Infälld central

05 apr 2013 09:57 - 05 apr 2013 09:58 #21 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Infälld central

Petter skrev: Dagen ilands problem nr 27 :P
Grön/gul eller Gul/grön....
Å alla vet vi att om man säger fel så blir skyddsledaren automatiskt strömförande även isoleringen :P :P

...samt att man får en snigel i ögat... ;-)
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 apr 2013 07:56 - 12 apr 2013 07:57 #22 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Infälld central
En besiktningsman som kräver att man byter skyltar för att det står "gul/grön" istället för "grön/gul" måste ju ha något annat seriöst problem i sitt liv.

Jag säger förövrigt personligen alltid "gul/grön" för det känns bättre ;)

Edit: Dessutom så tycker jag sådana skyltar känns överflödigt. Alla som har något i en elcentral att göra ser ju direkt om både röda och gul/gröna skyddsledare förekommer. Varför behövs en skylt om detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Per Wendt, Johannes Hammarstedt

12 apr 2013 12:18 #23 av Johannes Hammarstedt

Ronnie Lidström skrev: En besiktningsman som kräver att man byter skyltar för att det står "gul/grön" istället för "grön/gul" måste ju ha något annat seriöst problem i sitt liv.

Jag säger förövrigt personligen alltid "gul/grön" för det känns bättre ;)

Edit: Dessutom så tycker jag sådana skyltar känns överflödigt. Alla som har något i en elcentral att göra ser ju direkt om både röda och gul/gröna skyddsledare förekommer. Varför behövs en skylt om detta?

Precis, finns det ett behov av en sån skylt så spelar det nog ingen som helst roll om gul eller grön står först....

Behörighet AB

12 apr 2013 16:22 - 12 apr 2013 16:25 #24 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Infälld central
Det finns två tillfällen för behovet. Det första om man kompletterar en anläggning där man redan har röd jord, då ska man ju sätta en skylt typ "anläggningen innehåller både röd och gul/grön skyddsledare", det som troligen har skett i anläggningen på bilden. Det andra är väl inte så vanligt längre då som sagt det är "inbankat" att jorden är gul/grön men i anläggningar (vanligare förr) där elen byttes ut och de som arbetade med el helt enkelt var vana med att man kunde ha både gula och gröna trådar i anläggningen samt att jorden är röd. Nu borde ju alla ha lärt sig men förr liksom...

12 apr 2013 18:45 #25 av Joel Eljo
Svar från Joel Eljo i ämnet Infälld central
Anläggningar med grön o gul fas/tändtråd borde ha en skylt där det står:

"I DENNA ANLÄGGNING FÖREKOMMER SÅVÄL GRÖN SOM GUL SPÄNNINGSFÖRANDE LEDARE
SKYDDSLEDARENS FÄRG IDENTIFIERAS OKULÄRT OCH MED KONTINUITETSPROVARE":)

Sidan laddades på: 0.154 sekunder