 #24 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Gamla nätspänningar
Detta är ett spännande ämne,
min framlidne far Ove, elektriker 1950-98 berättade entusiastiskt om ”den stora elomläggningen” på 1950-talet (från 220/127V till 380/220V). Detta gällde för hans del Färs härad mitt i Skåne. Vid denna tid fanns A B C –behörighet, där A var den ”vassaste” och B,C var oftast gällande i lokalt område typ socknar, härader eller nån km radie från kyrka, järnvägsstation el.dyl. Firman fassan jobbade på innehade C-behörighet. Detta innebar att firman fick tilldelat ”sitt” område att förbereda omläggningen. Det gick till ung. så här: En besiktningsman kom ut på en anläggning och gjorde en översyn och dokumenterade detta. Alla elapparater, både fasta och sladdanslutna, räknades och sedan upprättades ett protokoll med åtgärder. Lampsocklar med låga kragar skulle bytas till höga, strömbrytare/ vägguttag med märkström under 6A skulle bytas ut osv. Sedan samlades samtliga apparater in, märktes upp med adress, och lämnades in för omlindning, för fassans del en omlindningsverkstad i Hörby. Tänk vilket uppsving för dessa företag under denna tid…väl omlindade fick de en omstansning på märkskyltarna. Allt detta stod nätägaren för (i detta fall Sydkraft, tror ni de hade ”bjudit” på detta idag?). Detta är nedtecknat av vad jag minns av fassans berättelser, synd att han inte hann att själv skriva sina el-memoarer, hade varit guld värda idag…

omlindat strykjärn
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2013 07:39 #25 av Stefan Ericson
Hej!
Jag tror inte att allt går att driva på 42 eller 56 som det blir vid gas spänning på en bly acumulator.
Men lamporna och rakhyvel skulle fungera i ett badrum. Varför använda en farlig spänning om det inte behövs.
Om jag får saker att fungera i bilen på 12 Vdc, så fungerar det på 56 Vdc med. Skillnaden är mindre koppar i lednings sytestem i 12 och 24 volts system.
Jag avskyr dom 12Vdc utag som finns i bilar och båtar. Nya skulle konstrueras. Jag skulle vilja ha något åt hållet som kopplings klämmor som man släpper spännkraften på blecket med en skruvmejsel. Typ WACO som jag använder i båten.
Om jag kan ta en elapparat med mig och använda samma kotackt i bilen och båten, skulle vara samma fördel som när IBM fick med åäö i datorn. Halva dator Sverige sysslade med åäö innan dess.
Michael tack för länkarna.
Per när jag gick i skolan var det ABC behörighet som gällde.
En ide om en kaftvärme verk hemma.
Kör en gengas driven motor och driv en generator. Låt kylvatten och avgaser koka vatten till en ångturbin, som driver en generator. Låt sedan värmen efter ång turbinen värma golvvärme.
Problem. Elbolagen vill ha minst 7000 kr/år för att man ska skicka ut el på nätet. Även fast det skulle bli nästan 50% verkningsgrad, så skulle man få ha ha öppna fönster på vintern.
Fördel. Mindre elräkningar och varmt hus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2013 19:44 - 28 jul 2013 19:47 #26 av Michell Andersson
PM från verket om smartgrids.
www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...naten-blir-smartare/

Elsäkerhetsverkets "PM gällande elsäkerhetskonsekvenser vid en storskalig introduktion av konceptet Smarta elnät" finns att beställa via registraturen och har diarienummer 13EV207 .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.119 sekunder