Petter skrev: Dagen ilands problem nr 27
Grön/gul eller Gul/grön....
Å alla vet vi att om man säger fel så blir skyddsledaren automatiskt strömförande även isoleringen
En besiktningsman som kräver att man byter skyltar för att det står "gul/grön" istället för "grön/gul" måste ju ha något annat seriöst problem i sitt liv.
Jag säger förövrigt personligen alltid "gul/grön" för det känns bättre
Edit: Dessutom så tycker jag sådana skyltar känns överflödigt. Alla som har något i en elcentral att göra ser ju direkt om både röda och gul/gröna skyddsledare förekommer. Varför behövs en skylt om detta?
Ronnie Lidström skrev: En besiktningsman som kräver att man byter skyltar för att det står "gul/grön" istället för "grön/gul" måste ju ha något annat seriöst problem i sitt liv.
Jag säger förövrigt personligen alltid "gul/grön" för det känns bättre
Edit: Dessutom så tycker jag sådana skyltar känns överflödigt. Alla som har något i en elcentral att göra ser ju direkt om både röda och gul/gröna skyddsledare förekommer. Varför behövs en skylt om detta?
Precis, finns det ett behov av en sån skylt så spelar det nog ingen som helst roll om gul eller grön står först....
Det finns två tillfällen för behovet. Det första om man kompletterar en anläggning där man redan har röd jord, då ska man ju sätta en skylt typ "anläggningen innehåller både röd och gul/grön skyddsledare", det som troligen har skett i anläggningen på bilden. Det andra är väl inte så vanligt längre då som sagt det är "inbankat" att jorden är gul/grön men i anläggningar (vanligare förr) där elen byttes ut och de som arbetade med el helt enkelt var vana med att man kunde ha både gula och gröna trådar i anläggningen samt att jorden är röd. Nu borde ju alla ha lärt sig men förr liksom...